Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 246 ggr
Elstrid
2020-08-12 10:10

Mått för hus i utebur

Vi håller på att bygga en utebur till två dvärgvädurar. Innermåttet på burdelen är 120 x 75 cm2 (höjd 65 cm) och buren är ansluten till en Hage på 4 m2 (kan göras större) så att de alltid kan gå ut.  Låter det ok? Vi tänker att ju större desto bättre, men samtidigt finns det fysiska begränsningar, tex att man ska kunna nå hela vägen in vid rengöring.

I buren finns en bodel och vi funderar på om väggen till bodelen ska gå ända upp i taket eller om man ska göra ett innertak så att de även kan sitta där uppe. Jag har letat men hittar inga rekommendationer på hur högt i tak det ska vara i en bodel. De där kaninhusen i djuraffären är 20-25 cm höga. Räcker det eller ska man höja taket mer?

Om bodelen är 75 cm lång, hur bred ska den vara? Återigen, i djuraffären är husen ca 35 x 25 cm2. Räcker 25 cm?

Vi har även funderat på att sätta in en innervägg för att skärma av så att det blir två bodelar, en för varje kanin. Är det att föredra eller är det bättre att de delar?

Vilken vinkel på rampen ner till bodelen är lagom?

Något mer man ska tänka på?

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-08-12 14:12
#1

#0 Jag har alltid haft burar där bodelen inte är ett löst hus utan där det är en vägg med ett hål mellan delen med nätluckor och bodelen/arna. Dörren/luckan till bodelen är då en täckt dörr alltså. Har oftast haft två sådana bodelar, en på vardera kortsidan. 

Min nuvarande bur (som jag tidigare haft till året runt boende, men som numera kommer fungera endast som sommarbostad, efter lite renovering) är 200x80 cm i bottenyta. Själva bodelen kanske är 40 cm bred (gissar bara nu, buren är hos mina föräldrar så kan inte mäta) och då 80 cm djup alltså. Takhöjden i bodelen är samma som i resten av buren (vilket jag inte kommer ihåg exakt hur högt det är). 

Sedan har jag precis som du en Hage (vet ej exakta måtten men ganska väl tilltagen…så x-antal kvadratmeter) till buren som kaninerna har tillgång till dygnet runt. 

80 cm djup fungerar fint för mig att nå in i och städa och jag är…ehm…inte speciellt lång…*host* (153 cm)😉. 

Sedan hade jag (eftersom det ju är lag på det) en separat hylla i själva "nätdelen". Fäste helt enkelt en hylla en bit upp på väggen (då hade jag dvärgkaniner så det fungerade då, nu vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det…mina bjässar 4+ kg skulle inte få rum på en sådan hylla). 

Sedan att kaninerna inte använder hyllan är ju en annan femma…förstår inte riktigt den lagen riktigt om jag ska vara ärlig. Mina kaniner har suttit på taket på små hus jag haft i hagarna eller så (för att se bättre antar jag)…men aldrig på en hylla eller dylikt i en vanlig bur som ju redan som den är kommer upp en bit från marken. 

Jag skulle inte sätta en innervägg eller så, de kan ju vilja dela. Bra om det har valmöjligheter dock (därav så brukade jag som sagt ha en i varje ände). Vintertid (och såklart även annars) så brukade mina ofta mysa ihop (bra sätt att hålla värmen vintertid) så skulle inte göra så att de inte kan få plats tillsammans.  

Angående rampen förstår jag inte riktigt hur du menar att det är en ramp till bodelen? Men ska man ha en ramp så bör den inte vara för brant…exakt vilken vinkel det är, kan jag dock inte säga. När jag använt mig av ramper (ex. då jag hade en tvåvåningsbur) så använde jag bara ögonmåttet och valde det som "såg bra ut" 😃

ISOLERA INTE! Det är väl det viktigaste att tänka på annars. Många isolerar sina burar, men det är inte nödvändigt. Genom att lägga in mycket halm i bodelen så klarar sig kaninerna fint hela vintern (oavsett om det blir -20 eller ännu kallare). Kaninerna får ju vinterpäls och det i kombination med halm att bädda in sig i, är fullt tillräckligt. En isolerad bur riskerar att bli rejält jobbig att rengöra ordentligt om man skulle ha oturen att få ohyra…hur gör man rent mellan väggarna där man isolerat liksom? Bättre med bara en vägg där ohyra inte lika lätt kan "få fäste". 

Lycka till.

/Chinesecrestedlover

Elstrid
2020-08-12 23:08
#2

Tack för utförligt svar. Jag vet att det är lag på sitthylla och det var därför vi tänkte att man kunde göra ett lägre tak på den avskilda bodelen så att kaninerna kan använda dem som hylla. Men är fundersam över hur högt i tak det ska vara i bodelen så att det blir bra luft samtidigt som de ska kunna använda taket som spaningsplats.

Bra att höra att 80 cm funkar bra. Här är det någon som är 140 cm som ska kunna nå hela vägen. :-)

Med rampen skev jag fel. Den ska gå från själva buren och ner i hagen. Buren är 60 cm över marken och vi kommer att ha en ramp ner från buren.

Vi ska inte isolera. :-)

Upp till toppen
Annons: