Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 4293 ggr
Valkyrie
0

Vad tror ni om denna pellets?

Vad tror ni om denna pellets?

http://www.dogman.se/smadjur/special-marsvin-kanin-15kg.html
Råkade köpa fel igår, trodde det var RR ..

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

rahl
0

det ju väl ingen riktigt pelles då den innhehåller allt annat också :) sen finns ju inget om fiber och likande

Valkyrie
0

Nej jag menar blandning ..
Finns ju pellets, havre och vete och sånt som finns i RR..

Rest in peace Valkyrie!

rahl
0

RR känner jag inte men du skrev "denna pellets". har RR det så är det inte heller pellets enligt mig och flera andra:)

Valkyrie
0

va ?

Rest in peace Valkyrie!

Busangardens
0

Tycker det fodret påminner alldeles för mycket om smådjurablandningar. Vet att Dogman tillverkar även smådjursblandningar.

rahl
0

pellets är

samma form i varje påse, inte havre och massa andra tillsatser..

bellamollylovee
0

6# Om du läser trådskaparen andra inlägg ''Dogman blandning'' så kan du få reda på varför hon vill ha RR, som också är pellets, inte gnagarblandning :)

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

Zvintos
0

#7: Fast RR är ju inte ren pellets och jag tror det är det hon menar. =)
RR är ju pellets tillsammans med div örter/växter.

Så det är varken ren pellets eller gnagarblandning.

bellamollylovee
0

8# Iofs, isåfall missförstog jag nog henne :)

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

Emma-lundqv
0

Eftersom det inte står några näringsvärden uppskrivna är det svårt att säga om det är bra eller inte, men jag blir alltid misstänksam mot foder som har socker tillsatt. Så jag skulle inte ha gett det där fodret.

[Emmla]
0

eftersom det är socker i så skulle inte jag heller gett det

[Wera]
0

Om jag hade köpt fel foder som i detta fall skulle jag ändå gett det bara denna gång tills påsen tar slut - och blanda det med det rätta fodret (i detta fall RR) - Min mamma råka köpa pellets för vilda djur (älg, rådjur ex) och det gav jag till hästarna istället för att slänga hela påsen :P (25kg)

Visst inte bästa fodret du köpt kanske men kaninerna lär inte dö av det :)

Valkyrie
0

Jo exakt som Ninni säger är det varken pellets eller gnagarblandning,
Jag skrev fel, menade självklart blandning men varför haka upp sig på det?

Köpte ej så mycket, 2 kg max.
Ser faktiskt ganska nyttigt ut ändå, men sockret kan ju göra en förvirrad.
Jag har även klippt i korta strån hö och äppelblad och ska tillsätta lite mer.

Men hur kan ju märka om det är för fettigt?

Rest in peace Valkyrie!

[Wera]
0

Alltså… varför vara så extremt övernoga med att inte ge kaniner fett och socker? Klart man inte ska ge för mkt.
Men jag är säker på att det finns måånga kaninägare här inne som är överviktiga och feta. Det är säkert jätte många som äter för mkt socker och fett - jag tar gärna en fet pizza ibland och en godispåse? Inte något fel med det alls. Och varför kan inte då kaniner få något "extra gott" s.k "gnagarblandning" utan att man ska anses vara en okunnig "dålig kaninägare"?

Ser inget fel med att ge gnagarblandning ibland. Visst, att ge typ fri itllgång till det eller en hel skål varje dag kanske är mindre bra. ;)

#13 Du märker väl om det är för mkt fett om dom börjar bli feta, men iomed att du bara köpt 2 kg lär det inte märkas under en sån kort tid tror jag. Funderar du på att fortsätta med fodret eller ska du bara ha det tills det tar slut och sedan fortsätter med RR igen?

[Kaninlycka]
0

#14 Förstår hur du tänker. Men precis som med barn så är det vi som kaninägare som har ansvaret för våra kaniner. De kan inte välja själva utan äter det som serveras.

Ser jag överviktiga små barn på stan tex så är det inte barnens fel utan föräldrarnas.

[Wera]
0

#15 Det anser jag också. Men jag tycker inte det är fel att ge barnet(eller kaninen) något gott ibland? Som en glass till barnet eller en godisstäng till kaninen. Man blir inte direkt överviktig för att man äter en liten godispåse en gång i veckan? Precis som några av oss människor så rör sig kaninerna, för de aktiveras ju? Då motionerar dom. Så varför är det fel att ge något som inehåller lite socker?

Först och främst ska man väl kunna ta hand om sig själv? Och tänka på vad man själv äter istället för att vara strikt mot sina djur? Kan man inte ta hand om sig själv kan man inte ta hand om djur.

Feta människor äcklar mig.
Feta djur (och barn) tycker jag bara synd om.

Men man ska kunna leva gott utan att bli fet.

Valkyrie
0

Såklart jag också tycker det är okej, jag brukar skämma bort de lite ibland :)

Wera- om det passat bra kunde jag väl fortsätta men jag tänkte om man såg på bilden om det var för mycket onyttigt eller inte.

Har otroligt jobbigt med maten till kaninerna, nu har magen blivit uppsväld igen känns det som om jag inte inbillar mig, hård är den..
Ingenting fungerar, jag blir galen ! Känner ju också att de behöver få mat eftersom de börjar bli beniga ..

Rest in peace Valkyrie!

rahl
0

#17 varför kan du inte ge de hö örter grönsaker och sen linfrö, solrosfrö och havre istället?

Kristall
0

Wera: "godis" (gnagarblandningar, fröstänger, "kaningodis" etc) är enligt mig helt onödigt att ge kaniner. De har absolut inget behov av allt socker, konstgjorda tillsatser, färgämnen och annat "skräp" som finns i godisblandningar och att tycka att de "ska få" godis då och då är att förmänskliga dem och min åsikt är att man aldrig ska förmänskliga djur. Kaniner mår bäst av hö och färskmat (grönsaker, växter) samt ev pellets och ger man då godis förväntar de sig mer och då kan de i värsta fall låta bli att äta det som de faktiskt behöver få i sig iom att de vet att de kan få något godare.

Vill man ändå skämma bort sina kaniner med något extra gott någon gång, varför inte ge en bit av kaninens favoritgrönsak eller -frukt? Mycket nyttigare, minst lika uppskattat och dessutom billigare.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kristall
0

Sedan är ju människans matvanor en diskussion för sig, men varför ska djuren få lida för att deras ägare/skötare inte äter hälsosamt? Jag unnar mig nog lite snacks ibland, inte ger jag mina djur onyttig mat för det, och de mår prima utan godis!

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Valkyrie
0

18# Solrosfrön är allderles för fett för att ge som mat och inte bra för hälsan !
Havre ska man heller inte ge för mycket av.

Behöver något de kan gå upp i vikt av, då gäller inte det att ge feta saker ..

Rest in peace Valkyrie!

rahl
0

konstigt att du tycker annorlunda då jag vet att alla dessa tre saker hjälper att gå upp i vikt. varför ger du pellets om de inte mår bra av det? :/

Valkyrie
0

22# Det är ju det jag försöker lösa ?
Jag vill inte att de går upp i vikt, jag vill att de håller hullet! helt annan sak ..

Rest in peace Valkyrie!

riiffen
0

#23 Du skrev ju att de var beniga och i #21 att du behöver något som de kan gå upp i vikt av :P Lite svårt kanske att fatta då:) Jag ger mina RR och litet tillskott av solrosfrön på vintern. De håller hullet alldeles utmärkt. Du behöver ju inte ge så mycket solrosfrön, kanske ett kryddmått eller något åt gången…

medarbetare på allergier.ifokus .

Valkyrie
0

23# De är bra i vikten bara det att de behöver få mer på ryggen och baken, de börjar bli avmagrade lite och jag vill bara få lite mer fett på ryggen, inte att de blir fetare för de är inte smala heller..

Rest in peace Valkyrie!

rahl
0

men ger du lagom med det jag sa så blir det inte feta,.,..

[Wera]
0

#19 Jag själv ger inte mina djur massa "onyttigheter" ("slänger" inte pengar på det - ger frukt och grönsaker som jag har hemma - vilket som du säger är minst lika bra) men jag ser inget fel med om någon skulle göra det ibland i varjefall ^^, Sen kan man väl tänka "det dom inte vet saknar dom inte" :P

Valkyrie, TS: Havre och solrosfrön kanske får dom att hålla hullet? Fett är det men ge bara 1 tsk kanske? Eller så gör du gröt av havregryn och ger dom! Funkar super och det är inte fett. Jag använder Rabbfor och det är egentligen för "slaktkaniner" (har jag hört vilket isf gör att dom håller hullet lättare) Alltid kört på det i 6 år och har funkat till alla mina olika kaniner och dom hålller hullet väldigt bra.

riiffen
0

#25 Hehe okej:S

medarbetare på allergier.ifokus .

Valkyrie
0

27# Fast en tesked är ju inte mycket ..
Kan ju testa, tack för tipset ;) ska nog ge lite solrosfrön/havre och linfrön, visst kan man ge det? =)

Rest in peace Valkyrie!

rahl
0

väldigt konstigt när jag skrev om det så nej sa du det ska du inte ge.. helt plötsligt ändrar du dig…

Pälstips: Linfrö hjälper kaninen under fällningsperioderna och ger kaninen en slät, glansig päls. Dos: 1tsk som blandas med maten 1gång i veckan.

http://www.thanso.se/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=27&limit=1&limitstart=1

http://kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=5c4faf1e-853b-4cb6-8e8b-8ac76592dfda

Havre
har ett väl avvägt förhållande mellan protein, fett och växttråd i kombination med god smaklighet. Havren bör hellst vara hel för att vitaminer och enzymer inte skall förstöras. Av prima havre åtgår 1,12 kg till en foderenhet. Energivärdet är 11 MJ/kg. Det smältbara råproteinet 75 g/kg och calsiummängden 0,6 g och fosforhalten 3,5 g/kg. Havre ger kaniner "spring i benen" så det kan vara svårt att få hull på en livlig kanin.

http://www.kaninhem.se/FODER.htm