Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2461 ggr
[Nikodemus]
2014-08-30 17:40

kanin som inte vill äta foder

ar en kanin hane som inte vill äta foder hur gör jag medan jag väntar på critical care ska komma hem ?

Annons:
Fridaaaa
2014-08-30 17:41
#1

Vilket foder menar du? Hö? Pellets?

Viktigast är att den äter hö.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-08-30 17:46
#2

Pellets (el tex gnagarblandning) behöver alla kaniner inte äta så är det pellets (el liknande) du menar med foder så behöver du inte ge critical care.

Men äter inte kaninen hö så är det värre, då måste du få kaninen att äta hö (det finns olika knep) om inte det funkar så borde du ta kaninen till veterinär tillslut.

l'm back

[Nikodemus]
2014-08-30 19:10
#3

Köper lösviks foder ..hö äter han o dricker vatten o äter knäckebröd gör han med men fodret vill han inte ha han har inte ätigt de på flera månader minns inte när han slutade med det . Vi avvaktar med vetrinären hans tänder ser bra ut . Därimot har han bitigt på plast tex sin toalettlåda o på buren .. för tillfället dricker han ur en keramik skål med vatten fast vattnet i flaskan e ganska nytt

tlover
2014-08-30 19:13
#4

#3 Många kaniner behöver inte pellets (eller liknande) alls, kanske bara föredrar din kanin hö framför pellets. Så länge kaninen inte magrar av är det ok (så länge du ger bra hö och grönsaker/kvistar då och då för vitaminer/mineraler, hårbröd gör att du inte behöver saltsten trots att kaninen inte äter pellets men ge inte för mycket)

edit: vi ger aldrig våra kaniner pellets tex

l'm back

Fridaaaa
2014-08-30 19:15
#5

#3 Äter han hö behöver du itne ge CC, det är till för om de inte äter det eller matvägrar helt.

Skippa knäckebröd, enbart som godis ibland.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-08-30 21:21
#6

Våra kaniner får en 1/2 dl foder mycket hö som dom alltid ska ha tillgång till vatten bytt dagligen knäckebröd dåå och då morötter o grenar vår tredje får 1 dl foder

Annons:
Fridaaaa
2014-08-30 21:22
#7

#6 Så länge kaninen äter bra med hö & inte går ner i vikt behövs inte CC

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-08-30 21:37
#8

Han har bra vikt vet inte va han väger ok men har de hemma för säkerhets skull….

[AnimalLover1]
2014-08-30 22:51
#9

Förlåt om jag förstör tråden lite men #3, vad är hårbröd?:P

[Nikodemus]
2014-08-31 08:14
#10

Sånnt som vi äter

tlover
2014-08-31 08:43
#11

#6 Knäckebröd kan du ge i små mängder men absolut inte alls varje dag, ½ dl pellets är inte alls lite (många ger mycket mindre) och en morot varje dag är inte heller bra. Som sagt många kaniner behöver inte pellets eller annat kraftfoder alls, för mig låter det snarare som om din kanin börjat äta nyttigare än att det skulle vara nått problem.

Så länge din kanin äter hö och håller en bra vikt behöver du inte alls oroa dig.

#9 Ibland kallas det knäckebröd också.

l'm back

[Nikodemus]
2014-08-31 09:31
#12

Dom ska ha 1/2 dl varje dag av fodret ..

tlover
2014-08-31 09:31
#13

#12 Vem har sagt att dom ska det?

l'm back

Annons:
Fridaaaa
2014-08-31 09:34
#14

#12 Om de klarar sig utan det behöver de inte det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-08-31 10:02
#15

Där vi köpte dom ifrån o de är en uppfödare

tlover
2014-08-31 10:08
#16

#15 Jag är uppfödare och ger inte pellets alls 🙂

Magrar kaninen inte av och den äter bra med bra hö så behövs pellets inte, det finns heller inga specefika mått som kaniner "måste" äta, vissa äter pellets en gång i veckan och vissa väldigt aktiva kaniner äter ½ dl/ dag eller mer.

l'm back

Fridaaaa
2014-08-31 10:13
#17

#15 Kaniner måste inte ha det, vissa kaniner klarar sig bra utan, pellets är bara tillskott. Så du kan lugnt minska och ev ta bort sen. Så är inget tvång att de ska äta det och behöver inget CC 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-08-31 12:10
#18

Mina ska ha foder hela tiden o tänker inte minska el ta bort det häller

Fridaaaa
2014-08-31 12:12
#19

#18 Höet är deras foder som de ska ha fri tillgång till. Pellets är bara tillskott som sagt, inget måste för kaniner

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-08-31 12:36
#20

Mina ska ha det i allefall o hö o grönsaker o frukt o grenar med mera

Annons:
Fridaaaa
2014-08-31 12:39
#21

#20 Ja du gör som du vill men du ska inte stödmata med CC för att de inte äter pelletsen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

em.nord
2014-08-31 12:54
#22

Vem som helst kan ju kalla sig uppfödare :) Jag är uppfödare och mina får fri hötillgång. Höet håller tänderna i trim! Ger även pellets men bara för att de tycker det är gott och som variation. Kanske 0.5dl per dag. (Har väldigt aktiva kaniner) #20 ingen menar något illa utan kommer med sina kunskaper och åsikter. :) tycker du är en bra ägare som vill din kanins bästa! Men, Kaniner klarar sig med bara hö om de får tillräckligt. Din kanin äter inte dåligt så länge den inte blir mager :) vill den inte ha pellets så vill den inte. En av mina äter knappt ngn pellets alls. Grönsaker o frukt o knäckebröd är som godis. Bara ge ibland annars kan kaninen bli sjuk och det vill du ju inte :) precis som inte vi ska äta massa chips o godis varje dag. Vist kan vi göra det men inte bra :) Ger du sånt mer sällan så blir det lättare att träna kaninen med :) den gör mer om den får godis ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Nikodemus]
2014-08-31 13:03
#23

Jag vet va mina djur behöver

jbson
2014-08-31 13:25
#24

Varför frågar du om du redan vet bäst?

Fridaaaa
2014-08-31 13:32
#25

#23 Nja du kanske vet vad dina djur behöver men uppenbarligen visste du inte att kaniner inte behöver pellets om de inte vill äta det och att inte CC krävs.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-08-31 14:02
#26

Jag vet bäst va mina djur

taxidriver142
2014-08-31 14:42
#27

Stå på dig Nikodemus! Du vet bäst vad dina djur mår bra av. En del besservissers på den här sajten tycker att kaniner enbart ska äta hö. Ungefär som om vi människor skulle tvingas leva på enbart potatis. Själv ger jag mina kaniner varierad kost. Matglädje=livskvalitet!

Annons:
[AnimalLover1]
2014-08-31 14:43
#28

#26 Så vad tänker du göra då? Tvinga i de CC? För att dina kaniner är smarta och väljer det viktigaste framför det mindre viktiga?

tlover
2014-08-31 14:56
#29

#27 Om du läser noga så rekommenderar vi varierad kost (dvs inte pellets, pellets är inte varierad) tex bra hö, kvistar, grönsaker m.m

Och vi skriver att inte alla kaniner behöver pellets eller liknande (kraftfoder) men att vissa är det, vi rekommenderar att man ska kolla om kaninen behöver (tex håller den hullet trots attd en inte äter snabbmat/pellets?

l'm back

Fridaaaa
2014-08-31 15:01
#30

#27 Vem har sagt att kaniner bara ska äta hö? Inte sett den kommentaren, bara att det skrivits att alla kaniner inte behöver pellets, det är inte samma sak.
"besserwisser" ser jag inte en enda, bara hjälpsamma människor som försöker nå fram med info inget annat. Det är inte samma sak som att vara "besserwisser".

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-08-31 15:17
#31

Hur menar du taxidriver 142???????????

Marsvinsmamman
2014-08-31 21:32
#32

Ett tips? till Ts Nikodemus: Ordet "foder" betyder mat, alltså alla typer av mat. Så om du skriver att din kanin inte "vill äta foder" så betyder det att den inte vill äta något alls. 

Nu har jag ju läst din tråd, och jag förstår att du menar "kraftfoder" alltså pellets eller kraftfoderblandning. Jag rekommenderar dig att läsa lite extra om utfodring av kaniner. Du kan tex googla på "kanin utfordring" eller liknande. Här kommer två länkar där du kan läsa:

http://www.agria.se/smadjur/artikel/utfodring-av-kaniner

http://www.veterinaren.nu/kanin/bra-att-veta/skotsel/skotselrad-kanin

Jag förstår att du vill din kanins bästa, och för att kunna göra det så är det bra att kunna så mycket som möjligt. Att lita blint på en enda person, tex den man köpte kaninen av, är inte någon garanti för att man gör det bästa. Så läs själv, och bilda dig en egen uppfattning utifrån det. Och kom gärna ihåg att det är skillnad på orden "foder" och "kraftfoder". Du kommer annars garanterat att bli missförstådd, och det vill man ju inte bli. Lycka till med dina djur!

[Nikodemus]
2014-09-01 05:59
#33

Kan mycket om kaniner så jag behöver inte läsa på om de o inte heller om hamstrar med mer mina två får en 1/2 dl blaningsfoder o den tredje får 1 dl utav samma menen annan sorts blaningsfoder o de ska dom ha plus frukt o grönsaker o kvistar med mera ……… har haft kanin sen jag va liten så jag kan enort mycket om kaniner med mer

tlover
2014-09-01 07:45
#34

#33 varför frågar du då om du redan kan "allt"

Jag har haft kanin sen jag var liten (med ett uppehåll då vi bodde på ett ställe där man inte fick ha kaniner och sen då jag bodde i lägenhet med min man som är pälsallergisk) och har haft över 50 st kaniner och ändå lär jag mig saker hela tiden.

