Mina honor funkar inte ihop!
Hej!
Mina döttrar köpte en ny 12 veckors, söt kaninunge idag och det vi gjorde var att ta med oss våran andra kanin (vi skulle ge henne en kompis på hennes födelsedag!)
Sedan lät vi de träffas i en stor box, som egentligen var till hästar men jaja! Där funkade det sjukt bra, men det blev ett problem när vi kom hem! Min äldsta dotter Elsa började med att släppa det i en liten utehage tillsammans! Det gick inte så bra, Labbolina, som bodde hos oss först, blev aggresiv och hoppade på våran nya kanin (Ebba) och bet henne i nacken och verkligen bråkade hårt! Så jag gick in för att läsa lite på nätet och då stod det att man skulle låta de bråka och så skulle det komma överens tillslut! Så min fråga är bara
- Ska jag låta de bråka?
Det är rätt så mycket AKUT! Vi har nämligen inte en till bur och vet inte vart vi ska göra av den ena!!!:/
Mvh/ Pernilla (Ny här på Kanin.IFokus.se)
Vill dom inte gå ihop skulle jag inte ha dem tillsammans.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Att det funkade bra i hästboxen men inte funkar hemma beror på att Labbolina har sitt revir hemma. Det känner hon att hon ska vakta mot främmande kaniner.
Man kan inte förvänta sig att två kaniner som inte känner varandra ska kunna flytta ihop direkt. Det går ibland men oftast behöver de tid för att lära känna varandra!
Ni måste ordna så att Ebba får en egen bostad nu i början. Helst i närheten av Labbolinas bur så att de kan se, höra och känna lukt från varandra. Kan ni inte fixa så att de kan bo intill varandra så får ni låta dem byta bur varje kväll så att de i alla fall blir vana vid den andras lukt.
Börja sedan med korta dejter på neutral plats (dvs där varken Labbolina eller ungen varit tidigare). Att de rider på varandra och i samband med det även biter loss lite päls är normalt. Men låt dem inte ha slagsmål, det är särskilt viktigt när den ena kaninen är så pass ung, den får ju svårt att försvara sig. Utöka tiden tillsammans gradvis och försök göra den till en positiv upplevelse för båda kaninerna. Bjud på godis, klappa dem eller gör annat de gillar. När de funkar bra ihop på den neutrala platsen kan ni testa att låta dem flytta in i samma bur/hage. Städa den noga först och möblera om så att den känns så "ny" som möjligt för kaninerna.
tips? som gör det lättare för två kaniner att dela bur:
- Så stor yta som möjligt
- Minst två hus/gömställen
- Mat på mer än en plats
- Och kastrera båda kaninerna!!!
Jag undrar lite vad det var för uppfödare som sålde er en kanin som sällskap till er vuxna kanin utan att informera ordentligt om hur man gör när man håller två kaniner ihop… men helt rätt tänkt av er att skaffa en kompis till Labbolina. Kaniner mår bäst av att få umgås med andra kaniner.
Lycka till! Och fråga gärna om du undrar något, det här var liksom snabbversionen av hur man för ihop två kaniner :)
Okej elinab!:D ska prova
Jag hörde på en djurbutik i höstas att en av personalen sa till en kund att de var bäst att ha två kaniner för dom vill ha sällskap….. Två honor eller hanar spelar ingen roll… Då tycker jag inte man ska jobba i djurbutik. Vi köpte två systrar som inte kommer sams så vi bestämde att sära på dom men deras burar delas med ett nät och då ligger dom till och med bredvid varandra mot nätet. Hoppas det går bra så du kan ha kaninerna tillsammans :)
#4 Det med hanar stämmer inte.
Det är inte ofta hanar går ihop ev att kastrerade hanar kan gå på riktigt stor yta om man har tur.
Men okastrerade hanar ska man inte ha ihop.
Bättre med 2 honor eller en kastrerad hane med hona.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Så svårt är det inte med hanar som du påstår. En f.d. uppfödare som jag är bekant med rekommenderade alltid sina köpare att köpa två hanar och kastrera vid 3-4 månaders ålder. Hon höll kontakten med sina köpare och de kunde ha ihop sina två kastrerade hanar i burar på runt 1-1,5kvm utan problem. Var ytterst få hanar som inte gick ihop med varandra. En sak om hanarnas hanbeteende är befäst, men på så unga hanar är det inte det. Bäst är det faktiskt med hanar ihop då hanar inte har revir och därmed inte bossar med den andra kaninen i buren.
#6 Läs vad jag har skrivit istället. Alla har olika erfarenheter.
Men många har vanliga inneburar och då är det inte att rekommendera.
Och för nybörjare är det inte att rekommendera tycker jag, då mycket kan gå fel om man har otur.
Sedan måste ju hanarna säras på runt 3 månaders ålder och sedan vara särade minst 4 veckor, för att hormoner osv ska lägga sig osv.
Alla veterinärer kastrerar inte så pass tidigt heller.
Så det är mycket att tänka på inte bara att skaffa 2 hanar, kastrera och släppa ihop. Det är så mycket mer, precis som när man ska para ihop t.ex vuxna honor,
men min fråga var om jag skulle låta de bråka eller inte?!
#8 du fick väl ju svar i #2 inlägg ?
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
#8 nej, inte om dom slåss rejält
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#10 jo #2 har skrivt om dom rider på varandra och nåra pälstussar flyger låt dem vara men om de slåss och bits rejält så separera omedelbart .
#10 Om detta svar inte är vad du är ute efter är jag rädd att jag inte fattar vad du vill ha reda på tyvärr.
#11 skrev "inte om dom slåss rejält"
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#12 vadå inte om dom slås rejält kan du vara lite mer specifik jag fattar det nämligen som om du ville veta vad du gör om de slåss rejält ?
jo det hjälpte!:) okej
#13 Hon besvarade #8 fråga bara.
Hon undrade ingenting.
#15 åh sorry jag som blandade ihop namnen XD
#15 har föressten ställt en fråga till dig i mitt forum som jag skulle bli väldigt glad om du svarade på ^^
Man ska helst inte köpa en unge och sätta in med en vuxen hona då den vuxne är mycket starkare och kan skada den lilla. Den lilla kan inte försvara sig. Man ska inte låta kaniner slåss rejält, de kan jaga varandra och rida på varandra, men slåss de (sparkas osv) så ska man sära på dem (tycker jag). Kaniner kan orsaka hemska skador på varandra, speciellt om en är mycket större.
Om du orkar läsa på engelska så rekommenderar jag denna artikel angående att få ihop två kaniner:
Ljustadalens kaningård
#17 Vilket forum?
#19 kanin problem hjälp. tror jag jag döpte den till för kom inte på nå bättre namn
#7 Man ska ju ha kunskap oavsett vad. Tycker inte att jag lurar i någon någonting här, talar bara om att de inte ska tro att det inte går. Nog kan man vara nybörjare utan problem, hur många sätter inte ihop honor utan kunskap och ändå går det bra? Men givetvis kan det gå helt åt skogen också, men det har inget med könet att göra.