Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 509 ggr
Fannelie
7/12/20, 6:27 PM

Lunginflammation

Vår hona har lunginflamation och får antibiotika sedan i tisdags. Hon har slutat hosta men andas väldigt fort fortfarande. Ni som har eller haft kanin med lunginflammation orsakad av bakterie, hur gick det? Har läst att det är svårbehandlat och är orolig för att det inte ska gå bra. Hon andas säkert 100 andetag per minut och vi var hos veterinär i förrgår och hon fick andas syrgas men jag märker ingen skillnad. Men de sa att det kan ta ett par veckor innan hon är bättre.

Annons:
djurtok
7/13/20, 8:20 PM
#1

Min kanin blev av med sin snuva men lät fortfarande konstigt med sin andning, veterinären rekommenderade typ holistiska örter som skulle öppna luftvägarna så han fick lättare att andas, kanske vore något att prova?

Kan tyvärr inte säga om det hjälper eller inte då min kanin tyvärr gick bort pga andra omständigheter innan jag hann påbörja det.

För evigt med Gaia

frer
7/18/20, 9:49 PM
#2

Skulle kanske inandning av vix/mynta olja hjälpa? Jag använder själv en inhalator med detta vid nästäppa i pollensäsong (ungefär den här https://www.kronansapotek.se/Clearmax-Inhalator-Classic/p/767713) men mina kaniner bryr sig inte om den, så det kanske får  appliceras pyttelite vix strax under näsan istället (det bör troligen inte göras i mer än någon/några dagar i sträck eftersom jag fick lite lung-hosta av det när jag inhalerade flera gånger om dagen  flera dagar i sträck, det gick dock över inom några dagar efter att jag slutat, däremot är det effektivt för att öppna upp luftvägarna)?

Upp till toppen
Annons: