Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2729 ggr
ciss
0

Din kanins bakgrund

Berätta allt du vet om din kanins bakgrund! Stamtavla, uppfödarens namn, när du köpte den, och så vidare. Visa gärna foton från när den var liten! :-)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm, har 7 kaniner och orkar inte dra allas bakgrund. =P
Så blir 3 av mina niners bakgrund ni får höra.

Zvinto köpte jag i april 2005, efter att min älskade kanin dött.
Han var då 10 månader gammal och var helt bedårande.
Var snudd på att jag inte fick hem honom, då det blev massa krångel med att hitta dit, så mamma var nära på att ge upp.
Till slut lyckades vi hitta dit iaf, och det är nu 2 år sedan dess.
Zvinto är en renrasig blå dvärgvädur, och har stamtavla.
Han är utställd på som mest 93,5 poäng, men får ej längre ställas ut i rasren utställning då han är kastrerad.

Zvinto kommer ifrån Lonlys Kaniner i Borlänge. 

På bilden är tagen i augusti 2005, 4 månader efter jag fick hem honom.

Zvintos
0

Fia föddes här den 26 juni 2005, tillsammans med 6 syskon, varav 1 ej överlevde.
Hon blev snabbt våran favorit pga sin personlighet och charm.
Hon var även den i kullen som var först med att lägga sina öron.
Först funderade vi på att sälja henne, men då blev min lillebror helt förstörd.
Han grät så tårarna sprutade, så hon fick stanna och ingen ångrar det beslutet en sekund!

Fias pappa är Zvinto, och hennes mamma heter Ziba.
Fia är inte renrasig, då hennes mamma är en dvärgvädurskorsning.

På bilden ligger 4 veckor gamla Fia och myser med mamma Ziba.

Zvintos
0

Satt på ett forum och kollade lite bland trådarna där.
Fick då se en tråd, kommer ej exakt ihåg vad den handlade om, men troligen om belgiska jättar.
Kollade in en av personerna där och fick se att hon hade belgiska jättar!
Visade sig sen att hon skulle ta en kull på dessa jättar, och då blev jag genast väldigt intresserad.
Pratade med mina föräldrar, men de var lite tveksamma först.
Frågor som "vart ska du ha den då?" och "hur ska du få hem den" kom direkt.
Till slut gav de med sig, och jag tingade då en unge.
Färg och kön var då inte helt klart, men låg ganska högt upp på intresselistan, så hade en del att välja på.
Slutade med att det blev en järnblå hona vid namn Järnsaxa.

Längtade så tills jag skulle få hem henne, och blev hela tiden uppdaterad med lite nya bilder.
I slutet på oktober fick jag äntligen hem min sötnos!
Blev helt frälst direk, även om hon såg lite rolig ut med sin lilla kropp och superstora öron! *skrattar*
Numer är hon en av de mest älskade kaninerna på gården, och alla är förtjusta i henne.
T.o.m. min faster och min 7-åriga kusin Ida tycker hon är jättehäftig!

Jag skulle aldrig kunna göra mig av med den här damen, hon är alldeles för go för det! Skrattande 

Bild: Järnsaxa när hon kom hem till mig.

[Quellii]
0

Namn: "Palle Romeossou" Mozart
Kön: Hane
Färg: Järngrå
Född: 070224

e. Romeo (Blå)
u. Pandora (Albino m. chinchilla anlag)

ee. Holländsk import (Blå)
eu. Holländsk import (Blå)
ue. Jack (Albino)
uu. Jackie (Albino m. chinchilla anlag)

Uppfödare: Charlotte Tröjer - Österlens kaningård

Jag fick hem honom den 26/4, hade då tingat honom 5 veckor innan det, så det var en låååååång väntan ;)
Vad mer kan jag säga? Hm.. ^^ Han är en underbar kanin, har haft honom i drygt 2 veckor nu och vi håller fortfarande på att lära känna varandra..! :) Just nu så har jag märkt att han är en nyfiken filur, han nosar gärna i håret på mig, och älskar mat..!
Jag får uppdatera lite längre fram när jag vet mer om honom :)

Bilden: Första timmarna hemma ^^

/Photoniq

twinnie
0

Moses är köpt på djuraffär, men har fått lite info om stammen.

u. Japan Gul/Svart
e. Japan Gul/Svart

ue. Viltgul mantel (?)
uu. Brokad (Vet ej färg)
ee. Japantecknad (Vet ej färg)
eu. Japantecknad (Vet ej färg)

Huruvida detta stämmer, vet jag inte. Fick nummer till uppfödaren men fick inget svar under de fyra månader jag ringde, så jag gav upp till slut.

Hans syskon var alla identiska. Alla Gul/svart japan.

KajsaM
0

Hampus kommer från djuraffär så jag vet ingen utom att han är underbar och busig nin :)

KajsaM
0

*putt*

Nicolina
0

Buffis är köpt på Vinsta Zoo i Stockholm! Men han är född nere i Vara, antar att det är nån grossist där nere! Han är troligtvis rasren Dvärgvädur trots att han kommer från djuraffär! Han ser iaf exakt ut som en Dvägvädur och väger knappa 2kg…

Han är otroligt mysig och snäll med en underbar personlighet! Han talar minsann om att han finns vill jag lova när han vill ha uppmärksamhet!