Man är aldrig fullärd när det gäller levande varelser som tex kaniner utan man kan alltid lära sig mer.

l'm back

Annons:
[Nikodemus]
2014-09-01 08:15
#35

Sluta nu

[zendaimimon]
2014-09-01 09:08
#36

De flesta djur tycker stödmatning är obehagligt, så varför skulle du vilja utsätta din kanin för det om det inte är nödvändigt?  Som många här redan talat om för dig så behöver många kaniner inte pellets över huvud taget och äter din kanin inte pellets finns det ingen anledning att tvångsmata den.

[Nikodemus]
2014-09-01 09:37
#37

Vem har sakt att jag ska tvångsmata inte jag i allefall han har börja äta blaningsfodret nu men då trögt hö äter han bra men dricker för lite hm men vi avaktar med vetrinären …. men han biter gärna p sin toa låda o de gillar jag inte …

tlover
2014-09-01 09:40
#38

#37 Äter han hö, dricker (alla kaniner dricker olika), håller vikten och verkar inte hängig så behöver du inte till veterinären även om kaninen inte ätit pellets/blandfoder på flera år.

l'm back

[Nikodemus]
2014-09-01 09:58
#39

Han värkade hängig ett tag öronen ofta nere hö äter han men tycker att han dricker dåligt vet inte va för vikt han har har inte kolla …

tlover
2014-09-01 10:19
#40

#39 Om hängigheten har gått över så skulle jag inte räkna det, det kan vara nått totalt orelaterat.

Hur lite/mycket vatten dricker kaninen och hur mycket färskfoder äter den (gräs, växter, morötter etc)? för vissa kaniner dricker knappt nått särskilt på sommaren om dom kan äta gräs (tillsammans dricker väl 7 av våra kaniner ca 2-3 dl på sommaren max).

det är enklast att kolla vikt genom hull, dvs att känna på kaninen med jämna mellanrum men jag vågar nog säga att skulle det vara en sjukdom som ger dåligt hull skulle du rent utav se det även utan att känna/väga.

l'm back

[Nikodemus]
2014-09-01 10:25
#41

Tlover hur menar du ?? Förstår inte riktigt hm

Annons:
[Nikodemus]
2014-09-01 11:08
#42

Dom fåt färskt blaningsfoder varje dag nej dom äter inte gräs två utav kaninerna dricker mycket gemför med han som jag känner oro för … knäckebröd o morötter får dom då och då o grenar då och då hö har dom tillgång hela tiden

tlover
2014-09-01 11:25
#43

#41/42 Vilken del förstår du inte? (det blir enklare att förklara om jag vet)

Färskfoder menar jag tex gräs osv som innehåller mycket vatten (för då behöver dom inte dricka lika mycket) inte kraftfoder (det du kallar blandningsfoder).

Alla kaniner dricker olika, vissa av mina kaniner dricker inte ½ dl/dag och vissa dricker 2 dl/dag så att den kaninen dricker mindre än dom andra behöver inte betyda att den dricker för lite men dricker den mindre än vad den brukar så kan det vara nått.

Så hur mycket dricker den kaninen nu och hur mycket brukade den dricka förr?

l'm back

[Nikodemus]
2014-09-01 11:46
#44

De där med sjukdom ??? Han dricker för lite gemför med förut då han drack hela flaskan de gör han inte längre . Dom fick ett annat blanings foder som vi har till tredje kaninen när deras blaningsfoder inte fanna hemma honan åt den väldigt bra men när hanen fick den så vägrade han äta den . Vet inte exakt hur länge de har pågått .. därför har jag beställt hem critical care för säkerhets skull men kanske inte behöver använda den men bra o h hemma utifall …

tlover
2014-09-01 11:59
#45

#44 En kanin som magrar snabbt (så snabbt att man rent ser det) kan ha en sjukdom tex mask eller liknande men går en kanin upp eller ner långsamt är det antagligen en annan anledning (tex att det blir kallare och dom förbränner mer, eller att en kanin blir äldre).

Hur mycket dricker kaninen nu? och hur länge sen var det att den började dricka mindre?

Lite variation är ju naturligt tex dricker dom ju mer en varm sommardag än en sval höstdag.

Kaninen tycker antagligen inte om det nya fodret  eller så är den bara inte van, men magrar kaninen som sagt bara inte av så är det ändå okej med att den inte äter kraftfoder.

Critical care behövs inte för att en kanin inte äter kraftfoder utan bara om dom slutar äta hö (men som du säger är det ju bra att ha hemma ändå).

l'm back

[Nikodemus]
2014-09-01 12:31
#46

Minns inte när han sluta dricka som vanligt .han dricker ovanlig lite nu ställde in en skål me vatten i keramik o ur den dricker han o han dricker lite ur flakan hm ställdein keramikskålen me vatten för jag tycker han dricker för lite han har varit mat glad förut men inte längre är rolig ändå

tlover
2014-09-01 12:56
#47

#46 det kan bara vara så att han tycker om att dricka ur skål mer (inte helt ovanligt).

Men hur mycket dricker han? (i dl på ett ungefär) för olika kaniner dricker ju olika och det är ju olika pga olika andra omständigheter också.

