Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 406 ggr
tlover
2014-09-01 21:56

Tips för kaningården

Jag tänkte bara tipsa om en sak som säkert flera redan vet men kanske inte alla.

Det är jättepraktiskt att skriva en "kanindagbok" när något speciellt händer, det kan vara tex att man parat två kaniner, att en kanin fött ungar, att en kanin inte dricker som den ska, att en kanin blivit sjuk, att en kanin dött, att en kanin köpts in eller att en kanin sålts och mycket mera.

Detta kan hjälpa tex så man  vet när en hona ska föda, vilka föräldradjuren var, hur gamla kaninungar är, nått man behöver komma ihåg om man far till vet, hur länge man har kvar på karantän osv osv.

Man behöver inte skriva ner varje dag utan bara då nått speciellt händer (fast vill man kan man ju såklart skriva varje dag). Jag skriver bara ner det i ett Word dokument men man kan göra det annorlunda (för hand tex eller i en blogg vad man nu känner för).

Exempel på hur jag skriver är:

21/1 ungkanin från C-kullen slaktas
2/3 Unika och Qasimodo paras
2/4 Unika får en kull på 6 ungar 0 dödfödda
16/4 Korven och Dick paras

Jag har nämligen märkt att några här på forumet inte riktigt har koll då tex en kanin börjar visa symptom och det kan ju vara jätteviktigt om man far till en veterinär, eller att tex veta exakt när någon kanin parats så man vet om en kanin gått över tiden eller gått tom. Så jag hoppas att andra än jag kan få nytta av att skriva en "kanindagbok".

edit: det funkar ju för andra djur också såklart vi har till hönsen också

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: