Lillan och Hugo
Tänkte att jag startar en dagbok (som så många andra) om min kaninkull! :)
Lillan är på dag 30 nu (31 mars) och det är hennes första kull.
Riktigt spännande måste jag säga! Jag är sjukligt nervös, tänk om inte allt går bra? Usch så spännande!!
Lillan är en renrasig blå dvärgvädur som jag köpte i september. Då min senaste hona fick många sjuka ungar ville jag ha nytt friskt blod in i aveln och hittade denna sötnos!
Hugo är min egen uppfödda kelgris! Dvärgvädur/lejonhuvad korsning. Jag kan inte det här med färger men har för mig någon sa någonting om "brokad japan…blabla" Så om någon vill rätta mig och berätta vad han har för färg vore det toppen! :)
Hugo är mitt allt. Utan honom vet jag inte vad jag ska göra :')
Kommer uppdatera, förhoppningsvis varje dag. Hur ungarna utvecklas och växer osv (om nu då allt går vägen).
Det är en bilddagbok :) Så massvis med bilder!
Hoppas ni vill följa :)
Naaw! Lycka till!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#3 Tack så mycket :D Det är spännande nu!
ÅÅ vad roligt!
Följer 🙂
#5 Ja verkligen :D
Vad roligt! :D
Följer! 👍
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
#9 Kul kul :D Välkommen!
*Tass* :)
Hälsningar Lurvas11
Följer <3
#11 & 12 välkomna!! Var nyss ute och tittade till sötnosen men inga ungar! Hoppas dem kommer under natten! :)
Hon är redigt stor om magen! Kan inte vara lätt att släpa runt på den. Ska vi ha en gissningstävling på hur många det är? :) Jag börjar och gissar på 6 :)
Tror på 6-7 jag då :)
Hälsningar Lurvas11
Följer! 🙂
åhh vad roligt!! följer! 😃
Hoppas allt går bra! 🙂
#15 härligt! Blir spännande att se svaret :) #16 &17 välkomna hit! :D jätte roligt att så många vill följa!
*följer*
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.
#18 tack! Hoppas på det med! :)
Följer :D Gissar på 5
Mvh Sabine
#20 välkommen! #22 välkommen, härligt! Nu väntar vi spänt på resultatet! :)
Följer;)
#24 jätte kul! Välkommen :D
även jag måste ju följa! :)
Åh!! Blir så avundsjuk! Letar och letar efter en hane till min kanin men hittar ingen. Så jag får nöja mig med att följa dig och dina ungar istället :) Hoppas allting går bra och att alla är friska.
Jag gissar på att det är 5 ungar! Hoppas det inte blir lika många som det blev för min första kanin hennes första kull. 14 stycken ;)
http://pillasddv.weebly.com/
#26 det gör du rätt i^^välkommen! #27 du hittar säkert någon! Annars är min Hugo alltid frivillig, men kanske inget du letar efter? ;) Skojar du? 14!! Herre… vad är hon för ras? :) hoppas du har rätt när du säger 5 så det inte blir 14 ^^
#28 Har annonser ute över allt just nu, så jag hoppas någon hör av sig snart :)
Hon var en dvärgvädur sas det, misstänker dock att där var någon lite större vädur i henne för hon var inte liten! Tyvärr var det bara 6 stycken som överlevde. Det blev väl för många att ta hand om.
4-5 ungar känns mer lagom. Både mamman och du får mer tid för dem och kan ge dem all kärlek de behöver. Men det är ju så mysigt med många små ullbollar som hoppar omkring överallt och lever rövare!
Vart i Sverige bor du? Om du inte bor allt för långt ifrån Södra Halland kanske jag är intresserad av en unge ifall du inte redan har köpare?
#29 jag håller tummarna för er! Det låter lite mycket för en dvv! :) ja en så stor kull är inte lätt att ta hand om! 5 tycker jag är lagom :) så många fick min förra hona och det trivdes jag med! Som du säger så får alla ungar uppmärksamhet :) Nej så kul att du säger det för jag bor nästan i halland :D pendlar till skolan i varberg varje dag! Nej jag har inga köpare än så ska absolut ha dig i åtanke om det inte löser sig med hane :)
Dag 31. Har drömt en massa nu inatt om att ungarna har kommit! Undrar om det betyder något eller jag bara verkligen vill att de ska komma nu? ;) dags att pallra sig ur sängen och ta en titt! Håller tummar och tår!