Edit: ålder på kaninen och storlek är också bra att veta (en jätte både äter och dricker ju mer än en dvärg)

l'm back

[Nikodemus]
2014-09-01 13:14
#48

Han dricker bara ur flaska men inte för tillfället dl o sånt är jag osäcker på hur menar du med de sista ???

Annons:
tlover
2014-09-01 13:22
#49

#48 Jag tänkte mest om han hade testat att dricka ur skål och märkte att han gillade det mycket bättre kan han dricka mindre ur flanskan nu för att han väntar på en skål.(för vad jag förstår hade han testat skål)

 Du kan inte ta in flaskan tillfälligt för att mäta, för beroende på hur stor flaskan är så kan ju lite i flaskan ändå vara en dl. Är det för kallt ute (om du har kaninen ute) och det fryser på natten kan det ju vara det som är problemet, härikring kan vi bara ha skål på vintern eftersom en flaska fryser.

En kanin dricker ju olika beroende på olika omständigheter på samma sätt som en människa gör. Är det tex väldigt varmt, torrt och dom äter bara hö och torrt kraftfoder så dricker dom mera men är det svalt, fuktigt och kaninen äter mycket gräs tex så dricker den mindre vatten. Om det är en hane kan det spela roll om kaninen är kastrerad eller inte också.

Även under samma omständigheter dricker också olika kaniner olika mycket, vi har tex en hane som dricker flera dl per dag medan han granne knappt dricker en halv dl per dag. Men båda är normalt och ok.

l'm back

[Nikodemus]
2014-09-01 15:10
#50

Tycker han dricker för dåligt där av keramikskålen

tlover
2014-09-01 16:57
#51

#50 Hur mycket dricker han? och hur stor och hur gammal är han?

l'm back

[Nikodemus]
2014-09-01 18:41
#52

Han är en hermelin vet inte hu många månader han e han brukar dricka upp hela flaskan …

tlover
2014-09-01 21:22
#53

#52 Nu eller förr (som han drack upp hela flaskan), om det var förr var det då det var så varmt eller mitt i vintern då det oftast är torrt? Har du haft saltsten nu eller förr?

Går han in i tonårsperioden kan det vara en beteendeförändring, bara han dricker så gör det ju inte så mycket om han inte dricker lika mycket. Jag har haft "tonåringar" som får alla möjliga olika konstiga beteendeförändringar.

l'm back

[Nikodemus]
2014-09-02 05:57
#54

Förut drack han hela flaskan . Ingen saltsten

tlover
2014-09-02 08:00
#55

#54 Fast det kan ju vara naturliga förändringar som gjort att han dricker mindre nu, tex vädret

l'm back

Annons:
[Nikodemus]
2014-09-02 08:06
#56

Tror jag inte

tlover
2014-09-02 08:40
#57

#56 Jag kan inte riktigt hjälpa dig eftersom du inte svarar på mina frågor men som sagt hur mycket en kanin dricker varierar mellan kanin och kanin och mellan omständigheter som tex väder så det behöver inte vara nått fel bara för att en kanin dricker "mindre" (hur mycket mindre får jag ju aldrig veta så om det är akut eller inte kan jag inte heller veta).

l'm back

[Nikodemus]
2014-09-02 08:49
#58

Jag svarar ju så gått jag kan

Fridaaaa
2014-09-02 09:05
#59

Mina dricker mindre nu än i sommar vilket är ganska logiskt/naturligt eftersom det inte är lika varmt.
Dricker bättre ur skål än ur flaska, rekommenderar skål till kaninerna.

Hur stor är flaskan? En normalstor flaska är inte normalt att en kanin ska dricka. Säker på att den inte läckte?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-09-02 09:16
#60

Kaniner ska inte ha vatten skål doom ska ha flaska . Nej den läcker inte .

tlover
2014-09-02 09:20
#61

#58 Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig

l'm back

Fridaaaa
2014-09-02 09:22
#62

#60 Nej kaniner måste inte ha flaska. Skål är mer naturligt för dem att dricka ur och på vintern om man har kaninen ute kan man inte ha flaska för den fryser i pipen på några få minuter vid minusgrader.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Nikodemus]
2014-09-02 09:27
#63

Jo dom ska ha flaska

Fridaaaa
2014-09-02 09:29
#64

#63 Nu blir jag faktiskt lite irriterad. Nej dem måste inte ha flaska. Lyssna på vad folk säger istället. Om du har dina kaniner ute på vintern, hur gör du då? Då får du byta typ var 10 min för att kaninerna ska få i sig vatten.
Nej nej nej nej kaniner måste inte ha flaska. Skål fungerar utmärkt och dessutom mer naturligt för dem. Mina har enbart skålar, och fungerar betydligt bättre än flaska.
Och du svarar inte på frågan jag ställde heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-09-02 09:33
#65

#63 Om en kanin ska ha flaska eller skål (eller båda för den delen) beror på kaninen och ägarnas rutiner.

Tex så kan man inte ha flaska på vintern, vi har nippel kopplad till en hink på sommaren för att vi inte ska behöva oroa oss för att dom välter ut vattnet en varm dag men på hösten får vi vackert byta till skål eftersom annars får dom inget vatten alls då nipplarna fryser. (snart dags faktiskt).

