Fuchs/cashmere fråga&svullen runt ögat
jag har två frågor då jag tänkte att jag skulle göra EN tråd för båda :) Fråga 1: jag har en cashmere/fuch hona på 7 månader, eftersom hon är min första fuch vet jag inte riktigt hur pälsen ska vara :/ Hon hade "lite" problem med tovor för en knapp månad sen så jag klippte hennes päls kort. Men på rumpan var jag tvungen att ta bort den mesta pälsen eftersom det var som en kaka av tovor som jg inte kunde reda ut. Hennes päls har växt ut nu fast på rumpan är den svart och glansig, som min andra kanin(hennes pappa, han är inte lika långhårig som henne). Och på resten av kroppen är den mer ullig och ljusare(grå). Jag har nu läst på lite och fått reda på att en fuch har en "bebis" och "vuxenpäls". Min fråga, är den svarta glansiga pälsen hennes "vuxenpäls"? Fråga 2: jag märkte nyss att en av mina kaniner är lite svullen och röd/rosa runt sitt högra öga. Det är en prick mitt i svullnaden så det kanske har suttit en fästing där som hon kliat bort? Är det En fästing? Ska jag göra något? Bifogar bilder, tacksam för svar! :)
Du glömde bilden.
Min Cashmere's päls tovar sig aldrig, den är riktigt len och mjuk men han är vuxen. Jag har haft fuchsar förr, deras päls känns inte riktigt på samma sätt och upplever att de tovar sig mera.
Hursomhelst så är bebispälsar mycket flygigare och tovar sig ganska lätt, så du gjorde rätt genom att klippa bort det, kolla även om svansen har filtad sig, brukar göra det på dem ibland. Hur känns pälsen på det som växt ut? Lenare/mjukare mindre trassligt?
Angående honan med irriterat öga. Hon kan ha fått ett höstrå i ögat, så det bästa är nog ögondroppar och vänta och se om det bli bättre.
Kan inte lägga upp bilder… har för dålig teckning…
#1 pälsen som växt ut är myyycket mörkare, glansig, hittills kortare och blank. Tovar sig inte och är lättskött :/ Hon har den pälsen på tassar, rumpa, ansikte och rumpan. Likadan päls som sin pappa (kan ju inte bifoga bild men hå in på kintherabbit på Instagram så ser du :) ) Hon är inte irriterad I utan bara lite röd under ögat…
#3 Ja, nu ser jag. Ser ut som hon fäller päls också, mest trolig bebispälsen. Se till att borsta henne varje dag och kolla efter tovor.
Jag tror det är vuxenpälsen hon börjar få fram, de brukar få det kring 7 månaders ålder.
Fast hon är ingen Cashmere utan snarare fuchs. Cashmere har hängöron. Är hon hermelin fuchs eller någon blandning tro? Jättefin! :)
Angående ögat så kan du badda det med vatten eller vänta 1-2 dagar och låta det gå till sig själv, annars bör du kolla upp. Kan vara vind eller skräp/damm som gjort det rött.
#4 okej, jag ska hålla koll på pälsen. Känner inga fler tovor nu :) och svansen är tovfri. Hon hade en liten i armhålan men den är borta nu ;D okej tack så mycket :) jag ska hålla koll på ögat nu i ett par dagar :) Hmm… trodde att cashmere och fuch var samma sak :P ja hon är hermelin, fuch :3 inte renrasig men hennes mamma var renrasig hermelin B)
#5 Cashmere vädur heter det nu, dvs fdd Dvv fuchs. Men de gjorde en egen rasklass för de fd dvv fuchsar som nu heter Cashmere vädur pga vikten. Ja, det är i princip samma sak.:)
Misstänkte Hermelin :P
#6 oki, varje dag lär man sig nåt nytt! :)