Gu vad kul! Håller tummar och tassar här också! :D . //Anna, Teddy & Charlie! :)
// Anna, Teddy & Charlie! ♥♥
Följer! :D
#32 tack!! #33 välkommen! :) Stor besvikelse… inga ungar och inget bo! Hon har grävt rejält i buren men visar inga tecken på att vilja få ungar! Hoppas verkligen att de kommer under dagen/morgondagen! Annars börjar jag i alla fall bli orolig! "/
Ojj. Ja, jag hoppas de kommer idag eller imorgon. Isåfall gissar jag på 5 ungar.
#35 Ja det hoppas jag med!! :D Bra gissat! Nu väntar vi spänt på resultatet!
följer jag med :)
#36 Kommit något än? 🙂
// Johanna
Nu kvävs jag nästan av spänning^^
HUR GÅR DET??
Spännande!!
#39 ska springa ut och kolla! Spännande!!
Nej inga ungar än! Fortfarande pigg och glad så verkar inte vara på gång än på en stund! Men de borde komma inatt :D #40 jag är helt tossig av spänning!! :D
Neej 😕 Dem måste komma det är ju så spännande! När de kommer, UPPDATERA, glöm inte det! 👍
// Johanna
#44 instämmer! :D Nej jag ska uppdatera så fort jag får se dem ;)
#45 Tjihooo 😇
// Johanna
Mina pluttar kom dag 32 (igår). Tittade till damen morgon, förmiddag och kl 15 - ingenting, ingen päls i boet eller nåt, hon var som vanligt. Tittade igen kl. 20 och då var där fullt med bebisar (5 st, räknade idag) nedbäddade i ett finfint pälsbo! :)
Jag tror dina kommer inatt! :)
#47 vad roligt! Grattis :) Ska ha en liten kull vaka inatt tänkte jag! :) Jag hoppas du har rätt! :)
Var ute och kollade till henne igen! Hon vilade men inte byggt något bo! Hon är har en rejäl bäbis mage så de måste komma när som helst! Jag hoppas inte det dröjer en hel dag till för det klarar jag aldrig! ^^
Tack! Hihi, från dag 28 var jag på helspänn, och så väntar hon till DAG 32! Avled nästan av väntan, hihi! :)
Var bara tvungen att ta en sista titt innan sängen kallar… Inget bo, inga ungar! Och hon verkar inte ha några planer på att släppa ut dem heller! Än är det många timmar kvar av natten men nu får vakan ta slut för jag ska upp igen om 4 och en halv timme… kanske inte bästa natten att ha kull-vaka ;) god natt alla!
Rättelse 3 och en halv timme… gör det hela mycket bättre ;)
Tog en snabb sväng förbi kaninburarna och vad låg väl i Lillans bur? Ett litet bo :D Alldeles nyfödda var dem för det låg blod utanför som inte ens hunnit torka :D vågade inte pilla och greja i boet då hon är väldigt beskyddande av sig ;) ocv nu när de var så nyfödda men en liten ljusrosa bäbis såg jag sprattla runt :D tyckte mig skymta en mörk unge också, så minst två ungar är det :) ÄNTLIGEN!
Å grattis!! :)
#54 tack! Är så nöjd med min lilla flicka!
Gud va kul! 😃 Grattis till både dig och Lillan! Du får inte heller glömma att uppdatera när ungarna växer och hur många de är om ett par dagar 🙂
// Johanna
#57 vi tackar och bockar! Nej då här ska uppdateras!! Ska så snart jag kommer hem släpa ut kära kameran och försöka få en bättre bild på de små! ;)
Grattis! :D
Grattis!
Vakna idag av att jag tänkte har kiwis (jag vet inte vad du heter, heh) ungar kommit?😍
Gud vad kuul!!! :D
.
Åhh, Grattis :)
Grattis vad kul, var tvungen att logga in här för att se om det kommit några ungar än hihi =)
Våra bebisar kom samtidigt! Dina kanin ungar kom idag och mina mus ungar kom idag!! :D
.
grattis! 😃
Grattis! :) Tänkte samma sak som #60
Lite sent, men grattis till kaninungarna! Följer🙂
Grattis, jag sa ju det! ;)
Men du, är det en död bebis som ligger i blodet utanför boet…? Såg lite mysko ut! Eller kan det vara moderkakan som hon inte hunnit käka upp än kanske?
Kul kul! :D
Wohoo!! Grattis!! Ska bli intressant och se hur de små ser ut ;)
Grattis :)
Frida
Vill be om ursäkt för att jag inte svarat på era inlägg! Har varit i skolan och ridit så har haft fullt upp!
Nu kommer svar på era inlägg…
#59 Tack :D
#60 Tack! Nej vad kul :D Tack för att du tänker på oss!
#61 super duper kul!!
#62 Tack, tack! :D
#63 Tack! Haha så roligt! Det var det första jag tänkte när jag såg boet "Åååh måste upp på kif!!" ;D
#64 Nej vad kul :D Kan ha kullunge-träff! :D
#65 Tack :D
#66 Haha vad roligt :D Tack!
#67 Nej då det är aldrig för sent! Tack :D
#68 Haha du hade minsann rätt :D Första blev jag livrädd när jag såg den… första tanken var liksom "ånej, nu har det fötts en massa missbildade ungar/hon har ätit upp dem!!" men tror också det är moderkakan som hon inte ätit upp! Den ligger kvar än så vet inte vad jag ska göra med den…
#69 Äntligen!! Tack :D Ja visst ska det! :D
#70 Tack :D
*pust* nu har jag svarat på era kommentarer! Blir så otroligt glad över att så många vill följa denna lilla kullen! :D
Appropå det! Jag har inte räknat exakt men fick det i alla fall till fyra huvuden och kanske det är ett femte någonstans i boet :D Toppen! Trodde bara det skulle vara 2 kanske 3!
Alla verkar bli brokiga och ta efter mamma Lillans blåa färg! Men bara en gissning, det får tiden utvisa! Jag som är så svag för brokiga…
Ville som sagt var inte störa ungarna och mamman för mycket såhär första dagen så lyfta bara lite snabbt på pälsen och tog ett snabbt kort :)
Naaw!
*Klara är förälskad 😍*
#73 Rättelse
"Klarorna är förälskade" ;D Jag heter också Klara :D
#74 Haha, det visste jag inte 🙂
Snyggt namn föresten 😃
#75 nej det står ju inte i mitt användar namn så det är inte lätt att veta! Ja detsamma! :D
En snabbtitt i boet och alla verkar må bra! Ungarna är väldigt små men inte outvecklade! Kan fortfarande inte se om det är fyre eller fem! Tänkte vänta några dagar innan jag börjar peta runt i boet :)
#77 Ja det är nog bäst att vänta lite 🙂Hur går det för Lillan då? Är hon stolt? :)
// Johanna
va duktig hon e! Min kanin Bella fick sin första kull förra året men hon fick panik av någon och bet ihjäl de :( annars har alla kullar gått bra :) Hoppas de går bra med ungarna nu :)
Frida
#78 ja det känns dumt att börja peta runt! Och det behöver jag ju inte heller för jag ser ju att de mår bra :) Hon mår jätte bra, hon verkar inte riktigt förstå vem som har lagt ungarna i hennes bur ;) #79 verkligen! Jag trodde hon skulle göra något sånt! Men som tur var så är hon klok :)
Vad roligt! *följer*
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Grattis!🎈❤️
*följer*
Hälsningar Nellie
Ingen speciellt hände idag! Alla ungarna lever och är glada :) kan forttfarande inte sätta fingret på hur många det är… jag får det till 5 men det är ju så många huvuden och ben överallt ^^ Många gör ju så att de lyfter upp ungarna och tar kort och grejar men det gör inte jag. Säger inte att det är fel men tycker att de kan få några dagar ifred såhär i början :) hoppas ni kan vänta lite på enskilda bilder?? ;)
Mamma Lillan och pappa Hugo mår också bra ;)
Hej! Hur mår ungarna idag?🙂
#86 ungarna mår bra, de har börjat få lite fjun på kroppen! Kan fortfarande inte riktigt urskilja hur många de är! Idag när jag försökte räkna såg det ut som 7 (!!??) Ungar! Tänkte att jag skulle ta en gruppbild på ungarna nu i helgen :)
Gulligt:) Aww längtar till att se:)oj 7 st!
