Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 300 ggr
mimao
2020-07-16 18:36

Inne eller ute kanin

Hej, när jag skaffade kanin för 6 år sedan fick jag höra att det var mycket bättre att ha kaninerna ute än inne för att de bla kan utföra sina naturliga beteenden osv lättare. Jag har sedan dess alltid haft mina kaniner ute men nu har jag börjat kolla på flera kaninrelaterade youtubekanaler och som alla säger att utekanin är ett stort nej och att de bara ska vara inne. Jag vill såklart mina kaniners bästa och om de mår bättre av att bo inomhus så kommer jag att överväga att ta in dom. Just nu bor de dock i ett stort hägn utomhus med en stor bur och frågan är alltså vad är bäst, inne eller ute kanin?

Annons:
Fridaaaa
2020-07-16 18:51
#1

Jag tycker det är enklare med utekanin för deras naturliga beteende. Svårare inne.

Har man bara en kanin, så rekommenderar jag inne
Ute vs inne beror helt på hur man själv kan skapa en bra miljö för sin kanin. Jag tycker det är lättre ute, vissa lättare inne, finns inget rätt eller fel

Men ha inte ensam utekanin

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arcade-Foodie
2020-07-16 20:58
#2

Beror på hur kaninen är, t.ex. har du en kanin som inte gillar att gräva eller tugga så fungerar de perfekt som en innekanin. Man lägger snabbare märke att något är fel när kaninerna bor vid ens sida jämfört när de bor ute. T.ex. skulle ha aldrig lagt märke till att min ena kanin kliade mer frekvent ena örat eftersom han alltid kliar sina öron vanligtvis. Skulle bara trott de var ett normalt beteende istället för att misstänka öroninflammation, skulle tagit längre tid för mig att märka något var fel. Tycker att vissa kaniner passar bättre ute och andra är bättre som en innekanin. Du själv vet bäst vart de trivs. Anledningen till varför säger nej till utekaniner är pågrund av miljön och omgivningen. Sverige har en bra ute temperatur och inga extrema väder, vi använder oftast inte kemikalier, har inte många giftiga insekter, farliga ormar mm.

sp0ngeb0b
2020-07-18 08:01
#3

Vad hade dessa youtubers för argument till att det skulle vara bättre att ha kaninerna inne?

Jag ser fördelar med båda. Fördelarna med att ha dem inne är väl att de är skyddade och ingen utomstående kan komma och ta/skada dem hur som helst. Man lär känna kaninen bättre precis som kommentaren ovan säger och då kan man upptäcka förändringar i beteendet, men man blir även bättre vän med kaninen eftersom man helt naturligt spenderar mer tid med den.  Mindre risk för rymning. Finns säkert fler fördelar men det är de jag kommer på nu. Fördelarna med utekaniner är ju just det med de naturliga behoven och att det är lättare att anpassa buren/hägnet, samt man behöver inte oroa sig för ett söndergnagt hem.

Upp till toppen
Annons: