Mot myggbett..?
Kiara har myggbett på nosen och nu har hon börjat klia bort päls.. Finns det något jag kan smörja henne med eller nåt annat jag kan göra för henne..? myggen älskar hennes nos nu.. :( buren är täckt med myggnät så det är mycket mindre mygg nu än för en månad sen iaf, men de som tar sig in sitter på nosen..
Jag har inga bra myggmedelstips sådär på rak arm som passar för kaniner, men jag har läst att röllekablad/-blommor som gnuggas så att växtsaften bryter fram är ett effektivt och såklart helt naturligt medel mot mygg, knott och dylikt. Det luktar ju starkt, så jag kan gott tänka mig att det borde fungera till en viss mån i alla fall. Och kaniner kan ju äta det, så det är inte skadligt.
Mosa och gnugga lite röllekablad/-blommor på området där de sätter sig. Hon kanske blir lite grön, men bättre det än en massa myggbett. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Lavendel brukar hjälpa, men det kanske är för stark för kaninen att ha precis vid nosen?
MVH Celina
Ajaj, stackars liten. :( Smörj med kokosolja, det mjukar upp och hjälper läkningen.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Aloverasalva är bra 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för snabba svar.. :) ska köpa nåt av det imorgon och hoppas att det läker ihop snart.. Lilltjejen..
Min kanin heter också Kiara^^ Har köpt ekologiskt myggmedel på Arkenzoo för att slippa myggbetten.
Om du har så kanske du kan sätta på en tratt på henne så hon inte kliar mer på såret? 🙂
#8 Kan man ja det trots att hon är en utekanin.. Bör man inte ha mer koll på henne då?
Jag hade inte valt att ha tratt på.
Bara jobbigt för dem (märkte hur Dumle hade det, den korta stund han hade det efter kastreringen)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 hm.. vet inte faktiskt inte.. vet att min syster hade tratt på sin kanin efter kastrering för att han slickade på såret, dock så var han innekanin så hon kunde hålla koll på honom.
Då kanske det inte är så bra eftersom hon var ute kanin :I
Skaffa en sån ljudgrej som håller borta insekter på ca 20m2 och ha nära buren :)
//Joanna
Vi har haft buren nätad nu, men alltid är det någon som smiter in, och just nu verkar antalet mygg ha avtagit, men absolut nåt att tänka på om de kommer tillbaka, eller åtminstone till nästa år då vi bor i en mygghåla, så tack för tips?! Jag fick även tips? om att sätta upp fladdermusholkar.. låter knasigt, men de äter tydligen galet mycket mygg.. =)
Fladdermöss bor gärna vid en höjd av 2m vid vattendrag ^^ Fast om ni har mycket mygg lär de ju komma ändå kanske ;)
//Joanna
Ajaj! Stackarn då! Hoppas det blir bättre! :)
#14 haha.. ja det var det ingen som sa.. men det sägs att - har inte själv varken sett eller hört - det finns här i området, så vem vet.. ;)
#15 ja det hoppas jag med på.. det ser ont ut - men tack och lov rent. ingen infektion i såret än iaf.. vill bara att det ska läka nu..
Det vill jag med!:P