Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 587 ggr
[Plumskaniner]
0

Fråga ang holländarteckning.

Jag har en dvärgvädur vars båda föräldrarna är holländartecknade. Jag tänkte då höra om hon också är det då teckningen är precis som holländare, eller är hon wienertecknad? 

Sen, om hon nu är holländartecknad, och hon paras med en wienertecknad, blir dom ungar som får teckning som liknar holländarteckning wienerteckning istället?

Haha kanske uttryckte mig dåligt, men säg till om ni inte förstår!

Ljusta
2

Det är väldigt väldigt få Dvärgvädurar som är holländartecknade, så att du skulle ha en som är äkta holländartecknad är inte så troligt. Finns många (okunniga) kelkaninuppfödare som skriver att deras wienertecknade kaniner är holländartecknade trots att det är ett helt annat anlag. Äkta holländartecknade har oftast bruna ögon medan wienertecknade har blå.

Om jag ser vilka som fött upp dina kanner (på din sida) så är det föga troligt att du har en äkta holländartecknad ;)

Och parar du med en wienertecknad så kan du kalla ungarna med vta tecken för wienertecknade och inget annat :)

Ljustadalens kaningård

[Plumskaniner]
0

#1 - Okej tack så mycket, då hänger jag med! Tyckte bara det var lite lustigt att föräldrarna var holländartecknade, men att hon var wienertecknad. Alltså så är alla wiener, tack då har jag lite mer koll haha :)

Ninwe
0

Har en fråga angående det där med att para vissa färger och teckningar. Varför ska man inte para en brokad kanin med en annan brokad? :-) (förlåt för att jag lånade tråden :P)

Hälsningar,
Ninni :-)