Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 963 ggr
99isabell99
0

Min kanin har ätit vitkål!

Mamma gav min kanin vitkål,och sen gick jag in och sökte ifall hon får äta det,men det stod att det kan vara livshotande eftersom dom kan svälla upp:/ Hon gav 2-3 fullstora blad och hon åt upp nästan allt utom typ ett halvt?

Vad ska jag göra?

Fridaaaa
0

Det är inte farligt i liten mängd. 

De kan få kolik av det, eftersom det är kål.

Du får avvakta och hålla koll.
Är han van vid grönsaker och kål annars?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

99isabell99
0

Ja hon får ju sallad någon gång ibland,och någon morot,hon är inte van att få kål :/

Fridaaaa
0

#2 Ok avvakta då och se. inte säkert att kaninen reagerar, beror på hur känslig den är.
Kålgrönsaker går bra att ge, men lite mängd då och då bara 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

99isabell99
0

Okej tack så jätte mycket:)

slarvigt
0

Titta på bajset och framför allt ifall bajset inte kommer. Lättast kan vara att städa bort allt bajs som finns i buren nu, så ser du ifall det kommer nytt. Ha bara framme hö och vatten så länge.

[Mi-rand-a]
1

Brukade skära lös rätt stora delar av vitkålen innan jag visste att de var farligt och de har aldrig hänt något med mina kaniner och ena av dom brukar vara jätte känslig av sig, så sådär jätte stor risk är de nog inte men håll koll för säkerheten.

[tråkig]
0

min cesse brukar få pyte pyte lite kål någon gång i månaden

minaninar
0

Gå och köp en flaska Minifom-droppar på apoteket. Bra att ha hemma i kylskåpet. Det hjälper mot kolik. Vitkål är nyttigt men ska inte ges i stora mängder. Förresten, inte bra att bara ge en grönsak i så stora mängder, bättre att ge små mängder av några olika, så blir inte näringsprofilen så ensidig.

Men förhoppningsvis går det bra..🙂

Trasdockaa
0

Som #8 berättat för dig är minifom toppen. Tills du har det är Motion för magen toppen, låt kaninen springa och busa, så kommer det ur magen snabbare :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)