kaninunge upphittad Varberg
Kaninunge upphittad i varberg!! Gissar på tre veckor? Vad ska vi göra? Jag har en hona med ungar på två veckot, tror ni hon kan ta emot en till?
Snälla någon? Tror ni min hona kan ta emot den? Hur ska jag presentera dem för varandra?
Är du säker på att det är en kanin och inte hare då?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#2 helt säker! Verkar vara en seriös uppfödning "/
Jag skulle gnitt in den med lite ull från boet och lagt ner den i boet, men man vet aldrig🤔
Kan du inte prova att lägga din hona på rygg och låta bebisen dia lite, och förvara den i en bur bredvid typ? Hon kanske dissar hela kullen om man lägger ner en okänd unge?
Har du någon bild?
#4 får prova och sen bara hålla tummarna att allt går vägen :( #5 hon vill helst inte att man lyfter och grejar med henne så det kan bli svårt "/ och den är så pass liten att den behöver ett bo och sova i :(
Har du den hos dig nu? Har du provat att lägga henne med de andra än?
#7 Tog hem den ganska snabbt och efter många förberedelser så ligger den nu i boet med de andra :) de andra putsade på den och de kröp ner i boet! Får väl se hur mamma reagerar och om hon stöter bort alla ungarna :( är nervös!!
Om allt går bra vill iaf jag se bild 🙂
Tass. Vill gärna se hur det går!
Men tror att det kommer att gå bra! ;)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
#9 försökte lägga upp en bild men lyckades inte! :/ kommer om en litrn stund! #10 får se om hon vill ta sig an en unge till :) hoppas på det bästa!
*tass
Aut viam inveniam aut faciam
Du kan inte vända dig till någon annan uppfödare i varberg? Finns ju en del. Vart i varberg hittade du den?
De flesta uppfödare lär ju ha ungar på sina onor så kanske dem kan hjälpa till.
#13 hann inte riktigt med det! Misstänker att någon har dumpat den i diket :( Industriområdet "/ Jag har ungar? Duger inte det ;)
#14 Säkert att det inte finns mera ungar? Bara en låter lite konstigt om dom har rymt eller någon har släppt ut dom 😉
Lycka till! Ser fram imot en bild :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#15 det var inte jag som hittade den utan en klasskamrat! Den sprang på vägen och blev nästan påkörd av en bil! Men mannen i bilen stannade och satte kaninen i diket men då försökte skatorna hacka på den :/ hon tog upp den och gick några varv men hittade inga spår av fler. Har blivit flera funderingar hur det har gått till men just nu är huvudsaken att få den stt överleva! :) Tack! Hoppas på det bästa :D kommer strax en bild!
Sätter en liten tass här och ska fortsätta följa! 👍
Kommer det en bild idag? Hur mår den? :)
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Jo men accepterar din/dina honor ungen?
Har du möjlighet att nappa den tills någon av dina honor accepterar en nykommling?
Stackars unge. Undrar vad som hänt egentligen. Hoppas du lyckas få den att klara sig trots allt! Lycka till!

#18 Men har du inte läst tråden, hon har ju satt ungen bland hennes egna honas ungar. Återstår att se om den accepteras.
Mysko, hoppas den lille klarar sig iaf :)

#20 Jo mysko är det om det nu inte är en vildkanin.
Jo det var ju det jag läste och jag menade att om det inte funkar är det ju bra med backup. Hoppas den accepteras iaf.
#17 Det kommer bilder nu! ;) Ska bara ladda upp dem!
Den var hel och ren när hon hittade den och ser välvårdad ut så kan inte varit ute speciellt länge!
Han var jätte trött och somnade med en gång! :)
Tack för allt stöd och pepp!
Kan med glädjande nyheter berätta att den lille killen (vet ej könet men känns som en kille ;)) hoppade ut ur boet och sprang fram till Lillan. Blev super nervös och var beredd att rycka bort henne om hon skulle gå till anfall. men hon nosade på honom och verkade inte förstå vad han gjorde där. Men tuff som han var sprang han fram och började dia! Hon ville inte riktigt (Det ska matas när det passar henne) men några stora klunkar fick han i sig. Hon förstår nog inte vem han är riktigt men han känner sig som hemma och lägger sig tryggt bland de andra ungarna :D
Men nu lärde sig även de andra ungarna att man kan hoppa ut boet och tigga di… vilket inte mamma uppskattade ;) EN liten rackar unge är han allt! Fick lägga tillbaka ungarna i boet och bädda in dem :)
#24v Haha, vad skönt att det går bra! 😃
// Johanna
#26 Naaw en så liten! 😍 Det är ju definitivt ingen vildkanin i alla fall.
Hoppas allt går bra med honom/henne. :)
Men så söt! 😍
#29 Riktigt charmig! Och social som tusan, han älskar när man pillar på honom!
Lite svårt att se Vilken ras? än tycker jag iaf 😇
Men vad mysigt :D han har nog saknat närhet stackarn!
#30 Nej, hare är det inte, de finns inte i den färgen.
Jag tycker också att den liknar dina lite, på bilderna ser de nästan ut som syskon. 🙂
En sådan modig liten plutt! 😃
Och så fruktansvärt söt att jag får hål i tänderna bara av att titta på bilderna, haha! 😍
Man kan ju undra vad det är för ena hjärtlösa människor som dumpat en kaninunge bara sådär! Sjukt.
Vilken himla tur att du och din kaninhona kunde adoptera lillen!
Jag håller tummarna stenhårt för att det kommer fungera finfint med alla dina små kaninbebbar!😉
#32 håller med! Blir förvirrad ☺️ Men åldern borde stämma va? 3 veckor eller några dagar yngre?
Ja han var riktigt trött efter dagens strapatser så att få krypa ner i ett bo med 6 andra ungar var nog härligt :D
#33 För jag var helt säker på att det var en kanin tills en kompis lyckades googla fram en vit hare.. Så de finns men de finns väl inte här?
Ja han smälter in snyggt! Speciellt att de faktiskt har nästan samma färg :) UNgarna är ju blå och blå brokade :D
Skulle gissa på runt 10-14 dagar :)
Lycka till med den lilla plutten!
nä men gud vilken historia..tur att ni hittade den lille o du hade en hona som kunde dia.. vilken tur altså.. gullunge stackare måste ha varit hur hungrig som helst som sprang fram till honan så där..
Följer nog denna intressanta tråd!
Gud vad bra att den kom till rätta hos din hona+ bebisar! Nu har hon fått ett fosterbarn :')
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.
följer 😃
#35 Jo ser ut som de 👍
Kan tänka mig de, lilla stumpen! ❤️
#35 Men vita harar är svarta på örontipparna och lite om klorna, men det verkar ju inte din vara :) De flesta hanar är ju bara vita på vintern, men det finns ju tamharar som belgiskhare osv som såklart kan vara vita. Har ungar brukar inte heller födas vita, vad jag vet så någon hare är det nog inte 🙂
// Johanna
#37 ja den är lite smått otrolig! Han hade tur som hamnade i rätta händer :D
#38 Hoppas allt går bra med dem nu :D
#41 Aha! Nej han är hel vit :) Nej han ser inte ut som en hare, varken i färgen eller i kroppen! Ska bli spännande och se vad de kan tänkas vara för ras :)
Ser inte ut som en hare i mina ögon så tror de är en kanin :)
Följer :) tur att den hittades och att det verkar gå så bra =)
#43 nej jag håller med! :) Han borde haft långa ben och huvudet brukar väl se lite speciellt ut? Kanske tänker fel nu?
#44 Instämmer :) att min nästan helt okunniga klasskamrat faktiskt fattade ett så bra beslut och räddade den!
Hon ville själv nappa den men efter en stunds övertalning fick jag åka hem med den!
#35 Ingen hare inte, harar är vita vintertid och de föds viltgrå :)
Bild på harunge:
http://3.bp.blogspot.com/-WeNPEFYvTxE/TjTsoB33JiI/AAAAAAAAp-M/1HjqQsnLzFQ/s1600/IMG_6647.JPG
Vad bra att du kunde ta dig an denna otroligt söta kanin, tur i oturen får man verkligen säga! 🙂
#46 Nej men gud vad SÖTA har bebisar är :')
.
#46 Men precis! det syns ju att det är en harunge!
Ja det var verkligen tur i oturen :) Att det faktiskt fanns en kunnig person (jag) som dessutom hade en kull med ungar hemma :D
Men vad bra att honan tog hand om stackarn som sin egen! :) Håller tummar, tassar och tår på att det kommer gå väl för er!
Helt otroligt egentligen att bara hitta en kanin sådär. Liksom vem slänger ut en sådan liten tuss i den åldern? Hum. Aja. Tur i oturen fick den ju ett bra hem :)
*tass*
måste följa och se hur det går för den! jätte söt var den <3
lycka till
Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg
Tass!
Hur går det? 🙂
Gud va bra att han hamnade hos dig!
Mvh Hela stora familjen <3
Gu va kul att följa. Vilken liten kaninräddare du blev helt plötsligt! låter som han kommer ha en ljus framtid framöver!
#41: Belgisk hare är ingen hare, utan en harliknande kaninras. 😎
TS: Stor eloge för ditt mod och handlingskraft! Lycka till! Följer. ❤️
Åh! Tänk om han blir en sån där stor kanin! 😃
Kanske två tamkaniner som blivit utsläppta och fått ungar och en kommit bort? (tror inte någon skulle släppt ut en så ung kanin..)
//Joanna
#55 Då vet du inte mycket om vad folk gör… :( De ställer ut kaniner i transportlådor i skogen, kastar kattungar i soprum, ställer ut fåglar i 2 plusgrader och regn utanför COOP där de står i flera timmar innan nån plockar in dem. Folk har verkligen inget hjärta ibland. I vår zoobutik var det en som hade en fink i fickan och släppte ut den i butiken.
Eller ja, binder fast en hund mitt ute i skogen för att den ska dö där ute. Alla sätt fungerar. Har man då fått en kaninunge av misstag är det nog lätt att bara råka "tappa" den någonstans. :(
Jag hoppas det går bra för den lilla nu! Sån TUR att den hamnade på helt rätt ställe!
#56 Så grovt är det alltså :( Det händer inte så mycket sånt häromkring, förutom med katter, katter, katter i långa vägar.
//Joanna
#57 Jo. Man får höra en hel del då man jobbar i zoobutik. Nu är det dock över 1,5 år sen jag hörde om nåt. Vi har fått in tre kaniner som folk bara dumpat och det är då efter sommaren då folk inser att de inte har nånstans att göra av sommarkaninungen som var så söt och rolig att ha medan den var liten. Alldeles för vanligt. :(
Jag är nyfiken på hur denna lilla krabat blir när den vuxit till sig. Alll lycka till det lilla livet! ❤️
Snacka om att ninisen haft tur :) söt är han/hon också.
Men hör dig för och se ifall du kan hitta den rätta ägaren. Det kan ju vara någon som fått sina kaniner utsläppta av någon idiot. Det måste ju inte vara att någon kaninägare släppt ut den frivilligt. Är det en seriös uppfödare så tror jag att den är väldigt orolig och vill veta vad som hänt kaninen. Skulle det visa sig att den tillhöra någon så kan ni ju komma överens om att kaninen stannar kvar hos dig så att den slipper byta miljö en gång till eller så ;)
Hoppas allting går bra och att den (vilket den redan verkar ha gjort) smälter in i den lilla kaninfamiljen. Måste kännas skönt att efter en dags (eller flera) äventyr få känna värme och trygghet igen. Låter inget vidare med att både nästan ha blivit påkörd och sedan trakasserad av skator :(
http://pillasddv.weebly.com/
Åh så underbart, vilken solskenshistoria! :-)
följer!!
Frida
så sött
Vilket litet mirakel, varmt lycka till!
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Orkar inte svara på alla inlägg så gör ett gemensamt! Tusen tack för alla fina ord och pepp! Blir aldeles tårögd när jag läser vad vissa skrivertill mig :') Jag gjorde bara vad alla förnuftiga kaninägare skulle gjort! Angående den lilla så mår han mycket bra och är full av liv! Googlade runt lite igår och hittade rasen dvärghare.. som ursprungligen är vit, rödögd! Kan det vara det den är? :)
sådan söt unge och tur att den kom till dej och att hon hade ungar så hon kunde dia
#64 jag tycker inte att den ser ut som en hare i kroppsformen men det kanske kommer sedan. Kolla på bakbenen. Ser de lite långa och smala så är det en hare. Harar brukar också vara lite mer "uppsträckta" i ryggen.
Frida
Fick just ett samtal från en tjej i trean.. hon hade hittat två kaninungar i industriområdet…
En påkörd och en vid liv. Ca 3 veckor gamla..
Hon ville jag skulle ta hand om den och sätta in i min kull men jag sa nej. Kan inte ha 1 unge till i kullen. jag riskerade ungarnas liv förra gången och känner att det kanske inte går så bra om jag ska göra det igen :(
Jag vill kunna hjälpa den men kan inte ta ansvaret för ännu en kanin!
Kullen är stor nog som den är och det kommer bli svårt att få sålt dem :/ Men nu fick jag nog svar på frågan "vilken ras är det?". Skulle tro att svaret är "vildkanin".
Jag kände lite sådär att "avliva den". För det är det enklaste alternativet men de ville ge den en chans. Men att de utan kunskap ska nappa upp en 3 veckor gammal unge?
Jag vet inte vad jag ska säga, någon som har svar?

Inte vildkanin, dom är ju viltfärgade, den här var väl vit. I så fall förrymda tamkaniner då som fått ungar.
#67, Vart finns kanin ungen? Har en kull på samma ålder och min hona har tagit hand om en hel kull tidigare, som inte var hennes.
Om du bor i närheten och din vän gör det kan jag försöka ta mig dit så fortsom möjligt!
.
#68 den är albino!
Även vildkaniner kan bli Albino! :/
Så det är en vildkanin? Ska du behålla den eller vad ska du göra?
Mina ungar är nämligen i nästan samma ålder med så det borde nog funka kanon :))
.
# 67 Fast nu så ligger väl inte ungarna i boet längre? Då stöter ju oftast honan bara ifrån den nya ungen om hon skulle stöta bort någon. Tror det skulle funka bara du gned in den med honans bajs så den luktar som henne. Men självklart är det ju det ditt val och du som känner honan bäst. 😉
#73 oj missade ditt inlägg totalt! Ja det hade varit super bra :D Kainungen är i Varberg :)
#74 jo det var så jag gjorde med den andra ungen, fungerade jätte bra! Men vill inte riskera ungarna ännu en gång :/
#75 ursäkta men mitt lokal sinne suger. Vart ligger varberg? haha :)
.
#77 haha nejdå mycket förståeligt! Kändes självklart för mig, jag bor ju här liksom!
Halland :) På västkusten!
Jag tror verkligen inte att detta är en vildkanin. Vildkaniner kan ju bara bli albino om de har tamkaniner i leden. :)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#79 Kan det inte bli en mutation så att de blir albinos ändå? De kan väl de allra flesta djur utan att ha någon albino i släkten.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#79 hur tror du färgerna som finns idag kommit fram? Alla färger utom viltgrå är en mutation från börjar.
#80-81 Alla dessa mutationer har uppkommit hos tamkaniner. :) Men visst, det kanske finns något enstaka exemplar av en vildkanin är albino, dock tror jag att det är högst osannolikt att detta är en sådan.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#82 varför skulle det vare det? Kan man vinna på lotto kan man hitta en albino vildkanin? ;)
Det är nog lite långt till dig, bor i uppsala. Har du hört hur de går för ungen?:(
.
Om den är albino kan det förklara att den blivit utstött från mamman (om det är en vildkanin), albinos lever sällan länge i naturen
l'm back
#85 Fast nu var det ju inte bara denna kanin. Det fanns ju tydligen en till, plus en som dött. Låter, i mina öron, inte som att mamman stött bort enbart denna kanin utan snarare att något hänt mamman eller liknande.

#85 Men det var ju flera ungar som hittades, Vilken färg? hade dom andra ungarna då??
#86 #87 sorry missade det inlägget trodde det fortfarande handlade om unge nummer 1 😊
Då kanske nått har hänt med mamma (eller inget alls hon kanske bara hade boet i närheten) fast fick hon mkt albinos kunde det ju vara så att dom är bortstötta ändå men chansen för det verkar mindre och mindre.
Albinos finns inte bara hos dom som har tamkaniner i släkten, albinos finns i alla djurarter även tex älgar och det är få som har älgar som husdjur. Däremot märks inte albinos i naturen så mkt eftersom dom dör ofta unga (dom hittas snabbare av rovdjur)
l'm back
Vilken historia! Hoppas att det fortsätter gå bra och att det löser sig för den andra lilla ungen…
Håller med #89!
Hur går det? :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#91 det går lite sådär! Börjar mer och mer tro att han är en hare :S När jag öppnar buren flyr han in i ett hörn och trycker ihop sig! :/ De andra ungarna har växt förbi honom rejält nu och han måste kämpa för att få mat! Får se vad det blir av honom, han mår ju bra och så men är lite orolig!
Vill följa tråden! hoppas det går bra med den lille. Du är i vilket fall en riktig hjälte som tog hand om den! :)
Följer! Stackars liten… hoppas han växer ikapp!
va4för inte kolla om det är någons först??
det kan ju vara någon som tappat bort den
#95 Förmodligen har TS redan kontaktat polis och tar hand om ungen under tiden. Hör ingen av sig får hon väl behålla den? :)
#92 Tror absolut inte att det är en hare. De ser annorlunda ut.
Frågan är hur länge den varit ute, kanske inte fått så mycket mänsklig kontakt. 😕
Hare ser den nog absolut inte ut o va TS. Men förmodligen har den inte haft så mycket mänsklig kontakt. Kanske en förymd kaninhona som fick kull med en vildkanin?
Håller tummar, tår och tassar härhemma för den lille!
Hälsningar Amanda och kaninerna
#99 nej jag håller med! Men det är något vilt över den. Antagligen en vildkanin :) Red på skolans gräsbana i förra veckan och vet ni vad jag fick syn på? En albino kanin! Antagligen så är det en kanin där någonstans som bär på albino anlag :) finns måånga vildkaniner runt skolan så antagligen kommer han därifrån. mamma tycker jag ska släppa ut honom på gräsbanan med de andra men tror ni han överlever det? :/ de andra kanske dödar honom om han luktar människa?
Tyvärr så tror jag inte att han klarar sig allt för länge ute i det fria. =/
#100 Han luktar nog för mycket människa och nu när han bor med en egen familj så tror jag som #101 att han inte klarar sig så länge i det fria :s
// Johanna
100# Tror inte att han skulle accepteras eftersom han luktar för mycket människa och nu har han dessutom levt som tamkanin och därför vet han nog inte hur man skall skaffa föda. Dessutom så behöver den väl ännu dia? Och jag tror inte att dess mamma accepterar den igen.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Mer bilder? :))
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Skulle inte släppt ut den, den har ju trots allt ingen därute som kan lära den hur den ska överleva vilt
Skulle också vilja se bilder ~~ Både på vildkaninen och dina kaninbebisar🙂
//Joanna
Jag tror inte att problemet med att släppa ut den skulle vara att den inte hittar mat och skydd, såpass starka instinkter har våra tamkaniner kvar. Däremot är han vit och kommer lätt stryka med i en rovdjursattack, och jag kan tänka mig att de andra kaninerna kanske inte accepterar honom till en början. Det finns gott om tamkaniner som släpps ut och sedan lever vilda i många år, men det finns också gott om tamkaniner som släpps ut och inte överlever. Den här skulle jag inte tro har så stor chans, just pga att han är vit.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Nej som jag har sagt har den ju inga vidare chanser att klara sig ute i det vilda.. tyvärr! Men som läget är nu går han knappt att hantera! Kunde klappa lite på han idag men jag oroar mig för den dagen då han inser att tänderna går att använda :/
Sen är jag framför allt orolig för mina kaniners skull! Även om de är hans familj nu kan det ju ändras till konkurrenter!
Bilder ska ni såklart få :)
#107 Försök att hantera honom så mycket som det går nu när han är så liten, pilla med honom mest av alla ungarna
//Joanna
Så söta :-)
Men gud så söt!!! Bra jobbat! (:
Sajtvärd på http://sallskapskaniner.ifokus.se/
Sajtvärd på http://bipolarsjukdom.ifokus.se
Medarbetare på http://djurskydd.ifokus.se
Jag tycker verkligen du är modig i en sådan här kris! Att du riskerar alla andra ungarnas liv för en liten gullig fluff! Du borde få ett pris ;)
Ska du behålla den upp hittade ungen själv ? Älskar den ungen :-) alla andra är också skit söta :-)
Vilken härlig historia :) Den kaninen kan du ju inte annat än behålla, även om den är lite skygg. Bara att hoppas det går att träna bort. Den söta lilla krabaten hade verkligen tur. Vet du hur gick det med den andra kanin ungen som hittades?
Kommer att läsa här för att se hur det går med den :)
#113 Dem brokade 😍 Hur söta som helst! :D
Hoppas att det går bra för lillen :)
Vill sätta en liten tass här för att se hur det går :) Sen vill jag säga att även om det vore en vildkanin/hare så behöver den inte vara vild, samtidigt tvärt om. Människouppfödd kan vara vild ;) Jag och min pojkvän nappade upp en harunge som blev som en liten hund innan vi släppte ut den igen när den blev äldre. Tycker inte att den ser ut som en vildkanin, de har spetsigare nos än den här :P
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Vill verkligen se hur det går för honom 🙂
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Det verkar gått bra för er! Vad roligt! Och han är ju jättesöt! God fortsättning med din lilla vilda :P
Hoppas det fortsätter bra :)
Vilken historia! Vet du hur det gått för den andra ungen?
Hur går det? :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Hur har de gått?
I en av hennes andra trådar står det att ungen dött.
Va!? Vilken tråd?