Men att vi har nipplar är mer för oss än kaninerna, det är enklare, men eftersom det är enklare kan vi koncentrera oss på annat när dt gäller kaninerna men det är inte bättre, det är bara (för oss) bättre än alternativet på sommaren.

l'm back

[Nikodemus]
2014-09-02 09:36
#66

Dom sks visst ha flaska i vatten skålen blir vattnet smutsigt ….

tlover
2014-09-02 09:37
#67

#66 Då diskar man skålen och byter vatten, vatten i flaskor blir också smutsigt.

l'm back

Fridaaaa
2014-09-02 09:38
#68

#66 Snälla lyssna istället. Nej finns fortfarande inget ska.
Man ställer skålen på någon upphöjd plats eller hänger upp det på gallret.
Byter hellre vattnet en gång extra dessutom än att kaninen inte får i sig vatten alls.
Så finns bra sätt för att vattnet inte ska bli smutsigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-09-02 09:45
#69

Nej

Annons:
Fridaaaa
2014-09-02 09:48
#70

#69 Hoppar ur tråden då det inte är lönt att fortsätta en sk "diskussion" med dig just nu. Jag vet att jag har rätt (nej är inte kaxigt eller liknande, är bara sanningen)  och vet massor här inne på kanin.ifokus som säger precis som jag och tlover ang skål bland annat.
Mina kaniner har ren frisk vatten dagligen och de har skålar, fungerar utmärkt.

Och vill du ha hjälp måste du besvara andras frågor också annars kan man inte hjälpa just nu bara ignorerar du dem istället för att enkelt svara.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-09-02 09:51
#71

Vill inte svara på alla

Fridaaaa
2014-09-02 09:52
#72

#71 Då kan du ju inte få hjälp heller när folk försöker hjälpa dig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-09-02 09:52
#73

#71 och eftersom du inte svarar kan inte vi hjälpa

l'm back

[Nikodemus]
2014-09-02 09:57
#74

Jag vill inte svara på allt heller

tlover
2014-09-02 10:00
#75

#74 Då kan du inte förvänta dig svar eller hjälp heller.

Mitt tips? är att till nästa gång föra en kanindagbok så att du har bättre koll på när kaninen tex börjar dricka sämre eller liknande.

l'm back

em.nord
2014-09-02 10:00
#76

#74 Då skapar du inte en tråd helt enkelt. Du vill inte ta åt dig tips? och kunskap då "du vet själv bäst vad din kanin behöver". Du vill inte svara på frågor. Du vill inte diskutera. Förstår faktiskt inte varför du frågade från början om du ändå vet allt :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
[Nikodemus]
2014-09-02 10:23
#77

Varför ska jag det??

Fridaaaa
2014-09-02 10:24
#78

#77 Står tydligt i tråden varför.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-09-02 10:28
#79

Vad??

Fridaaaa
2014-09-02 10:29
#80

#79 Det du frågade i #77  såklart!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-09-02 11:09
#81

Va???

Fridaaaa
2014-09-02 11:11
#82

#81 Vad är det som är så otydligt? Står ju tydligt i tråden exakt vad jag/vi menar. Så förklara gärna vad som är otydligt?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-09-02 11:28
#83

Vad????

Annons:
Fridaaaa
2014-09-02 11:32
#84

#83 Svara på frågan istället.

Nej jag ger upp…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-09-02 11:41
#85

Nej

Fridaaaa
2014-09-02 11:42
#86

#85 Skriv inte va då om du inte tänker förklara vad det är som är så "tydligt". Då kan du ändå inte få svar på vad det är som var otydligt/klart,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Marsvinsmamman
2014-09-02 12:06
#87

Jag hade inte tänkt att skriva mer i denna tråd, eftersom den redan tidigt började spåra ur, och ts redan i början av tråden berättade att hen "redan vet enormt mycket om kaniner" och inte behöver mera kunskap. Ts tar inte till sig några av de goda råd som framförts i tråden, och envisas dessutom med att hävda felaktigheter. Jag tycker ts inlägg snarare visar på en stor kunskapsbrist när det handlar om grundläggande kaninfakta.

Nu skriver jag i tråden ändå, men efter detta inlägg kommer jag att lämna tråden. Till ts: Vill man inte ha svar så ska man inte ställa frågor. Det är inget fel att vara okunning - men det är fel att inte vilja lära sig! Så än en gång - ta till dig av den fakta och de råd som folk i tråden har gett dig. Och är du ändå orolig för din kanin så kontakta en veterinär.

em.nord
2014-09-02 12:14
#88

Jag tänker också hoppa ur tråden. Men! Till Nikodemus. Den dagen du tror att du är fullärd och vet allt den dagen är du en stor förlorare. Jag har hundar, katter, kaniner, höns o en häst. Haft i många år. Jag kan mycket men lär mig varje dag. Det handlar om att fylla sitt bibliotek med kunskap. Du är aldrig fullärd! Du beter dig som en liten skitunge. Barnslig o omogen. Tyvärr. Vet inte hur gammal du är men allvarligt. Sluta skriva och göra dig ovän med folk. :) Hoppas allt går bra med din kanin.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Nikodemus]
2014-09-02 12:21
#89

