Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1674 ggr
Elin&Olle
0

Natt i transportburen?

Hej! Jag ska iväg till en stuga med min kanin Olle snart. Jag har tänkt att ha honom i hans Hage i den stora trädgården där men vill inte ha honom ute under natten! Kan jag ha honom i hans transportbur under natten? Han är en innekanin egentligen men bor ute på sommaren så att vara inne är inte en sån stor shock för honom! Uppskattar svar! :)

ninor
1

Kaniner ska även under natten ha laglig storlek på sin bur (transportburen) så svaret är nej.

Tänk dessutom på att kaniner är 'nattdjur', de är som mest aktiva under natten. Att då ha honom på en så pass liten yta vore verkligen inte bra.

IdaL
1

Ta med inneburen eller gör en provisorisk Hage inomhus som han kan va i under natten :) Att ha ett nattdjur i en liten transportbur hela natten hade jag aldrig haft. som #1 sa är dom nattaktiva.

Elin&Olle
0

Okej! Tack ändå, får hitta en annan lösning då!

slarvigt
1

Kan du ha den inne på toaletten? Där brukar det ju inte finnas sladdar eller annat farligt? :)

proxima
3

Jag tycker inte det är några problem att ha kaninen i transportbur över en natt. Tänk alla kaniner som är på flerdagars hopptävlingar eller utställningar, dom sitter ju i transport- eller utställningsfack i flera dagar. Så en natt i transport om kaninen får vara ute på dagen tycker jag inte är någon fara alls!

slarvigt
2

#5 Är det så? Det måste ju bryta mot jordbruksverkets regler det med? Jag tycker att det låter som alldeles för lång tid att bara sitta i en trång transportbur!

KaterinaPetrova
3

ta med två kompostgaller och ställ i ett hörn mot en vägg eller så? Går han på toalett är det ju superenkelt annars får du väl lägga tidningar/en matta :)

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

proxima
1

#6 Det är ju samma sak när man är på tävling över dagen, kaninerna sitter i små burar från 6-7 på morgonen till 20-21 på kvällen när man är hemma igen. Jag kan verkligen inte se det hemska i det och jag har mycket svårt att tro att man bryter mot Jbvs regler om man har kanin på en mindre yta ett dygn här och där. Mina kaniner har sovit i transportburarna över natten massor med gånger, i samband med just tävlingar och för mig känns det helt ok.

slarvigt
3

#8 Och jag som tycker synd om min kanin om den behöver vara inlåst i sin innebur någon gång… tur att jag inte håller på med sådant ;)

elinab
3

En natt, en gång, för att man verkligen inte kan fixa en annan lösning är väl acceptabelt. Mina har ex varit i transportburen i upp mot 7-8 timmar vid resor och det är ungefär så lång en natt är. Men jag tycker att man som kaninägare är skyldig att försöka hitta en annan lösning. Badrummet, kompostgaller som andra tipsat om är bra idéer. Oftast går det att hitta på något, en gång använde jag tex en extrasäng för att avgränsa ett område åt min kanin.