Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 209 ggr
Tintess00
8/7/20, 5:12 PM

Tvestjärtar i utebur

Hej! Jag har en kanin på två år. När jag köpte honom bodde han ute så köpte jag honom och tänkte han skulle få fortsätta med det, men så kom de hinder i vägen. Det började bosätta säg en massa tvestjärtar i hans bur vilket varken han eller jag gillade. Jag dödade dom men dagen efter va dom där igen… oftast sitter dom i dörrarna och så fort jag öppnar ramlar dom ner i gräset och klättrar upp ännu en gång. Nu har de varit så många på sista tiden vilket gjort att ja valt att ha honom inne istället. Vill inte ha honom inne då han älskar att vara ute. Så någon som har tips? på vad man kan göra för att få bort dom? Utan att kaninen kommer till skada eller att dom kommer tillbaka dagen efter? En testade kartong på burens fötter för att de inte ska kunna klättra upp. Är det ett alternativ?

Annons:
Agnetachristina
8/7/20, 5:43 PM
#1

Jag vet inget om just dessa odjur… men själv har jag motat bort alla silverfiskar i badrummet med Tea tree olja. Sprayar med sprayflaska med några droppar olja i vatten i skrymslen och vrår plus avlopp. Funkar även mot fästingar och mygg på mig när jag har sprayat mina armar och ben. Antar att oljan är ofarlig för djur eftersom man också kan använda den som gurgelvatten vid halsont. Men det är väl en fråga om vad kaninen tycker…

Rafflan
8/7/20, 6:24 PM
#2

I år är ett hemskt tvestjärtar år, dem invaderar stall, ladugårdar, t.o.m folks hem. Det är galet mycket tvestjärtar i år. Sägs bero på den milda vintern.

Det du behöver göra är att hindra dem från att klättra upp på benen, tex om buren har plast fötter eller vattentåliga ben kan du ställa små burkar med vatten så benen stå i vattnet så tvestjärtarna inte kan ta sig till benen. Även kan man sätta flugfångare för fönster på benen, men då måste dem bytas ut regelbundet. 

Bild på flugfångare för fönster
https://www.google.se/search?q=flugtejp+f%C3%B6nster&sxsrf=ALeKk00XOZN7TWS6toCjFxqqOSLP_uxfDQ:1596817364973&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi4qr2ewInrAhWCjosKHfVpA6gQ_AUoAXoECA0QAw&biw=782&bih=747#imgrc=aGsdR84wQ6n5tM

Chinesecrestedlover
8/7/20, 9:01 PM
#3

#1 Tea tree är giftigt för alla (eller i alla fall de flesta) djur, så det skulle jag inte rekommendera att använda.

Upp till toppen
Annons: