Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2508 ggr
Lina Strindlund
2

Bra veterinär Umeå

Hej!

Vi ska kastrera en Knisse, vår hankanin, och undrar vilken veterinär som är bäst på kaniner (kastrering).

Det är ju viktigt att sövningen görs rätt!

MVH // Lina och Ylva

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[RC1393]
0

Enligt vad jag hört ska smådjurskliniken vara den modernaste och bästa, men bor själv inte i Umeå så jag har egentligen inte så stor koll. Vännäs finns ju annars också och de är bra så vitt jag vet 🙂

Jills
1

Jag kastrerade min hankanin på Björkstadens Djurklinik. Jag tycker de var väldigt bra, trevligt bemötande och duktiga.

Lina Strindlund
0

Tack !

Jills, hur var kaninen efteråt? hur lång tid tog det innan han var pigga och kry som vanligt igen?

Jills
2

För min lille kille var det så här: Jag lämnade honom runt 8 på morgonen, och fick hämta honom igen runt 13. Då hade han precis vaknat upp ur narkosen, men var väldigt "groggy" och låg i transportburen med massa handdukar (för att hålla värmen). Det tog nog resten av dagen/kvällen för honom att bli som vanligt igen, de första timmarna låg han mest i buren, men han piggnade till sen framåt sen kväll och var sen som vanligt.

Efter kastreringen har jag märkt vissa skillnader, han skvätter inte längre, försöker inte markera doftrevir med hakan och han kissar inte lika ofta i soffan etc. Dock har hans personlighet inte förändrats, han är fortfarande lika sprallig.

Det är ju väldigt olika från kanin till kanin. Jag kan råda dig till att prata med veterinären om det hela. Jag var väldigt orolig innan, men de sa att det är en vanlig operation och att det brukar gå bra, MEN man kan aldrig veta, eftersom de söver kaninen och det finns alltid en risk att de inte vaknar upp efter narkosen.

Men jag kan iallafall rekommendera Björkstaden! :-)

Lina Strindlund
0

Det blev Umanveterinären, avdelningen som är på Mariedal. Det gick jättebra, men han mådde lite dåligt flera dagar efteråt. efter 1 vecka var det återbesök (gratis) och de sa att såret såg fint ut.

Så vi kan rekommendera dem också. :)

Ellster
0

#5 vad skönt att allt gick bra! :D

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"