Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 8267 ggr
babyreiko
0

hjälp min kanin biter mig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan jag har en liten kille på 1år och han har varit jättesnäll ända tills han blev könsmogen då började han bitas och pinkade överallt jag fick tips? om att ja skulle kastrera honom för då kunde dom bli lugnare, och ja han har blivit lugnare och pinkar inte på allt han står på, men han bits fortfarande, varje gång som ja ska ge mat så nyper han till med tänderna, de har inte blivit så de blöder man jag är rädd att det kan hända, när ja ska försöka klappa honom så slår han till med tassarna och försöker bita mig.

ibland så verkar de gå bra, han kommer fram när ja sitter på golvet och ibland kan han äta ur min hand, men jag får aldrig klappa honom.

snälla jag har provat allt möjligt för att han ska känna sig trygg hos mig och inte behöva bita mig, jag vill verkligen inte göra mig av med honom.

har ni något bra råd till en desperat tjej?

bilden visar min kära dvärgkanin Mojje

Emelice1206
1

Du är säker på att han bits, eller nafsar han bara bara? Min hane nafsar som, inte så att det gör ont eller liknande, utan det är bara ett tecken på att "nu är jag hungrig". Om jag gosat med honom t ex, släpper jag ned honom och han äter gräs eller hö då. Alternativt pellets om det är pelletsdags 🙂

Angående att han inte vill bli klappad: ge det tid. Tvinga inte fram någonting. Låt han ta det i sin takt. Om du nu en tid velat klappa honom och han inte velat det, börja om från början då. Lär känna varandra på nytt. Lär honom att du bara vill klappa honom!

Hoppas det går bra.

Stinastygg
3

Du är på rätt spår. Trygghet - kaninen ska lita på dig och inte vara rädd för dej, så bestraffa honom inte. Det hjälper inte att fya eller lägga den på rygg och sånt, det kan förvärra situationen.

Men du kan lära honom att det får tråkiga konsekvenser att bitas. Oom han biter när du ska ge mat så får han inte maten utan då går du iväg med den och provar igen om 5 minuter. Så håller du på tills han förstår att det är bitandet som gör att du går iväg med maten. När han tar emot maten utan att bitas berömmer du och har en extra liten godbit med till honom också som bonus!

Att han inte vill bli klappad kanske du får leva med, alla kaniner är inte kelgrisar som gillar att man rör vid dem, och det får man acceptera. Men om en kanin som brukar vara kelig och gillar klappar plötsligt blir ilsken vid beröring kanske man kan fundera på om kaninen har ont nånstans.

Finns säkert fler som har tips?. Lycka till!

marirose
1

Hej

Jag har också en kanin som gillar att bli klappas. Så nu jobbar jag med det genom att sitta med honom låta honom komma fram till mig och det gör han. Är han lös kommer han om man ropar på honom. Nu har vi kommit så långt att om jag sitter på golvet och har tex morots pellets ellet såna kanin drops så får jag smeka honom på huvudet om han får något gott. Däremot så får man gosa med tassarna när han står i buren det har han inget emot.

Så mycket tålamod så går det långsamt framåt.. jag har hållit på i flera månader och fått framsteg :)

Nu har jag turen att han inte bits inte ens när jag måste hålla honom fast för att klippa klor :)

babyreiko
0

Nr1 han bits eftersom de har gått så långt att när han biter så får jag blåmärken där så det är inget nafsande.

Nr 2 jo ja kanske får inse att han inte är en kelgris :( men ja kan prova de där med mat så kanske han slutar iallafall när ja ska ge han mat. 

Nr3 jo tålamod är ju viktigt, ja får prova och igen och igen, han kommer ju till buröppningen och står på bakbenen när ja kommer så han kan ju inte tycka så illa om mig eller?

tack för tipsen :)

AkaiTsuki
1

Hade samma problem. Lärde honom att sitta på sitthyllan innan skålen kom ner i buren och att han fick sitta kvar tills han blev lugn. 

Det fungerade, nu så kelar jag med honom i öppningen av buren fast då står han på gallret med framtassar och så väntar jag tills han satt sig ner och lägger in maten och kelar lite till och sen när han inser aha nu har hon slutat klappa! Det betyder mat! 

Lycka till! 🙂

//Joanna

Stinastygg
0

De är intelligenta och lättlärda, kaninerna. De är oftast lätta att motivera med mat, och lär sig snabbt att lägga ihop ett och ett och prova sig fram med olika beteenden för att se vad som lönar sig.

Om du har möjlighet, så klickerträna! Det kan bli en bra hjälp för att förtydliga vad du vill att han ska göra och inte göra.

Löwen
1

Hm.. kastrering kan ju ha hjälpt lite, men trotsåldern kommer så är det naturligt! Du vet ju hur ungdomar idag är, griniga och kaxiga ;) så det handlar väl om att träna tillbaka till de keldjur han var innan tills han kommer förbi det stadiet!

AkaiTsuki
1

Kom på en till sak, eftersom att han bits oftast när du släpper in matskålen så vill du ha in den snabbt eller hur? Och då bara slänger man in den liksom.

Ifall det är så kan du försöka öppna luckan, låta kaninen få lite mat genom att ha matskålen snett inåt \ och medan den tuggar kan du ställa ner matskålen. Kom ihåg att ta det lungt men inte segt och inte för snabbt 🙂

//Joanna