Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 393 ggr
[Plumskaniner]
0

Hjälp, jätte akut!

En av kaninungarna på 3 veckor hade ihop klibbat kön, alltså det var typ kiss som torkat. Jag fick bort det, men nu är det en tjock, brun/gul klump som man typ kan trycka ut. Vad ska jag göra??

Ska jag ta bort klumpen och hoppas på det bästa? Är jätte orolig för den..

Ljusta
1

Ja, tryck ut den och tvätta ungens kön. Förmodligen har inte bajset kunnat komma ut pga hopklibbat kön, och då blir det en klump som kommer ut sen när man tar bort det som gjorde att det klibbade. Lycka till och håll koll sen så att svullnaden går ner. Blir den röd och svullen länge efter så är det inte så bra, då kan man behöva uppsöka veterinär.

Ljustadalens kaningård

[Plumskaniner]
0

När jag såg att det var ihop klibbat eller så, såg man inte ens något kön.. Blev verkligen jätte orolig, sprang in och hämtade en handduk med lite vatten och försökte fixa det, det var då som det gula kom bort och man såg att massa brunt/gult trycktes ut. La ner ungen, skrev här, sprang ut igen och kollade hur det var, och såg då att allt vara borta! Könet såg jätte bra ut och det var varken irriterat eller svullet!

Så, ungen fick ur sig allt på egen hand. Försökte hitta klumpen i buren, men har inte hittat den än. Puh, skönt att allt gick bra. Allt är iaf löst nu! :D

Ljusta
0

Skönt att det gick bra! Det bruna var som sagt bajs som inte kunnat komma fram. Du kan behöva kolla på den under några dagar så att det inte klibbar ihop igen. Det är rätt vanligt att det blir så på 2-3-veckorsungar när de börjat äta fast föda, händer här några ungar varje år, men ser man det i tid så brukar det inte bli några problem med det :)

Ljustadalens kaningård

Ljusta
0

…Och ett tillägg. Om du gett den grönt så kan du ta bort det någon dag tills ungen är helt bra. Ungar kan reagera på grönt genom att det blir så här.

Ljustadalens kaningård

[Plumskaniner]
0

#3 - åh okej tack så mycket! Jo ungarna är 3 veckor idag, så håller lite koll. Grönt får dom inte alls just nu, mamman blir så lätt lös i magen så är bara pellets för deras del :)