utekaniner året runt?
Jag är lite smygintresserad av kaninener eftersom några i familjen är allergiska och inte kan ha vare sig katt eller hund.
Jag har en del gnagade som alla lever inomhus men de får inte komma i kontakt med hö eftersom hö kan innehålla parasiter de inte tål. Tex loppor och löss. De bor i en gäststuga, pga djurallergin i familjen, som har byggts för att vara mitt djurparadis och där kan jag alltså inte ha vare sig kaniner, marsvin eller chinchillor vilka alla äter hö.
Finns det speciella kaninraser som är extra tåliga för att klara året runt utomhus? Vi bor i Degerfors, i höjd med Örebro och Karlstad.
Av de jag fastnat förtycker jag färgen zobel blue (ljus) är otroligt vacker. Hur vanliga är de? Vilka raser har den färgen?
Jag tycker rex är en härlig hårlag också.
tips? mottages så ska jag bolla det med mina möjligheter att kunna hålla ett par kaniner…hm…
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Har alla våra kaniner ute året runt, har alltid haft det & aldrig varit problem. Var själv pälsallergicker som liten, så vet att det funkar🙂
Om man ska ha dom ute året runt så ska man ha dom i en bur på ben, så att den inte har direkt kontakt med marken eftersom det kan göra så att kaninen blir förklyd.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Alla kaninraser klarar sig bra ute året runt om man har en ordentlig bur. Du hittar zobel blå hos många raser, bl a rex.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Den enda kaninras som inte bör bo ute året om är angora (detta eftersom de måste klippas) alla andra kaniner kan bo ute året om. Själv bor jag vid samma breddgrader och har Rex, dvärgvädur, lejon- och hermelinkorsningar utomhus året om.
Zobelblå vet jag finns hos rex, hermelin, dvärgvädur och säkert fler.
Själv har jag en ljus zobelblå rexhane.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Vad kul att du är intresserad av att skaffa kanin! Det är underbara små djur.
I princip alla kaninraser klarar att bo ute så länge de har ett ordentligt hus att krypa in i som skyddar mot väder och vind. Huset måste vara upphöjt, hur mycket definieras inte men jag skulle säga minst 50 cm för att det ska vara praktiskt att städa. Jag rekommenderar också att du har en tillhörande rastgård så att kaninerna kan sträcka på benen när de vill. Det är att föredra (enligt mig, här råder delade meningar) att hålla två kaniner tillsammans. De får värme och sällskap av varandra.
Du menar färgen zobel blå? Den finns hos flera raser så det är bara att välja den man tycker mest om. Även zobelsiames blå som är en ljusare variant :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Tack alla, vänligt bemötande och bra svar 🙂
Inget är bestämt ännu.
Jag bruka fiska runt lite om info uppfödare långt innan jag har beslutat mig för att införskaffa djurarten. Just nu har jag råttor och möss, men min 13-åriga dotter skulle må bra av att ta hand om något och hon trivs inte ute med mig bland djuren i stugan, för dofterna där slår sig i kläderna (som i ett stall) så det är klädbyte och dusch som gäller om hon ska hjälpa till. En utekanin blir på ett helt annat sätt. Mer lättillgänglig för henne tror jag. Jag skulle gärna se henne träna agility med en kanin och få en riktig bästis i den.
Vi googlade runt och kikade på bilder och hon fastnade för dvärgvädurarna. Hängande öron ger ett så sött uttryck 😍
Tack för infon så länge ❤️
Tror att det viktigaste är att buren inte blir fuktig. Är den torr håller den värmen bättre! 🙂
#6 Vad roligt! Tränar själv agility med våra lejon, superkul verkligen!
Lycka till i letandet!🙂
#6 Om ni vill hoppa med eran kanin finns det en klubb nära er, om det också kunde vara intressant ;) http://olkh.skhrf.com/
HAHAHAHAHAHA…..
#9 Aha! Ja, jag är föreningsmänniska ut i fingerspetsarna så det är klart att vi skulle bli medlemmar i närliggande klubbar om det blir kanin här hemma :)