resa med kanin?
Hej!
Det är så att vi ska åka till västkusten i sommar och jag bor i stockholm. Jag funderar på att ta med mig mina två kaniner. Men jag vet inte riktigt om dom kommer klara resan.
Först kommer vi kanske åka bil in till nån station och därifrån tar vi tåget X2000 in till göteborg. Sen fortsätter vi med nån speciell buss ett ganksa långt tag ,och till sist åker vi båt ut till ön som vi har ett hus på. Båt resan tar 1-2 timmar det bror på villken båt vi kommer ta…
Och sen när vi varit där i ungefär 12 dagar så tror jag att vi åker samma resa hem. Tror ni att kaninerna kommer klara den resan?
och i så fall så undrar jag om ni vet fall man får ha med djur på X2000?

Tror absolut att de klarar det, sålänge de har hö och vatten i transportburarna så borde det gå bra. Om du har tid emellan byterna så kan du ju ta ut de i sele eller så en stund så får de springa av sig lite.
the vanity, it becomes insanity
Okej tack för svaret!
Men vet ni om man får ha djur på nån båt överhuvudtaget?
Hej, jag har sett att den någon som hade med sig två hundar på en båt och någon gång har jag sett en katt…så man borde ju få det:)
på tåg brukar det finnas speciella "djurvagnar" har jag för mig, men vet ej om det gäller x2000..
Hittade detta på sj om resa med sällskapsdjur: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=222&a=254&l=sv
Verkar som att man får det :)
tack för hjälpen!
Kan kaniner bli åksjuka?

putt

Vad jag vet så kan kaniner inte bli åksjuka. Eller dom kan säkert men dom kan inte kräkas. Men det är många som åker bil en hel dag med sina kaniner för att ta sig till större tävlingar osv så det är nog inga problem :)
om jag är hemma kan du hälsa på mej;)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
klart att de klarar av det =)
jag pendlar med mina kaniner ungefär varannan helg i 8 timmar….mellan malmö och stockholm och det funkar utmärkt. åker x2000 där man måste sitta i en djurvagn (det skriver man i när man bokar biljetten) och man får ha med sig två djur gratis. ska man ha fler djur kostar det 100kr per extra djur tror jag.
mina kaniner klarar iaf av att resa så länge, de har hö och massa gräs i transportburarna och klarar sig bra med det =)
tror också att man får ha djur med på båtar men att man isf bara får tänka på att det är kaniner, vilket många kan vara väldigt allergiska mot. det är kanske smart att inte ha hö i transportburen då…..finns ju höallergiker också.
#7 Jag har heller aldrig varit med om att de kräkts eller dyligt. Men att de kan finna det obehagligt, är till och med ganska vanligt. Jag har en kaninhona som alltid vill sitta högt upp i ett säte, så hon kan sitta och spana ut på vägen. Om hon inte får det så trycker hon hela sig mot transportburens dörr, och ser helt livrädd ut.
Jag åket bil i två timmar med min kanin och sedan färja en timme och det brukar gå jätte bra.
Jag har rest en del med mina kaniner med. Den ena kan ibland sitta och stampa i transportburen om det är många djur i djurvagnen men annars brukar det fungera fint.
Jag har rest massor med min kanin, utan problem. Tåg, buss, färja och bil :)