Blden är tagen samma dag som jag fick hem honom och då var han 10-11v gamal liten sötnos och sååå osäker!

myriis
0

Tar Candys och Expos.. :P

Candy:
Fullständigt namn: Grönängens Theobroma
E - Phinkelton - Hermelin, Japan g/s
U - Skärbos Sera - Dvärghare, vit rödögd.

Syskon: Tre st Brun zobel
Uppfödare: Jenny Ekman
Övrigt: Hon kom hem till mig vid åtta veckor ålder :)

Expo:
Fullständigt namn: Pussels Malling Exploit
E - Röstebos One More Try
U - Glädjens Vilda Hallon

Syskon: 1 Viltgråbrokad/ 1 viltgrå samt 1 svart, alla honor.
Uppfödare: Evelina Hellenberg
Övrigt: Var inte alls meningen att jag skulle köpa Expo. Men konstigt nog hade ingen gjort anspråk på denna lilla kille, vilken var ganska förvånadsvärd med tanke på hur söt han var. Iaf så ändrades mina planer ang. en annan kanin, och då kunde jag inte hålla mig från att köpa Pexpo.. :P Så vid sex månaders ålder kom han hem hit!

malinroth
0

Lilo fick jag från en djuraffär så jag vet inte vad hon har för stam och så men jag pratade endel med tjejjen i butiken som tar mycket hand om kaninerna (jättetrevlig förövrigt) hon sa att hon tyckte att uppödaren till Lilos kull (de hade två kullar inne) hade varit trevlig och duktig och alla bebisar i hennes kull hade jättebra temperament (än så länge iaf) de var jättelugna att lyfta upp och hålla i och så, den andra kullen var ganska skygga och jättespänd när jag höll i en av dom, den som skulle vart aktuell om jag valde från den kullen, dom var jättesöta men som sagt skydda och verkade inte så vana vid hantering. Så jag valde Lilo och är mycket nöjd med resultatet. Älskar hennes temperament och hon är fin och tillgiven och har än så länge fina tänder :) mycket duktig liten brud på att bita på grenar :D

SagaoAlfred
0

Ska iväg nu strax, men skriver lite kort om Alfred.

Min kära vän Mimmis (Nova.Caspian) kanin Nova väntade en kull ungar, å när hon fick tre små sötkorvar så kände jag rätt snabbt att jag var sugen på att ta en.
Sen när dom växte å började skutta omkring fastnade jag direkt för en, å den direkt för mig. Slickade på mig, kom fram till mig hela tiden osv. Kärlek vid första ögonkastet med andra ord.
Var ofta å gosade med ungarna å sådär, å när Alfred var tillräckligt gammal så tog jag hem honom, å sen dess är vi oskiljbara ;)

KvirrZ
0

Skriver om Isaac :)

Det var en vanlig dag i skolan när jag och Nicolina gick till djurhuset för att fråga en djurvårdare om vi fick gosa med kaninerna. Visst fick vi det och hon sa attt vi gärna fick gå in till honorna med ungar då de ska bli tama. Lite senare såg jag Isaac och blev kär! Han var bara 3 veckor och så liten, jag ringde mamma och pappa och nästan skrek i telefonen att jag hittat min drömkanin ^^ Så samma dag tingade jag honom och sen, 5 veckor senare blev han min! Han är mattekär och lite osäker när resten av familjen vill hålla honom men han är såå snäll :)
Jag vet att hans mamma, renrasig hermelin, kommer från en uppfödare i norr men kommer just nu inte ihåg vad den heter :)

- Mvh Emma

ciss
0

#12: Gud vilken söting han är påå bilden!

www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0

#13 Tack :D

- Mvh Emma

ciss
0

#14: Varsegod!

www.frihetenskaniner.se

Nicolina
0

#12 Och tänkt att du var inne hos Fransos-ungarna först den dagen och jag hos Isaac, så det var ju faktiskt jag som hittade sötisen först! Stolt = )
Och inte ville du komma heller när jag ropade på dig, du var helt uppslukat av fransosbebbarna! Haha, gud vad jag skrattar åt det nu i efterhand!

[Maria-Gerbiler]
0

Kul att läsa om era kaniner. :)

Rufus hette från början Joppe och har bott i minst 2 hem innan han kom till mig. Jag såg honom på blocket.se och bestämde mig för att köpa honom, det var ett år efter att min kanin Lavendel hade dött. När jag åkte för att titta på honom var det första jag såg en rödbrun liten mager kanin, som var bunden vid en stol i trädgården. När jag gick fram till honom hoppade han upp i min famn. :)

Ägarna visste inte riktigt hur gammal han var, men ägarna som hade haft honom innan ägarna jag skulle köpa Rufus av sade att han var 2,5 år i maj 2006. De kunde inte ha kvar honom för att det var ungar som skötte honom och klarade inte av att sköta en kanin på vintern och så hade de tröttnat. Barnens mamma verkade vara den som brydde sig mest om kaninen och hon var ganska trevlig.

När jag kom hem döpte jag honom till Rufus eftersom han hade en så fin rödbrun päls. (Canis Rufus=rödvarg)

KvirrZ
0

#16 xD Kamran i högsta hugg och fotade Frasseungar som skuttade omkring x)

- Mvh Emma