Stamtavla , härstamningsbevis ?
Jag kanske är trög, men jag har då aldrig fattat vad det är för skillnad på stamtavla och härstamningsbevis. ;) Någon som kan ge några bra skillnader?
Inte jag heller

Stamtavla får skrivas av uppfödare i kaninavelsföreningen, och kaninungarna får ett nummer som tatueras i örat. För att få vara med på utställning (undantaget keldjursutst) måste kaninen ha stamtavla. Härstamningsbevis får vem som helst skriva, det brukar man göra på blandraser och en del renrasiga kaniner som inte är av utställningskvalité.

Härstamningsbevis: Står lite om kaninens föräldrar, kullsyskon, färgen, rasen, födelsedatum och sånt.
Stamtavla: Giltig vid utställning. Typ samma som härstamningsbevis + att kaninen har ett nummer märkt i örat som också står med.
Härstmanings beviset kan man skriva ner på ett helt vanligt papper, medans Stamtavla typ kräver något speciellt.
Rätta mig om jag har fel! Detta är vad min kompis sa :)

oj, nina hann före ;P
#4 Hehe ;)

Jag skriver endast härstamningsbevis på mina löwen.. men dom som är utställningsbara skriver jag stamtavla på..
Som dom ovanstående skrivit är det :) Dock kan man öronmärka kaniner med härstamningsbevis också, det är bara bra för att hålla koll på att det verkligen är rätt uppfödare mm. :)
Tack så mycket för alla svar. Nu fattar jag äntligen^^ Hehe.
Puttar upp :)