#88 ja du ska bara se hur gulliga de är! :) Ska försöka ta kort imorgon. De kanske inte är fler än 5 men tyckte de såg många ut ;) hade vart häftigt om de är så många! Är lite rädd för dem när de är så små :S vågar inte riktigt ta i dem när de hoppar och flyger ^^
Så otroligt söta! Måste följa!😉
#90 ja verkligen! Farligt söta kommer dem bli :D välkommen!
#89, vet precis hur du menar, de är lite läskiga nu i början när de far omkring som galna råttor, hihi! ;)
#92 ja precis!! Söta men jisses så läskiga! Sen vill man ju inte ha handskar på sig för det känns så hårt mot deras mjuka skin :O
Vilka sötnosar 3
Har nu äntligen fått räknat ungarna… och min gissning (även en del andras) stämde bra, 6 ungar är dem :) 3 blå och 3 blå/brokiga :D jätte fina! En är lite större än de andra men inte farligt stor :) de ser friska och välmående ut! De har inte riktigt fått päls på alla vita områden men allt det blåa är täckt :) Ska lägga upp bilderna jag tagit men tar några minuter att ladda upp :)
Naww :3
// Johanna
#98 Nämen vilken Bild, och vilka ungar😍
Såå söta! ❤️
// Johanna
Åååh, får jag sno allihop? <3
Små sötar ungar!
Awww, gossisar! ❤️
Åh va fina!! Jag vill bebismysa nu!!
Mys! :)
Fler bilder? :)
#107 ska knäppa lite bilder i morgon eftermiddag så får ni dem här strax efter det :D Ungarna är så gulliga så det är sjukt!! :D 2 stycken har redan blivit tingade och en funderar jag på att behålla själv! :D
Hur går det?:)
#109 de växer dom attan!! Sötare för var dag som går :D ska uppdatera med lite bilder och så när de öppnar ögonen :) borde bli vilken dag som helst nu!
#110 guuuud sååå sööööta! Följer! Jätte söta! Längtar efter att se bild!
Naww gudomliga😍
// Johanna
NU har jag stora nyheter till alla här!
Idag hittade min klasskamrat en övergiven kaninunge på gatorna. Så nu har jag och Lillan adopterat den :)
Berättar bara lite snabbt, vill ni läsa hela historien kan ni läsa på denna tråden http://kanin.ifokus.se/discussions/516fc2f58e0e74115c0012ae-kaninunge-upphittad-varberg
Så nu hoppas jag att allt går vägen och har en kull på 7 :)
Och nu ska jag även försöka lägga upp lite bilder på ungarna :D både de "gamla" och den nya :)
Underbart söta =)
Gullisar! Och riktigt bra med den övergivna plutten, värmer i hjärtat att han fick en ny familj!
#119 ja samma här! Att det blev så lyckligt ändå :) en riktig saga! :')
Nämen sicken söt liten nin unge! Kanske glass tema? (typ Calipoo, Cornetto, Magnum osv)
#122 Ja det var ett bra förslag :D Har du något mer förslag?
Jaa han är underbar den lilla killen :D
chocklad? Marabou, plopp, Center,mentos (ingen choklad men ett fint namn) osv.
Frida
#129 min lilla knäppskalle Pinocchio! ♥
#130 haha, hur söt som helst!!! 😃
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#129 haha vilken going!
#129 Så söt! Älskar när de är helt hyper ;D
Hälsningar Lurvas11
#129 Men så söt!
Pinocchio är världens lilla charmtroll med sina knäppryck :D
Hur är det med adoptivninen?
Och nu var det ett tag sedan jag uppdaterade!
Alla ungar mår bra och växer. Öronen har precis börjat lägga sig ner :)
Varierar väldigt mycket i pälsen men alla har uunderbart temperament!
Har idag tagit kort på alla ungar så var beredda på en liten bildbomb :D
#136 Det är sådär! Han mår bra och trivs med sin fosterfamilj men han trivs inte med människor! :( Han springer och flyr när jag kommer nära och är allmänt obekväm med människor. Så har lite beslutsångest vad jag ska göra med honom :/ Släppa ut eller ha kvar? Släpper jag ut honom blir han lätt ett byte eftersom han trots allt är lite tam. Men har jag kvar honom kommer han vara missnöjd hela livet och antagligen kommer han bli aggressiv när han känner sig hotad :(
#138 Kanske vore bra om han fick komma till någon med en stor bra kaninbur, ute, där han kan leva ett bra liv i alla fall. Hade jag kunnat hade jag gärna tagit honom å haft i vår utebur men den är upptagen.
Kastrering så fort han blir mogen kanske vore bra? Så inte hormonerna slår slint helt?
I det vilda skulle han nog inte klara sig länge… =/
så söta små ungar ❤️
#139 ja precis! Så tänker jag med :/ helst som en djurpark där de har en stor inhägnad! För i vildmarken klarar han sig inte många dagar :( speciellt inte med tanke på att han är vit… får se vad som händer med honom… #140 ja helt underbara!
#141 Vore kanon om du hittar ett bra hem där han får vara "vild" och/eller lite långsam hantering. Håller tummarna för att du hittar rätt hem åt honom.
#143 har ni sett vad det blå gänget är lurviga? De har ärvts Hugos lurv :) om inte mer!
Den brokade ungen längst till höger ❤️ Fluff i pannan!
#146 Det är Dumbo :D Massor av fluff på den herren!
Dör lite smått!! Längtar tills mina blir sådär fluffiga och gosiga :) Älskar de brokiga, vill ha!! haha
#148 Samma här! Kommer gråta när jag måste lämna ifrån mig de små liven (nästa vecka)!
De blå ungarna är galet fluffiga! :D Pappan är hälften lejonhuvad men ungarna har dubbelt så mycket fluff som han har xD
#149 Nästa vecka?? känns som att det bara vara ca 3-4 veckor sedan de föddes! Tiden går lite väl snabbt ju :( Har du köpare till alla ungarna än? ;)
#150 Ja, det är redan dags! Jag känner samma, tycker de ser så små och bäbisliknande ut men de är hela 8 veckor på tisdag! Nej det är en blå och en brokig kvar :)
är någon tingad? har lixom inte hängt med i tråden!
#153 jodå flera stycken är tingade! Är bara en brokig och en blå kvar! :D
Hur går det med den vita ungen? :)
#155 har sedan igår varit sängliggande med hjärnskakning så har inte sett mina kaniner på ett dygn.. Fick beskedet av mamma att den lilla vita ungen låg död i buren :'( Han var pigg och glad på morgonen och död på eftermiddagen. Vad tror ni kan ha hänt?
Vad tråkigt! Kan ha ha burit på någon sjukdom eller något?
#156 synd…. :'( Kan det ha varit så att Lillan märkte att det inte var hennes unge så hon bet ihjäl han???? (Bara tänker lite högt ;) ) >> följer
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
#157 ja det smärtar ganska rejält i hjärtat! Har funderat och funderat. Misstänker någon sjukdom.. #158 ja han låg mig nära om hjärtat! Känns faktiskt riktigt sorgligt. Nej lillan tog hand om honom som en av sina egna.. hade hon velat ha ihjäl honom hade hon gjort det för länge sen :/ Jag började misstänka fodret men samma sak där att då borde han ha blivit sjuk innan? Antagligen något som han har gått och bärt på? Bara det inte är något smittsamt!
I torsdags åkte en unge och Idag åkte tre.
Kändes riktigt sorgligt. Tomt och konstigt!
När jag skulle lyfta in dem från hagen var där bara 4 kaniner. Innan var de 9..
Som tur är har jag kvar min lilla Pinocchio som inte är en kille utan en hona vilket är toppen för då kommer hon bli min nya lilla avels kanin :) Och jag hoppas att alla ungar kommer ärva hennes temperament för det är den goaste kanin jag någonsin träffat!
Halloj alla! Först och främst vill jag bara säga TACK till alla spm följt tråden och stöttat! Det har varit en fantastisk resa! Pinocchio och Herkules sitter ute i hagen och äter gräs. Mowgli har tillslut fällt ner båda öronen medans Pinocchio envisas med att ha ett upp och ett ner!! Baloo som jag gav till min klasskamrat Rebecca trivs som fisken i vattnet. Han leker dåre i buren och tydligen så är han bästa vän med katten. Varje morgon klockan sju startar han tydligen ett gympass för han springer varv efter varv i buren i ca 30-50 minuter för att sedan lägga sig i matskålen och vila. Lilla Tingeling hade tydligen krypit ur buren och försvunnit! Blev mycket ledsen när jag hörde detta, hon var en otroligt god kanin. Men Dumbo och Mowgli har det bra tillsammans!