Sluta de där va inte snällt har haft djur hela mitt liv så jag kan enort mycket o vet hur msn tar hand om dom så sluta säga sånadår saker

Fridaaaa
2014-09-02 12:33
#90

#89 Hur länge man haft djur säger ingenting om ens kunskaper, men vill du köra på det så ja jag har haft kaniner hela livet (är snart 24 år), man blir aldrig fullärd, man lär sig nya saker hela tiden.  
Bete dig som att du kan då och inte säga till alla andra att de har fel fastän de långt ifrån har fel. Du kan inte mer om kaniner än någon annan som skrivit i tråden. Låter kanske hårt men är sanningen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Cotast
2014-09-02 12:43
#91

Jag tänkte inte heller skriva i den här tråden men jag måste bara inflika… 

TS: Ifall du kan ALLT om kaniner så hade du aldrig behövt fråga. Du hade aldrig ens undrat. Men du kan inte ens acceptera att andra inte tycker likadant som dig. 
Alla använder inte flaska, jag gör inte det. 
Alla ger inte sina kaniner kraftfoder, jag gör inte det. 
Alla har inte lust att sitta och läsa när något gör en tråd, ber om hjälp och personen i fråga, dvs ts, inte kan ta emot hjälp utan fnäser emot att du kan allt om allt. Jag har inte lust med det. 

Sedan TS: 
Jag är synskadad, jag har svårt att se text. Dvs att jag använder datorn som hjälp att läsa upp vad jag & andra skrivit. När du skriver ut många ? eller ! läser min dator varje ? som "fråga" och varje ! som "ropar".
Så när du skriver 26st ?, så låter det för mig "fråga, fråga, fråga, fråga, fråga, fråga, fråga, fråga, fråga, fråga, fråga, fråga, fråga, fråga, fråga, …" vilket är väldigt jobbigt för mig som sitter och försöker läsa en tråd för att kunna svara i den. 

Om du inte vill ha hjälp i en tråd så fråga inte efter hjälp helt enkelt. 
Svårare än så är det inte. 
Det är väll jättebra för dig att du haft djur hela ditt liv, det har jag med, men ingen kan allt och om du tror att du gör det tycker jag uppriktigt synd om dig. 

Btw, om du kan allt… 
Hur är det med versaler, punk & komma? 
Åter igen är det jättejobbigt för mig att läsa ifall folk inte använder det.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

kanin och häst
2014-09-02 12:58
#92

Mina har både skål och flaska, för med skålen kan de "suga" upp vattnet om de är törstiga och i flaskan blir det inte lika smutsigt, men vattnet i flaskan blir lätt varmt på sommarn. Och på vintern fryser och spricker den. Du verkar inte ha jättebra bibliotek inne i huvudet, men slut snackat! Du slutar bli ovän med mina vänner(alla inne på KIF), du slutar veta bäst, du slutar säga emot, du börjar läsa om kaniner och sluta vara sådär, "va?????, jag har rätt ni har fel!!!!"

Ett liv utan djur är inte värt att leva

[Nikodemus]
2014-09-02 13:32
#93

Sluta ni är inte snälla inte alls

Sofia75B
2014-09-02 14:02
#94

Tänker inte lägga mig i vare sig vattenfrågan eller pelletsfrågan, men är det verkligen ingen som tänkt efter innan de skrev?! Det kanske inte alls handlar om att vilja ta in information. Det kan vara så att TS kanske verkligen skriver och svarar så gott hen kan. Alla har inte samma förutsättningar. Det skriva ordet låter ofta annorlunda än det talade och låter ibland mycket hårdare än vad det var menat. Något alla behöver är respekt från andra. Ibland är det bättre att ignorera än att tala. 
Dock borde kanske TS ta hjälp av någon i sin direkta närhet istället för att fråga och inte förstå svaren (om hen inte redan gjort det).
Säger jag något som retar upp någon nu eller dig TS (Nikodemus) så ber jag om ursäkt.

tlover
2014-09-02 14:46
#95

#93 Det är inte heller snällt att fräsa åt folk som försöker hjälpa eller att skriva på ett sätt som gör att det blir svårt att läsa för tex synskadade (jag är inte synskadad men jag måste ändå ofta läsa om det du skriver flera gånger bara för hur du skriver).

Men att fräsa osv har du gjort i princip hela tråden.

För att få respekt måste man ge respekt själv helt enkelt.

l'm back

[Nikodemus]
2014-09-02 15:00
#96

Sluta skriv ts o sluta skriv vad jag ska göra inte göra …

Fridaaaa
2014-09-02 15:04
#97

#96 TS betyder trådskapare och är precis vad du är i detta fallet och du kan själv inte bestämma att andra inte får skriva det då det är naturligt att göra det här på iFokus. Men du kan inte säga åt andra heller, och #95 har helt rätt.
Ingen vill/kan hjälpa dig om du snäser ifrån hela tiden, inte svarar på följdfrågor samt påstår att du har rätt hela tiden trots att det finns flera sidor av ett mynt dvs att det finns flera saker som kan vara rätt inte bara ett (t.ex flaska vs skål, pellets vs inte pellets)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Nikodemus]
2014-09-02 15:12
#98

SLUTA VA SÅ TASKIGA

Fridaaaa
2014-09-02 15:15
#99

#98  Men du kan inte säga åt andra när du inte beter dig bättre själv.
Samt att du tar det folk skrivit tidigare på fel sätt, påstår att de har fel osv fastän dem inte har det osv.

Men nu går jag ur tråden, på riktigt denna gången,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-09-02 15:31
#100

Jag kan visst säga åt andra

Evelina!
2014-09-02 17:34
#101

#100 Men förhoppningsvis lyssnar ingen på dig när du kommer med rent felaktiga påståenden.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Cotast
2014-09-02 17:49
#102

#93 Hur är jag taskig? 
Det enda jag gjort är att be dig(Nikodemus) om är att ta hänsyn till att jag har svårt att se. Jag tycker det är jobbigt när du skriver utan att använda punkt, versaler, komma, utan en massa frågetecken eller utropstecken. Det är väldigt jobbigt för mig att läsa och förstå, liksom för andra som det helt enkelt blir jobbigt att läsa. 

Sedan kommer som sagt ingen vilja hjälpa dig om du håller en otrevlig ton.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

[Nikodemus]
2014-09-02 18:59
#103

Sluta skriv då ………………………………..

kanin och häst
2014-09-02 19:02
#104

#103 varför ska vi det? Förstår du nu att kaniner inte behöver pellets?

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Annons:
[Nikodemus]
2014-09-02 19:05
#105

Därför . Dom behöver visst de mina i allefall ……sluta skriv nu ……………….

kanin och häst
2014-09-02 19:06
#106

#105 inte förrän jag fått dig att förstå att pellets inte behövs. Inte ens för dina kaniner!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

[Nikodemus]
2014-09-02 19:09
#107

Jo de behöver dom visst .sluta skriv

Fridaaaa
2014-09-02 19:10
#108

#107 Du kan ge dina kaniner pellets hur mycket du vill men du behöver inte stödmata med CC för det om de inte vill ha. CC är för matvägrande kaniner av hö

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-09-02 19:15
#109

Har de hemma för säkerhets skull

Fridaaaa
2014-09-02 19:17
#110

#109 Ja det är bra att ha hemma absolut. Det har jag också 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Fridaaaa
2014-09-02 19:37
#112

#111 Lite väl att ta i. Man kallar inte någon för efterbliven.
Och man får inte svära heller (behövs inte heller)
Men mycket annat du skrivit håller jag med om.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-09-02 19:59
#113

Nej nej nej nej nej nej nej ni har ingenting med de o göra

Fridaaaa
2014-09-02 20:23
#114

#113 Vad har vi  inte med att göra?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-09-02 20:32
#115

Räcna ut de om du kan

Evelina!
2014-09-02 20:34
#116

Du får vara precis hur du vill, jag lägger ingen värdering i det. Däremot blir jag pissed off när du lägger fram rena felaktigheter som världens sanningar, och där tror jag att många håller med mig.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
2014-09-02 20:35
#117

#115 Du behöver inte vara så kaxig.
#116 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jbson
2014-09-02 22:02
#118

#112 gjorde jag inte! Utan ställde frågan!

Annons:
Flöffo
2014-09-02 22:25
#119

Men seriöst TS, du sägs vara 23 år. Alltså 9 år äldre än mig och "vuxen", men ändå beter du dig så sjukt omoget. Jag har svårt att tro att någon i den åldern kan vara så barnslig. Eller ja, snarare vill jag inte tro på det hela. Ni ska ju vara förebild för oss barn.

Du lyssnar inte på vad folk säger till dig och du ger barnsliga svar, om det inte är så att du bara svarar på en liten del eller ingenting alls av frågan. Du ställer en fråga, skapar en tråd och ändå vägrar du ta emot tips? och råd från folk som är mycket mer erfarna än dig. Nu kan jag ingenting om kaniner då jag inte har intresse för dom, men jag kan en del om hamstrar. Jag delar med mig av mina kunskaper och andra delar sina så jag också får lära mig nya saker. Jag lär mig nya saker varje dag. 

Du borde tänka på dina djur också. För du vill väl att dom ska få det så bra som möjligt? Du har sagt att du vill föda upp hamstrar i en annan tråd, tänker inte ta upp allt det vi sa men du inte ville ta emot tips? där heller. Jag undrar ju verkligen hur det ska gå med t.ex försäljningen när du inte ens kan svara på frågor.

Bara så du vet, INGEN kan allt. Ingen. Inte vi. Inte du. Men tillsammans kan vi mycket mer,  jag kanske kan något som inte du kan och du kanske vet något som inte jag vet. Därför kan vi dela varandras åsikter och lära oss mer. Man kan ALDRIG lära sig för mycket för vi får reda på nya saker hela tiden.

//Flöffo

Fridaaaa
2014-09-02 22:26
#120

#118 Du antydde till att TS var det och inget man slänger ur sig och ens frågar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

The Animallovers!!!
2014-09-02 22:48
#121

Är det gangarblandning du ger? I så fall så kan du sluta ge det för är inte alls bra för kaniner, sorry om jag råkade formulera det otrevligt var inte menat så. Bara för kaninens bästa ju:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Cindy S
2014-09-02 23:33
#122

jbson, om du tror att någon har en diagnos eller annat funktionshinder så håna dem absolut inte för det. Jag håller med #120 om att det är inte något man säger på det viset. Tänk om det är sant? Eller om någon annan här som har det problemet läser det du skrev.

Nikodemus, jag vet inte varför du så lätt råkar i bråk med andra, men ifall du har problem ska du veta att det är ok. Du behöver inte vara en dålig person för det. Men du har svårt att kommunicera skriftligt och du kan pröva att tänka efter mer innan du svarar.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

pernillaoscarsson
2014-09-03 00:14
#123

Snälla, gör alla en tjänst. Ts är uppenbarligen enbart ute efter att provocera. Ju mer det diskuteras mot desto mer provoceras det. Lås tråden innan det spårar ur ännu mer!

[Nikodemus]
2014-09-03 06:00
#124

Jag e visst erfaren så sluta säg nått sånt allt ni säger gör mig irriterad MINA KANINER SKA HA GNAGARBLANING TÄNKR INTE SLUTA MED DET

jbson
2014-09-03 06:42
#125

#122 om nu skulle vara fallet så vore det ju förbannat bra om man visste och därefter inte behöver gå i taket för allt tokigt personen säger! Och det är absolut inget jag hånar! Jobbar med personer med funktionshinder! Så därav … Se Ts tar livet av sina små kelgrisar genom att förgifta dem med värsta sortens mat! GNAGARBLANDNING! Hon tar inte till sig något! Vägrar läsa länkar! Kan ju inte ens vara läskunnig!

Annons:
[Nikodemus]
2014-09-03 07:21
#126

Jbson de kallas funktonsnedsättning .. de gör jag inte alls uppfödaren har safkt att dom ska ha de fodret hela tiden så sluta säg så där … sluta va så taskiga

jbson
2014-09-03 08:03
#127

Tyvärr är uppfödaren helt okunnig gällande vad kaniner ska äta och inte äta! Du har hört en person rekommendera GNAGARBLANDNING! Här har du ett helt forum som varnar för just GNAGARBLANDNING för att kaniner blir sjuka & feta av fodret som inte lämpar sig för kaniner öht. Vi är inte dumma och vill inte vara taskiga! Läs länken här http://kaninmagazinet.se/2012/april/gnagarblandning.html

[Nikodemus]
2014-09-03 08:29
#128

Jo den vi köpte dom av är uppfödare hon har sakt att dom ska ha den gnagarblaningen lyssnar hellre på henne än er … dom får en 1/2 dl per dag

Fridaaaa
2014-09-03 08:35
#129

#128 Du väljer själv. Men vill du ge dina kaniner socker&fettbomb varje dag så visst ditt beslut.  Är som att du skulle äta McDonalds, godis, massa vit pasta mm dagligen. Så du menar att en uppfödare har rätt och alla andra här med bra erfarenheter osv har fel? *skakar på huvudet*.
Kaniner är dessutom inte gnagare så varför ens ge dem gnagarblandning då?

Vi har varken dumma eller taskiga för att vi informerar dig om rätt information. Du har dessvärre fått en del felaktig info. Finns flertalet uppfödare som faktiskt har fel, bara för att man är uppfödare kan man inte allting rätt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anne.K
2014-09-03 08:38
#130

TS har startat trådar på både hamster i fokus och gerbiler i fokus där hon i båda trådarna vägrar ta till sig råd och att svara på frågor. Det är helt enkelt ingen idé att diskutera med henne.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Nikodemus]
2014-09-03 08:48
#131

SLUTA NU

kanin och häst
2014-09-03 14:54
#132

Sluta själv också tack.:) vi vill bara säga åt dig att detta inte är bra för dina kaniner, vi vill deras bästa. Du kan också vara vänlig och hålla en snäll ton här.:)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Annons:
[Nikodemus]
2014-09-03 15:14
#133

Ni vet ingenting va mina kaniner behöver inte behöver

Cotast
2014-09-03 15:19
#134

Kan inte någon Medarbetare bara låsa tråden?  TS har uppenbarligen inget som helst intresse av att diskutera, utan vill bara starta tjaffs och massa onödigt trams. 

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Fridaaaa
2014-09-03 15:21
#135

#134 Admin är informerad redan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikodemus]
2014-09-03 15:22
#136

Så där kan ni inte göra

em.nord
2014-09-03 15:24
#137

#135 så bra skulle precis säga till de jag med :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Nikodemus]
2014-09-03 15:29
#138

Sådär får ni inte göra

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: