Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3686 ggr
rosa95
0

Att ge bort min kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en kanin som ingen i min familj orkar behålla, förutom jag själv. Det är väldigt jobbigt eftersom att det innebär att Isa (kaninen) inte får springa fritt i huset, eller i princip någonstans överhuvudtaget. Mina föräldrar tycker att det luktar och blir smutsigt med kaninen inomhus (vilket jag stundom håller med om), sedan att hon gnager på tapet och sladdar (vilket är värst). Men det jobbigaste, som jag upplever, är att vi i familjen bråkat väldigt mycket om att ge bort henne. En gång gick jag med på att ge bort Isa till en bekant, som inte alls gillade henne och tänkte ge bort henne till en annan. Jag gick inte med på det och tog tillbaka henne utan att mina föräldrar visste om detta. Nu är Isa tillbaka och vi grälar ännu mer nu, så mycket att jag inte står ut. Ingen verkar uppskatta henne någonstans. Inte ens djuraffären hon såldes på (jag köpte henne av medlidande eftersom att jag är väldigt skeptisk till djurförsäljning i zooaffärer). De ville verkligen bli av med henne och det var jobbigt att se. (Vet också att det var fel val att gynna djuraffären sådär..) 

Jag kan inte ge henne allt som jag vill ge på grund av mina föräldrar. Det är påfrestande och jag skulle bara känna mig egoistisk att låta henne bo här.

Nu till problemet: (och cred till er som orkar läsa)

Jag har absolut ingen att ge bort/sälja henne till. De bekanta som fått ha henne nån dag vill inte behålla henne, antagligen eftersom att hon inte är det ideala keldjuret; hon avskyr att bli upplyft och är extremt nervös i nya miljöer. Det gör mig förtvivlad för jag vill hennes bästa. Det måste väl finnas någon plats här i världen som hon kan tillhöra? Vill inte att hon ska sluta upp i en skog nånstans för att den som erbjuder sig ha henne ångrar sig så fort den ser henne. Avlivning är inget alternativ för mig, för hon är värd mer än så.

Förlåt för hemskt mycket text.. Vill bara veta; hur hade ni gjort? 

hoppas det inte är för mycket begärt med svar (skulle va otroligt tacksam!)

Minirut
2

Dina föräldrar har självklart ansvaret hemma och bestämmer ifall ni ska ha några djur. Men kan du inte försöka kompromissa med dem på något vis? Det verkar ju som att du själv vill behålla henne? Ni kan ju komma överens om att kaninen ska bo på ditt rum och när hon är lös så är det bara där inne med stängd dörr. Sedan kan du ju ta med henne ut i sele så att hon får röra sig på större ytor. När det kommer till stanken så kommer inte resten av familjen ta skada av den ifall du städar varje dag och har henne på ditt rum.

Eftersom kaninen inte verkar gilla att byta miljöer hela tiden och känner sig otrygg med det så bör hon inte fortsätta hatta mellan ägare. Så antingen bestämmer ni er, hela familjen, att ni behåller kaninen och du tar hand om den på ditt rum. (Fortfarande föräldrarnas hela ansvar) eller så gör du allt för att hitta ett bra hem där kaninen kommer få stanna livet ut! Det kan verka svårt men allting går bara man är envis. Lägg upp en annons på så många sidor som möjligt. Exempel: Här på KiF, blocket,

facebook

, sätt upp lappar i så många affärer som möjligt, både djuraffärer och mataffärer. Du kan även ifall eran tidning har annonssidor lägga in en annons där med. I annonsen skriver du allt nästa ägare bör veta, även hennes negativa sidor så att de inte blir överraskade när de väl köpt henne. När det sedan börjar ringa/mailas så ska du inte bara sälja till första bästa utan låt personen komma och kika på kaninen, prata lite med den, känns det bra, sälj, känns det inte bra, sälj inte!

Ge inte upp. Allting går! :) Lycka till!

http://pillasddv.weebly.com/

Blåögd
2

Usch vilken jobbig situation. Tack och lov verkar Isa ha en väldigt stark matte som ser till hennes bästa.

Om ni i familjen trots allt bestämmer er för att kvar kaninen kanske hon skulle kunna flytta ut i trädgården? Gissar att ni har en trädgårdsplätt eftersom ni bor i hus? Då skulle de knappt behöva märka av henne. 

Vill tipsa om att en stor bur är enklare att sköta och hålla städad än en som knappt klarar sig över Jordbruksverkets mått. Om hon dessutom lär sig gå på låda (hon kanske redan gör det) (och ni har ett bra strö i den och fleecefilt eller matta i resten av buren) så blir det mycket lättare att avlägsna smuts.

Blir det omplacering gav Minirut ett mycket heltäckande svar. Om ni verkligen inte hittar ett nytt hem kanske du kan ta kontakt med Djurskyddet i ditt län

Hoppas det löser sig!

Vincent...
1

Flytta ut henne i trädgården, om en sådan finns? :)

HAHAHAHAHAHA…..

rosa95
1

Åh, att låta henne bo i trädgården har jag funderat på. Men den är ganska öppen och katter strövar runt däribland.. så skulle inte känna mig trygg att ha henne där. Däremot gav det mig en idé.. Vi har en rätt stor altan, och jag funderar på att flytta ut henne dit? men går det bra att bara flytta ut en innekanin (tre år gammal)? Hon skulle väl antagligen känna sig rätt ensam där ute

Annars blir det väl att göra vad jag kan för att hitta någon som vill ge henne ett hem. Tror att djurskyddet är något att tänka över också, så tack för tipset!

och tack för alla svar! det värmer att ni bryr er

OneSound
2

En altan är en jätte bra plats! Brukade ha mina där vintertid :) Det går utmärkt att flytta ut henne, nu när det är sommar. Se till att där finns halm i boet. Om du bor i gävle så kan du få en endast öppnad bal av mig. Har inte kaniner längre så :)

Aut viam inveniam aut faciam

Vincent...
3

Aktivera henne med olika aktiveringsleksaker för kaniner och låt henne skutta runt i Hage och i sele & koppel, då känner hon sig inte lika ensam. På kaninmagazinet.se finns det många bra artiklar om hur man aktiverar kaniner-http://kaninmagazinet.se/

HAHAHAHAHAHA…..

tesushie
0

håller med #1 du kan även lära kaninen gå på toalåda så löser det smuts problemet sen kan du även lära kaninen att inte bita på sladdar m,m

http://www.youtube.com/user/lazyasshika