Kanin iFokus

Kanin

Etikett: köpes-säljes-transport
Läst 1627 ggr
Jennie104
0

Vill inte men kanske måste :/

Hej!

Jag har så himla dåligt samvete! Jag kan inte vara med Jappo eftersom hon är för vild för mej!!! Hon är jätte sprallig och så! Det är så jobbigt! Jag älskar henne så himla mycket men jag kan inte hantera en så vild kanin, hon är ingen för en nybörjare som mig!

Mamma tycker att vi ska SÄLJA min ängel :/

Tycker ni jag ska byta Jappo till en nybörjar kanin som är lugn? :/

Jennie

Jennie104
0

Hon har vart så här ända sedan jag fick henne :/

Bejja
0

Jag tycker du ska jobba med henne ^^ Så länge hon inte anfaller oså.

Jennie104
0

Hur ska jag göra? Jag är nybörjare :( Jag kan inte ha en så sprallig nin :(

Moonstrike
0

Tråkigt :( vet inte vad du borde göra.. 

Jag vill inte låta elak, men om hon nu är så ohanterlig, varför tänkte du då ta kull på henne?

[Quellii]
0

Alla kaniner är olika, och det finns ingen "nybörjarkanin". Så det finns egentligen bara två val.

1. Ha kvar jappo
2. sälj henne och vänta tills du blivit lite äldre.

Även om du köper en kanin som är lugn hos sin uppfödare/ägare så vet man aldrig hur dom beter sig efter dom flyttat.

emmsaaan
0

Jobba med henne, annars kommer det sluta likadant. Om du verkligen inte klarar av henne så får du väl sälja henne & börja med ett enklare djur, hamster kanske. :/

Bejja
0

Vad säger att den nya kaninen inte kommer bli ohanterlig eller t.o.m värre? :S

Jennie104
0

1. Får inte ha nått mer djur inne än våran katt :/
2. Jag kan ingenting om att lära kaniner bli lugna (Är nybörjare)
3. Ska inte ta en kull på henne!
4. Jag kan låna kaninen på foder och se om det det fungerar såfall köper jag den!

Jennie104
0

7# Jag lånar på foder ett bra tag och om kaninen är lugn så får den stanna och jag köper den annars får komma tillbaka till sin förra ägare

Tejo
0

Som nybörjare kan det vara bra att köpa en omplaceringskanin som redan är vuxen och helt tam. Men kan vara svårt att hitta ett bra hem till Jappo om hon nu är så vild, kan lätt bli så att hon blir en "vandringspokal" på Blocket om hon hamnar fel…

Hanar brukar dessutom ha lättare för att bli lugna och sociala.

Jag letar eventuellt efter en ung hona till min kastrerade hane, så hade kunnat ta henne eftersom jag har stor erfarenhet av kaniner, men tyvär bor du för långt borta från mig i Uppsala.

emmsaaan
0

Gah jag orkra inte skriva nu, sen.

Jennie104
0

10# Transport brukar kunna ordnas!

Men tycker ni jag ska byta Jappo till en lugnare? :/ Tycker så synd om henne :(

emmsaaan
0

#12 Men det kommer nog bli samma sak! Det kanske inte är kaninen som är ohanterlig, det kanske är du som inte behandlar henne rätt. Jag säger inte att du behandlar henne fel, men men vet inte, Ta inte illa upp!

Jennie104
0

13# Nejdå, Det blev lite hastigt i början så jag gjorde nog något fel där eftersom vi åkte och hämtade Jappo medans vi köpte bur sen så fick hon springa runt i sele direkt när hon kom hem sedan gosade vi heeela dagen sen fick hon komma in i buren, skulle nog låtit henne vara där :( Men jag vet ju det nu :/

Tejo
0

Förutsatt att du skulle kunna hitta ett hem där Jappo får det riktigt bra och inte behöva flytta runt mer för att hon är vild, så tycker nog jag att du skulle kunna leta efter en lugn och snäll kanin som redan är vuxen. Men du måste veta vad du ger dig in på om du tar dig an en kanin, så det inte blir samma sak igen.

Kanske det finns någon uppfödare av dvärgvädur (lugnare ras) tex i närheten av där du bor? De brukar sälja ut vuxna djur som inte används i Avel i längre. De har erfarenhet av sina djur så de kan hitta en individ som passar dig. Och dessutom ge dig livslångt support om du känner dig osäker och behöver tips? och råd i framtiden.

Det blev ett långt svar, hoppas det kan hjälpa dig!

Jennie104
0

15# Gud så snäll du är!! Jag kommer aldrig sälja Jappo via blocket eftersom jag vill sälja till någon på kif eller zoonen! Och Emma ( Jappos uppfödare ) ger mej aldrig tips? och råd!

Nilam
0

Du kan inte ha Jappo för att hon är för vild för dig, för att du är nybörjare, men ändå tänkte du ta en kull? Nybörjare ska absolut inte ta kullar! Kanske lät hård nu, men jag är bara rak på sak.

Bejja
0

Jag trodde inte du var nybörjare.. menmen. Hoppas någon annan kan ge Jappo det hon behöver då.

Jennie104
0

Jag ska prata med Mamma imorgon!

twinnie
0

Om hon varit såhär från början, varför tänkte du då ta en kull?

Hur gammal är hon? Tonåring tror jag. Du gör vad du känner för, ingen annan här kan säga vad du ska göra :)

Tejo
0

#16 Glad om jag kan vara till hjälp!

annaforsgren
0

jag tycker du ska ha kvar henne och väta tills hon blir mer än ett år i allafall. hon är nog i tonåren och då brukar de vara lite tjuriga och envisa. men var bestämmd mot henne!. låt henne inte bestämma. sprattlar hon i din famn, håll henne kvar. för annars lär hon sig att hon kan komma undan på det sättet.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Jennie104
0

22# hon har alltid varit sådan.

MarHai
0

Det kanske inte beror på kaninen i sig.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Romana_12
0

#24 - Håller med dej!

Jag tycker att du Inte säljer henne!

Majsbecka
0

Tycker inte heller att du ska sälja henne. hon kanske bara har "en period". Ta det lugt och dra inga förhastade slutsatser.

emmsaaan
0

Tycker att det är orättvist mot kaninen, du har ju sagt hur snäll hon är förut, det har jag faktiskt bevis på om jag hittar tråden, då har hon väl inte alltid varit "så"!? Det är ju orättvist mot henne om du säljer henne, det är nog knappast hennes fel. Säger som många andra att hon kan vara i tonåren. Tycker inte att du ska sälja henne, för att sälja en kanin för att sen skaffa en ny "lugnare" som sen typ slutar likadant låter VÄLDIGT oansvarigt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag hade samma problem med Uzza förut, man kunde knappt klappa henne men nu kan jag bära på henne hur mkt jag vill, för jag gav henne chansen. :) Jag höll på med hennne jättemkt varje dag & lät henne vara nära buren jämt. Jag gick i sele med henne i hennes rasthage (så att hon vande sig vid att jag var med) & sen höll jag i kopplet & klappade henne i 5 sekunder ungefär, sen fick hon springa. Sen när jag skulle lyfta upp henne så började jag med att lägga en hand över ryggen & en under magen & så lyfte jagså att hon stod på bakbenen, så gjorde jag varje dag tills hon vande sig. Sen ett steg längre m.m. Det har du nog redan tränat medJappo men hon kanske blev otam för att du bar henne för länge ellernågot, hon tappade det "roliga" i allt.

Tejo
0

Det är inte lätt att göra allt rätt när man så pass ung som Jappos matte och många andra här inne. Skulle nog hjälpa henne mer om fler ville ge henne bra råd som #27 gör tex istället för att klanka ner på henne.

Men känner hon inte att det fungerar, så är det ändå bättre för kaninen att komma till någon mer erfaren än att det slutar med att hon bara får sitta i sin bur för att hon är för vild att hantera…

Men ge det tid och följ gärna goda råd du får här inne. Funkar det inte så börja med att hitta ett nytt hem till Jappo, men låt det ta tid och börja inte med att köpa ny kanin det första du gör.

Lycka till!

Taci
0

Vad får dig att tro att det skulle bli annorlunda med en ny kanin?

Tina-A
0

Fungerar man inte tillsammans med en kanin tycker jag det är mer rätt mot kaninen att sälja den till en person som man vet klarar av att hantera den och kan ge den det kaninen behöver. Det är väldigt moget av dig att inse att du inte klarar av henne och att du vill ge henne ett hem hon förtjänar. Dock finns det ingenting som säger att nästa kanin kommer vara bättre eller lättare. Mycket beror på hur man hanterar kaninen och hur mycket tid man lägger ner på den. Kanske en vuxen kanin skulle passa dig bättre om du nu har sånna problem såhär i tonåren? Då har kaninen redan gått igenom den perioden och det är lättare att se hur kaninens temperament är. Spenderar man mycket tid med kaninen sen och behandlar den rätt så tror jag absolut att kaninen fortsätter vara lugn och trevlig :)

Lycka till med ditt val.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jennie104
0

*Putta* Jag ringde mamma igår och vi bestämde oss för att avvakta lite om hon inte blir  bättre säljer vi henne

Hatasallad
0

#31 men varför har du annons på henne då?

Tejo
0

#30 Precis som jag säger, skulle det bli aktuellt med en ny kanin så skulle nog det bästa vara en vuxen kanin som är tam.

BlackTear
0

Jag tycker det är smartast av dig att sälja Jappo ifall du inte kan hantera henne. För isåfall borde hon få komma till någon mer erfaren ägare.

MEN, du säger nu att hon varit såhär "hela tiden". Ändå har du igenom annonser för kullen fått henne att framstå som en jättebra kanin , bla. Hur har du menat då? Har du ljugit ihop lite om henne då eller?

Jennie104
0

34# Nej. Jag ljuger inte. Men aja. Ska prata lite med mamma sen, när hon kommer hem.

Jennie104
0

Glömde förklaringen!

Egentligen är ganska go och snäll lite sprallig men det är för de vana kanin ägarna som har haft kaniner länge! Jag som är nybörjare vill ju ha kaniner som är lugna.

Taci
0

#36, hur vet du att din "nästa" kanin inte också blir sprallig då? Jag tror inte många kaniner ligga platta som pannkakor hela dagarna, alla kaniner har nog endel spring i benen, även om dom är lugna också.

Jennie104
0

37# Jamen det är ju klart men så fort jag sätter mig med Jappo i knät ska hon springa runt runt och ner!

Taci
0

#38, ok, vill du inte ha henne så tycker jag absolut du ska sälja henne, hon förtjänar att bo hos nån som tar hand om henne på bästa möjliga sätt, där hon får leva ut sin personlighet till fullo. Men att leta efter en ny kanin innan du ens sålt Jappo tycker jag är .. ja, jag finner inte ord..

Jennie104
0

39# Jag bara letar. Jag tar hand om henne men asså detta går inte! Hon är ingen nybörjar kanin.

Nu har jag en fråga ^^

Varför klankar ni ner mig i varenda tråd jag gör efter den dära tråden om kaninungar!

Taci
0

#40, klankar ner är det väl ingen som gör? Uttrycka sin åsikt har man rätt till. Och anledningen till att folk blir lite irriterande kan ju vara för att du får en ny idé ungefär lika ofta som en annan borstar tänderna :S

Hatasallad
0

Jag börjar bli irriterad. Först är Jappo bäst i världen, sen ska du ha kull, sen vet du inte om du kan ha kvar henne och sen vill du sälja henne. Jag börjar förstå varför folk är tveksamma till att sälja kaniner till dig. Det är min åsikt om dina idéer.

denisesalomonsson
0

nu vill ajg inte låta elak, du äger att du är nybörjare, vrf ta kull redan nu? och om hon är sprattlig och svårhanterad,vrf ta en kull på henne?

Denna kommentar har tagits bort.
BlackTear
0

#38: förlåt, men det låter inte alls som ett allvarligt problem.. :P Iofs vet jag inte om det är mer än så. Två av mina sex kaniner springer ner när jag sätter dem i knät, och? =) Det betyder inte att man behandlar dem dåligt eller att man inte sköter dem tillräckligt bra, de föredrar bara att springa framför att sitta i knät

KvirrZ
0

Har även jag en liten kille här hemma som gärna föredrar att springa framför att gosa, det är helt enkelt så vissa kaniner är. :)

- Mvh Emma

PRO_Anders
0

#40: BRA FRÅGA JENNIE!!!

Jag undrar samma???

Hon frågar vad NI tycker hon ska göra, byta till en lugnare kanin, eller…

Och NI ställer frågor om varför hon då skulle ta en kull på Jappo??!!!

**KAN NI INTE HÅLLA ER TILL ÄMNET????

Lär er att skilja på "sak" och "person"!!!

**SOVER MODERATORERNA?

Nilam
0

#47 Det är väl självklart att vi undrar varför hon håller på såhär. För mig låter hon inte som en mogen kaninägare, hon borde förmodligen vänta några år innan hon skaffar kanin igen.

Och Du borde sluta tjaffsa i varje tråd du lägger dig i.. Du kommer aldrig med bra argument.. Många har gett Jannie jättebra råd på hur hon ska göra och så kommer du och påstår att vi klankar ner på henne! Vill hon slippa höra kritik så får hon ta och skärpa sig..

Jennie104
0

48# Och varför tjaffsar  NI i varje tråd?

pandabjorn
0

Panda var vild när han hade flyttat hem till mig i sommras. Jag fick massa rivmärken och jag kunde inte hålla kvar han för han sprattla så mycket. Det var omöjligt att sätta på honom koppel. Inte ett dugg kul :( Men sen hjälpte min storasyster mig att "sätta honom på plats". Efter ett tag blev han lugnare. Nu är han inte alls vild längre :) Utan en supergosig liten kanin.

Jennie104
0

48#

Taack ;) Tack för att jag inte är en mogen kaninägare och vad roligt att du kallar mej omogen via ett forum! Jätte trevligt! Roligt att jag alltid blir kallad oseriös och omogen i varenda tråd!

INTE !

senna
0

synd att du kanske säljer henne. precis så som du beskriver jappo var ronja från början, men nu är hon lugn som en filbunke, jag tog mig tid till att bättra hennes attityd och hennes personlighet, och det gav underbara resultat. Ta dig tid till att bättra hennes attityd, du med, så kanske du inte behöver sälja henne.

sedan undrar jag samma sak som twinnie i #20: om det är så att jappo var såhär från "början", varför tänkte du då ta en kull?

Tejo
0

Vissa kanske har utryckt sig klumpigt, men ni kan väl i alla fall hålla isär diskussionerna? Här handlar det inte om att ta kull och Jennie säger ju att hon inte längre har för avsikt att ta kull.

Tycker att moderatorerna borde ha bättre koll, det borde inte förekomma personliga påhopp i ett forum som detta. Man får säga sin mening och samtidigt respektera andras.

Men en vänligare ton tycker jag skulle ganga alla!

Sedan har Jennie lagt ut en annons på sin kanin, som bara blir nerkladdad med en massa kritik. Håll er till ämnet snälla.

Nu blev även detta OT, men känner att jag måste försvara en liten tjej som kanske inte vet bättre och detta börjar likna mobbning tycker jag. Menar inget illa, vill bara väl!

Creation
0

Jag tycker att du ska behålla henne. :) Du säger ju att hon är go och snäll men lite sprallig. Min kanin jag hade för ett par år sedan var sprallig hela hennes liv. Men samtidigt var hon ju så go och snäll, en riktig ängel, så vi accepterade att hon var så sprallig som hon var. :)

Med tiden kunde dessutom min syster(den "riktiga" ägaren av henne) bära henne korta perioder, då hon blev lugnare och litade på min syster mer.

Jag tror att det hela gäller att hon måste bygga tillit till dig. Var lugn, det tar tid att få en "vild" kanin tam. Ta ett litet steg i taget och ta ett steg tillbaka om hon verkar tycka att det går för fort. Låt henne bestämma takten. :) Jag hoppas att det kommer gå bra med Jappo och tycker definitivt inte att du ska sälja henne! För vem vet? Det kanske bara är tonårsfasoner?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jojsan
0

Jag tycker att du inte ska sälja henne. Du borde försöka verkligen få henne lugnare, inte tappa tålamodet och vänta tills hon är kanske äldre än ett år. Det är säkert bara tonåren.. Men om du verkligen inte klarar av det kanske du kan be någon hjälpa dig? En äldre kompis, din mamma någon annan kanske? :) Och om det inte går kanske du får börja fundera på att sälja henne…

Nilam
0

Jag tänker INTE le och låtsas att allting är bra.. Jag säger som jag tycker, därför jag accepterar inte att man skaffar ett djur och sen kastar bort det för att det inte beter sig som man vill eller för att man tröttnat..

[Niike]
0

Jennie - Tänk om det är så att Jappo bara är i tonåren? Hon kanske blir hur lugn och underbar som helst sen .. Då får du nog dåligt samvete för att du har sålt henne. Jag tycker du ska vänta iaf några månader innan du säljer henne, men det är vad jag skulle ha gjort, du bestämmer ju själv om du vill ge henne en chans eller ej. Säljer du henne och skaffar en ny kanin, en unge, med en gång kan det ju bli precis likadant när den är i tonåren. Ska du sälja den också då? :/ 

Så ge henne en chans, följ din regel som du skrev, att du skulle vara med henne i 4 timmar varje dag.. Ta inte på dig mer ansvar än vad du kan sköta, och då menar jag det du funderade på med kull t ex..

Detta är inget påhopp, och jag menar inget illa, och klankar inte ner på dig. Tar du det som det ändå får du göra det, men då vet du iaf att det inte var så menat!

Nicolina
1

#53 Äntligen en vettig person i denna taskiga tråd…. tycker också det hela så smått börjar likna mobbning på internet.

PRO_Anders
0

#56: Varför inte? Det har ju DU antagligen gjort med gamla killar…

kialia
0

Jag har ett ganska bra tips?, till sommaren så kan du göra en Hage med kompost galler(om du har några eller om du har någon annan hage) & ta ut Jappo & en bra bok å sitta i hagen så länge du orkar & vill. Men låt henne bara vara efter ett tag kommer hon säkert fram till dig & luktar & då kan du försöka klappa henne, men om hon inte vill så låt henne bara vara & fortsätt & läs boken(eller vad du håller på med) så till slut så övervinner hennes nyfikenhet, så då kommer hon fram till dig:D Du kan även ha med dig någon go bit, en morot eller det hon tycker om & ge henne när hon kommer som beröm:)

Jag gjorde det här med en av mina kaniner & han vart mycket lungnare & gossigare:D

Skriv gärna hur det gick, om du testar det:):) 

Lycka Till:):)

Jennie104
0

60# Tack så mycket ;)

[Niike]
0

#60 Bra tips?! :)

kialia
0

#61 Varsegod, det var så lite:):)

#62 Tack!:)

Keligast
0

Lycka till med Jappo :)

Llinnea-
0

Synd att du behöver sälja henne.

Undrar samma som Twinnie och Senna

Keligast
0

#65 Hon skall behålla henne ;)

Llinnea-
0

#66 #67 Okej. Hoppas deet gåt bra med henne då :)

Jennie104
0

Jag var ute med henne nu och satte mej på en stol, så kommer hon fram och slickar på min finger ;) Guud hon är ju underbar nu! Hon är LUGN igen :D Min Lilla Prinsessa är tillbaka<3<3 Hon somnade nästan i mit knä ;)

[Niike]
0

#69 Oj, det var snabba ändringar i temperamentet, bara över en natt sådär .. Igår var hon väl jättejobbig och sprattlig?:S

Jennie104
0

70# I Förrgår. Men hon var sån då och nu så här ;)

Jennie104
0

Ni kan ta bort denna tråden då den inte är aktuell längre ;)

[Niike]
0

#71 .. Skumt.

Jennie104
0

73# Hon har ju vart såhär ett längre tag, vaför kan det inte då vända? =S

Lizzan
0

Hon menar väl att det var konstigt att hon var såå jobbig under en lång period och sen vände det till världens lugnaste kanin på en natt….

KvirrZ
0

Eftersom att Jennie har bestämt sig för att behålla Jappo låser vi den här tråden.

- Mvh Emma

Inlägget är låst för nya kommentarer