Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kullplanering
Läst 605 ggr
Mita75
0

Planer för våren redan.. parning

Har en dvärgkanin, en vit blåögd hona som i dagsläget väger 1,2 kg - och är dryga året. Planerar att köpa en vit blåögd hane. Har fått nys om två, en dvärgvädur där pappan är teddy, och en "ren" teddy.. ägaren till dv beräknar att han som vuxen kommer att väga ca 2 kg, medan teddyn "bara" kommer att väga runt kilot. Tror ni att dv är för stor för vår tjej och att vi ska satsa på teddyn, eller funkar vilket som?

Fridaaaa
2

Vad för ras på henne? 🙂

Det spelar ingen roll. Men, det är så himla mycket att tänka på innan man parar:
- Vad har du för mål?
- Har du tid & plats?
- Har du råd?
- Har du kunskapen? Plus gärna back-up av någon kunnig i närheten om man är nybörjare

Och mycket annat 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mita75
2

svarar ja på alla dina frågor, det jag undrade över just nu var storleken på kaninerna… ;)

Fridaaaa
1

#2 Du svarade inte på vad honan är för ras 😉

Och jag svarade på din fråga ang kaninerna med😉 Att det inte spelar någon roll, det är inte så stor skillnad.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mita75
0

#3 ahaa.. nej, det gjorde jag visst inte..  :) hon är ingen renrasig kanin.. har varken härstamningsbevis eller stamtavla.. men hon är ju som sagt liten, vit och blåögd med en helt underbar man..  

Har läst om att storleksskillnad på hona och hane kan vara farligt för mamman då bebisarna kan bli för stora. Hon fick en dödfödd kull i år och då vill jag ju vara säker på att vi inte utsätter henne för onödig risk - även om varje dräktighet i sig är en viss risk..

men då tackar jag för svaret jag fick i första inlägget.. ;)

[neptunens]
1

Jag vet inte, men om man inte vet svaret på den frågan, så tycker jag nog inte att man har tillräckligt med kunskap..

Mickis1994
0

#4 Storleks skillnaden mellan är inte farligt för honan förutom ifall hanen är belgisk jätte och honan är hermelin, då blir det farligt för honan vid parningen. Men när de är parade så anpassas ungarna efter honan, naturen vet vad den gör :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

juliafrojd
1

Ungarna anpassar sig efter honan i magen och växer isåfall om senare, och säger detsamma som #5, har du inte svaret på frågan så har du nog inte rätt kunskap ;)

Mita75
3

Jag blev osäker då det ändå skiljer nästan ett kilo på hanarna.. och nej, jag visste inte att det kilot inte gjorde någon skillnad, så den kunskapen saknades, men nu vet jag.. Precis som jag beskrev ovan var jag orolig för honan, och kände därför att jag ville fråga för säkerhetsskull. Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. ;) Vet att man brukar få snabba och korrekta svar här så därför vände jag mig hit. Detta ligger bara på planeringsstadiet ännu och inte alls säkert att det blir av, men ville veta iaf.

#6 Tack för svaret. :)

Mita75
4

..och när man läser sånt här:

"Alltså är det alltid bäst att para kaniner av samma ras, eller åtminstone av samma rasstorlek. Ska man ha någon storleksskillnad på dom (inom rasen) så ska man i så fall tänka på att välja en hane som är något mindre än honan. Att medvetet välja en större hane till en mindre hona är bara en dum risk att ta."

…så tycker jag faktiskt att frågan är befogad.. (även om inte alla ni håller med ;) )