Livsfarligt med stress?
Jag har en hona som varit dräktig i 1 vecka, och jag är helt ny på kaninavelsfronten så jag är ständigt orolig för att fostren/ungarna ska dö på ett eller annat sätt..
Som idag då hon blev skrämd av en katt. Katten närmade sig kaninstugan och hon rusade in i boet, och ja, inget mer hände. Men kan det räcka för att hon ska "absorbera" fostren? Eller är det väldigt ovanligt?
Och med tanke på att hon som dräktig och nybliven mamma ska ha en stressfri miljö - När är det jag inte ska låta henne gå i Hage? För där är det ju ständigt katter och fåglar som kan skrämma henne..
Mina hundar kan rusa fram utanför buren och göra lekinviter(Överraskar) och i vissa fall dräktiga honor men det har kommit ungar, ta det lugnt 🙂
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Oroa dig inte i onödan. Kaniner kan bli skrämda från och till av olika saker. Bete dig som vanlig med kaninen var bara försiktig att lyfta henne under magen i onödan, dock en vecka före hon ska föda bör hon få ha mycket lugn och ro.
Haft flera tjuvparningar där jag inte upptäckt att honan har ungar för än hon fött. Då har jag skött henne som vanligt och hon har gått ute i hagen in till det sista (dagen före/samma dag och de har fött på natten) jag har klippt klor… Jag har till och med bytt bur och "miljö" mitt i allt. Det värsta som då hänt är att honan inte byggt bo. Ibland har ungarna frusit ihjäl pga det men i de flesta fall har jag hittat de i tid och gjort ett bo på egen hand. Det varierar på kaniner. Har en hona som är toppen mamma men hon har bara gjort bra bon när hon bott ensam i en egen avskild bur där hon inte ser andra kaniner. (Har en stuga där alla är och vissa bor bredvid varandra med nät i mellan och detta klarar inte hon) sen har jag en hona som fått 5 kullar totalt och hon har aldrig gjort ett enda bo hos mig! Men hon sköter dom bra bara jag gör boet haha. Har även en hona som gjorde det bästa boet nånsin, trots att hon bodde i samma bur som sin mamma - hon satt och vaktade boet och skötte sig skit bra. Hon gick ute i hagen med sin kastrerade hane dagen före och han bor med galler i mellan där hon födde.
Tack för svar, känner mig lite lugnare nu. 😉 Men hur är det med utevistelsen, är det bra att hålla honan inne en vecka innan till typ två veckor efter födsel?
#4 jag har honan ute tills det fattas ca 5 dagar. Sedan får hon vara inne tills ungarna är ca 5 dagar.