Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 8902 ggr
[lenniiis]
5

Blir kaniner så tama?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förstår att det är olika från individ till individ… Men är detta ovanligt? Har aldrig varit intresserad av kaniner, vi hade en när jag var liten som bet oss hela tiden så det har liksom suttit i… Men den här var ju bara fööör söt och gosig!

Fridaaaa
7

Skulle säga att det inte är ovanligt 🙂 
Men skulle inte lägga kaninen på rygg så länge, om den inte lagt sig så själv.

Men kaniner kan bli riktigt tama, och bli nästan som hundar också 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[lenniiis]
0

#1 Jasså :o Hur kommer det sig? Skadar de ryggen då?

Jag som alltid har trott att kaniner inte blir tama! Alla jag har träffat har inte velat bli gosade med… Åh, nu blir jag ju sugen på kanin också!

Fridaaaa
3

#2 Nej det skadar inte ryggen:

http://www.agria.se/smadjur/veterinar/q/3cd65c91d497b46fc1257943007602f8

Står det lite.Finns mer på nätet.
Men det är inte farligt kort stund, t.ex vid lite kel eller vid kloklippning men längre bör man inte ha dem på rygg.

OK jo de kan bli riktigt tama 🙂Mångakaniner kan lära sig trix mm också.

Elin_d
0

#2 I det vilda ligger dem oftast på rygg när dem spelar döda, så att rovdjuret inte ska ta tag i dem så hårt. För då kan dem få chans att rymma! Eftersom det är en stressig situation ska man helst inte ha dem liggande så :)

ALLA mina kaniner har varit jätte tama, dem har slickat mig i hela ansiktet, sprungit lösa på tomten, kommit när jag ropat, tränat tricks, tränat hoppning m.m :)

Så kaniner blir tama om man behandlar dem på rätt sätt! :)

[hästtösen]
2

Kaniner kan bli väldigt tama, jag har en kanin som är som en hund, kommer när man ropar hans namn, kan vara lös på gården, leker med våra hundar och är helt orädd, en underbar krabat. Så ja, det är inte ovanligt att de kan bli så tama, men olika från individ till individ, finns kaniner som kanske alltid kommer vara lite småsura ibland, honor tex har ju brunstperioder o de flesta vill då vara ifred och kan vara lite sura, men det är olika som sagt. Beror även på hur väl man pysslar om sin kanin.

Mickis1994
0

Ja det kan bli så tama. Jag har haft två styckna Holländska kaniner som blev så tama/väldigt väldigt tama. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Elin_d
0

#2 Hehe… såg inte att Frida redan hade skickat en bra länk ;)

[lenniiis]
0

#3 Jaha, oj! Jag som tyckte den såg ut att ha det så mysigt… Vad gosigt då :D Hur har man en innekanin då? Min kompis har en kanin i en bur med måtten L: 1 m, H: 45 cm B: 50cm HELA dagarna och det känns så tråkigt för den lilla stackaren…

#4 Där ser man! Men tycker ni inte att kaninen ser ut att ha det mysigt i alla fall? Den ser väl inte så rädd ut…

Men vad gosigt! Hur länge lever kaniner? Finns det små kaniner? (Kan inget om kaniner…..)

#5 Det låter ju hur gosigt som helst! Hur gör man för att få en kanin tam då? :D Är det bättre att ha en kille då eller? =)

#6 Vad kul! :D

[lenniiis]
0

#7 Haha! :D No problem!

Fridaaaa
2

#8 Du kan hälsa din kompis att den buren inte är godkänd till kanin, bredden måste vara minst 50cm och höjden minst 50 cm.
Stackarn som sitter där hela dagarna, kaniner behöver komma ut och rastas. Min minsta bur till kanin nu är 150x60. Skulle itne sätta en kanin på under 120x50 (120x60).

Ja små kaniner finns det, från runt 1 kg och uppåt. 
Minsta är hermelin och dvärghare. Raser inom gruppen dvärgkaniner är små, upp till runt 3 kg.
Små kaniner lever i regel 6-8 år, men kan även leva 8-12 år med.
Medelstorakaniner lever kanske runt 6-8 år med, men jättekaniner lever i regel inte lika länge (som med stora undar) men finns såklart undantag.

Jag har 1 hane och 4 honor. Hanen är kastrerad.
Jag anser att könet inte spelar någon roll men lättare att kastrera en hane. Honor kan dessutom vara lite tjuriga vid brunst (har 1 hona av 4 som är det).

Elin_d
0

#8 Kaniner kan leva upp till 12 år, det är tyvärr inte jätte vanligt.

Det finns några små raser (dvärgkaniner) dem väger under 3 kg :)

Här hemma har vi bl.a en lejonhuvad hona på 1 kg, sen finns det också hermeliner. Dem är också väldigt små ;)

Om man ska ha en kanin brukar hane vara lite bättre, då dem inte brunstar så som honor gör :)

Men jag har haft en hane som juckade på allting! Det slutade med att vi fick kastrera honom, trots att han var en hoppkanin i bra form gick han bort under operationen :(

[lenniiis]
0

#10 Vi pratar inte så mycket längre så det skulle bli konstigt om jag bara helt plötsligt skrev det på facebook eller något haha… :( Har förstått att det är litet. Kaninen är jättegammal också.

Åååh vad söt hermelinkaninen var! Jag blir så galen! Vill ha alla djur i hela världen hahah 😓

[lenniiis]
0

#11 Men oj! Är det vanligt att kaniner dör under operation? :o Vad tråkigt! :( Åh, har du någon bild på din lilla kanin? :D

Fridaaaa
0

#12 Aha ok.
Ja dem är jättesöta 🙂

Elin_d
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Nej, det är ganska ovanligt. Veterinären sa att det var 1 av 50 som dog under kastreringen, så det är inte jätte vanligt :)

Bild på min älskade Bowie! <3

[lenniiis]
0

#15 Beklagar verkligen :( Det var hemskt när min hund dog, jag ångrar att jag inte höll henne i tassen när hon gick bort (min syster klappade henne massor och jag vet inte varför jag släppte tassen….. Jävligt dumt gjort. Blir så arg på mig själv)

Åh, jättefin!!

Fridaaaa
0

Här är min dvärgvädurrex hane Dumle.
Kastrerad och bor med en flicka 😃

Fridaaaa
0

Här är flickan han bor med.
Viola heter hon och är en blå lejonhuvad dvärgvädur/dvärgvädur på runt 1 år 🙂

Elin_d
0

#16 Tack!

Det är ju en stor nackdel med djuren, att dem har kortare livstid än vi människor :(

Men men, naturen har sin gång <3

#17 Vilken sötnos! :)

[lenniiis]
0

#18 Jättesöta båda två! :D Hur många djur har du?

#19 Jaa :( Så sant som det är sagt…

Fridaaaa
0

#20 Jag har 1 hund, 2 katter, 5 kaniner, 6 marsvin och fiskar 😉
Tack 🌺

howllor
0

kaniner kan bli väldigt tama. min lilla dvärgvädur är frigående hemma och brukar följa efter mig från rum till rum och vill helst till och med följa med in på toa. han tycker inte om att bli hållen, men älskar att bli klappad på huvudet och slickar på fingrar osv. han rycker mig i byxbenen när han vill bli klappad, och om jag lägger mig på golvet så kommer han fram och putsar mig vid tinningarna. bitit mig har han aldrig gjort, inte ens när han varit stressad.

RebeccaG
0

Är inte alls ovanligt, vissa är bara tamare än andra, beror på uppfostran, hantering & till viss del härstamning & ras.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[lenniiis]
0

#21 Oj, det var inte dåligt! :D Hur hinner du med? :o #22 Men vad mysigt! Var det lätt att få honom tam? Är Han rumsren? #23 Åh, då kanske det blir en liten kanin när jag flyttar hemifrån då… Har varit väldigt sugen på både fågel, hamster, degu och chinchilla. Det finns ju så många söta djur… Beslutsångest!!

RebeccaG
6

#24 Majoriteten av våra 19 kaniner e sånna, två eller tre stycken vill inte riktigt ligga kvar på rygg, resten e soffpotatisar. 
Känner igen det där, tar med mig en eller ett par stycken när jag själv flyttar hemifrån😇

(Min tjockis la sig på rygg efter hoppträning, ja hon lever😛)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Fridaaaa
0

#24 Inte så svårt 🙂 Nu under sommaren jobbar jag ca 80-85 %, och annars studerar jag heltid till förskollärare. Beror på vad man prioriterar eller inte 🙂

Och marsvinen bor ju 2 och 2, och kaninerna bor 2, 2 och 1 🙂
Katterna sköter sig mycket själva. Och hunden hjälper sambon till med (likaså lite med de andra med.) och fiskarna är det inte mycket jobb med 😉

Summerdogs
0

Våran hermelin hane är som den på videon x)

moomiis2
0

Det ä faktiskt inte så ovanligt min kann är jätte tam kommer när man ropar, kan va lös på gården slickas är lugn när man tar oi den, det är inget ovanligt, e lite as som är bra för första kanin är dvärgvädur :) det är min kanin :) men det är olika indivoder, min kanin sbror som jag har är inte lika tam :) Men kaniner blir nästan lika tama som hundar beror på ras och hantering även på indiverna :)

tesushie
0

inte alls ovanligt mina är supertama precis som hundar det enda de inte kan än är att komma när jag ropar på dom de kommer ibland och ibland inte de kan tricks och sånt och är rumsrena min hona lägger sig dock på rygg själv mant 🤔

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

howllor
0

Men vad mysigt! Var det lätt att få honom tam? Är 
Han rumsren?

#24 ganska så! gjorde helt enkelt så att när jag först tog hem honom så fick han bara vara i buren tills det att han började visa tecken på att komma ut. då öppnade jag buren, men lyfte inte ut honom eller något utan lät honom göra det när han kände sig redo. i början satt han mest under soffan, men blev allt modigare med tiden.det gäller liksom att kunna läsa kaninens signaler, och särskilt i början inte vara för påflugen för då blir de bara stressade. man ska aldrig sträcka sig efter en kanin i buren, utan låt buren vara dens fristad, annars är det en stor risk att det är just vid de tillfällena som den börjar hugga efter en eftersom den känner sig hotad i sitt eget hem. men det är ju jätteolika från kanin till kanin, så det är svårt att säga generellt hur en ska göra. 

och ja han är rumsren. han blev det nästan med en gång. jag satte en kattlåda i det hörn av buren han verkade kissa i mest. han har inte kissat utanför buren en enda gång. däremot kommer det ofta pluttar lite här och var på golvet, men det gör ju inte lika mycket eftersom de sällan luktar särskilt mycket (lite lök, typ), och ju torkar mkt snabbt så det är bara att dammsuga upp sen.

howllor
1

oj, jag kopierade in frågan för att komma ihåg vad jag svarade på, men sen glömde jag ta bort det innan jag skickade, hah :P

fsigge
3

kaniner är ett som ett mellanting mellan hund och katt och är som en blanding av de två. Ett helt underbart djur! Man kan träna agillity och lära kaninen massa trix och klickerträna. Det finn sväldigt bra videor på kaniner som hoppar över hinder som är jättehöga och det är en väldigt trevlig sport och man får mycket kontakt med kaninen och man kan styra den och får ett bra band med kaninen. Men kaninen är inte ett nybörjardjur om man inte har läst på som in i bänken. kaniner behöver väldigt mycket Motion och vård (om man har en långhårig så behöver den ju pälsvård dagligen då tovor kan göra väldigt ont ibland). Jag tycker att du borde skaffa en kanin 🙂

Frida

howllor
0

kan tillägga att min kanin inte kommer när jag ropar, men det har nog främst att göra med att han är döv ;)

tesushie
3

När jag ändå la ut en bild på min dvärgvädurs hona pocky som är snart 1 år som ligger på rygg och tigger om upmärksamhet och godis genom att göra sig söt så kan jag väl lägga ut en bild på den snart 1,5 åriga hanen Amai med som är en lejonhuvad blandras .

Bild sen i vintras : Amai susar söt i mattes famn efter att ha varit ute och lekt i snön hela dagen.Alltså han är inte död han tog en tupplur bäst att nämna det för andra har liksom misstolkat.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika