Är det en "mupp"? [HJÄLP]
Min kaninhona (blandning mellan dvärgvädur och lejonhuvad) fick den 5/6 en kull på sex kaninungar. Idag är de 15 dagar gamla och alla har utvecklats och mår bra förutom en liten unge som är mycket mindre än sina kullsyskon. Jag undrar vad det beror på och om hon alls kommer klara sig? Jag har hört talas om muppar men jag vet inte riktigt om den här är en sådan eller om hon bara är "liten". Jag har låtit henne dia extra från mamman två-tre gånger om dagen sedan i tisdags men jag har inte sett någon märkbar förändring. Hon verkar också generellt sätt svag och när hon ska gå så vaggar/skakar hon. Hon kanske har något fel som gör att hon inte kan utvecklas som vanligt, som hennes syskon? Jag oroar mig över henne och vill inte att hon, om det är så att hon har ett fel, ska lida. Vad skulle ni ha gjort i min situation?
Jag lägger in flera bilder/en video på henne inom kort!
Tack på förhand :) !
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Okej, överlevde den lilla sen? Klarade den sig bra? Levde den, så att säga, "ett normalt kaninliv"? :)
Jo, det du säger om muppar stämmer - de dör ganska direkt efter födseln, så min kaninunge har nog antagligen något annat fel.. Kan kaniner vara handikappade? Det kanske min är i så fall.. :/
Här kommer en liten film på den också, ursäkta den dåliga filmkvalitén men hoppas den duger :)
Hm, den ser ut att ha något fel på vänster bakben i alla fall. Men tror inte det är en mupp som sagt. Man brukar se ganska tydligt (http://www.google.se/search?q=mupp+kanin&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=pS3DUaO1BMiw4QTCpoDQBg&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1252&bih=595#facrc=_&imgdii=_&imgrc=SBNEhl2a1dOF3M%3A%3BRlcihoZ8PDffmM%3Bhttp%253A%252F%252Fuploads.ifokus.se%252Fuploads%252F159%252F15966f34abeacde72f5883f938dba6bf%252F22-juli-2007-067.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fkanin.ifokus.se%252Fdiscussions%252F4ec2669988f4721f42008ba9-for-liten-kaninunge%3B600%3B450). Ta den till veterinären kanske.Hoppas allt ordnar sig!
//Nike
Hon var bara så liten under en viss tid men när hon var ca 6v så var hon lika stor som sin syster. Hon har sålts och mår toppen :)
#3 Mm, något är det i allafall.. :/ Är det värt att ta den till veterinären? Jag har inte haft någon kaninkull förut så jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga, om man ska ta ungen till veterinären eller om man ska låta naturen ha sin gång.
Men jag hoppas att den klarar sig! Jag önskar att den skulle ha utvecklas normalt som de andra kaninungarna och inte vara "handikappad".. 😕
#4 Vad skönt att höra att den mår bra! Då kan jag iallafall ha åtminstone en liten gnutta hopp kvar om att det ska gå bra för min lilla. Tack så mycket för svar! :)
Jag tänkte att veterinären kanske kan se varför den inte kan gå ordentligt. Det kan vara kanske en ryggskada. Typ att den blivit klämd i tidig ålder.
//Nike
#6 Ja, så kan det vara! Det är definitivt bäst att en veterinär ser över den. Fast om den har en ryggskada, är det inte ganska liten chans för den att överleva då? /:
Jag tycker att den lilla ser frisk ut faktiskt! Så länge den inte visar tecken på att ha ont eller må dåligt skulle jag avvakta och bara se till att den får di som den ska. Vissa ungar växer långsammare än andra, och denna ser allt för normal ut för att vara en mupp. Väldigt pigg och alert verkar den, och har i sådant fall levt väldigt länge för att vara en mupp. Kanske fick den inte lika mycket mat som syskonen tidigt, och det är därför den växer lite dåligt?
Att ta den lilla till veterinär är en stressande process för den, och en veterinär gör sällan ingrepp på så små ungar. Känner du någon uppfödare eller annan kunnig i närheten skulle jag hellre låta den komma och kolla på ungen och ge sitt utlåtande.
#8 Din åsikt låter vettig. Jag hoppas såklart att ungen växer, fast "sakta" och i sin egen takt, men finns det vissa tecken man kan hålla utkik efter för att detta stämmer? Finns det några särskilda kännetecken för att den skulle kunna ha en ryggskada, som ":')" skrev om här ovan?
Att den skulle vara en mupp kan man nog ganska säkert utesluta. Det kan vara så som du skriver, att den inte fått riktigt lika mycket di. Jag skulle vilja utesluta så många alternativ/orsaker som möjligt till varför ungens hälsotillstånd är som det är, så att jag kan komma fram till en "diagnos" och lösning på det. Jag vill bara att den ska må bra och vara frisk! :)
Jo det förstås, om den blir alltför stressad så är det nog inte värt att ta den till en veterinär.. Jag känner tyvärr inte till någon uppfödare i närheten men ska försöka ta reda på om det finns någon.
Är verkligen tacksam för svaren. (:
2 v ungar är ju stappliga o klena på benen. Trol är den bara lite efter i utveckl. Här är en kull jag fick dryga året sen, helsyskon, den lilla är nu en tjusig hane på 1.7 kg 😉

#10 Okej, men då låter det som om min kaninunge, trots att den är liten och klen, också har chans att klara sig. Vad lättad jag blir! :)
Ps. Fina kaniner du har där ;)
Muppar dör väldigt fort, efter några dagar bara (vilket är för lång tid eg… de lider ju lixom)! Denna bebben är nog bara lite liten :)
Denna artikel är superbra:
http://kanin.ifokus.se/articles/4d713d4ab9cb46221d053e1a-genetiska-defekter-pa-kanin
#12 Ja, det har du rätt i, inget djur borde få behöva lida!
Mm, hoppas på att det är så :)
Jag har läst artikeln och den var verkligen jättebra, stod precis det jag ville veta. Tack :D