Annons:
Etikettallmänt
Läst 633 ggr
Fiske
7/9/20, 7:22 PM

Släppa kaninen lös på gräsmattan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten fundering och har sett en massa kloka svar på olika frågeställningar här så jag tänkte att det var bäst att testa! Det är nämligen så att jag för snart tre månader sedan adopterade en ett-årig teddyblandning som jag tror inte haft det helt lätt. Han är skygg och vi har fortfarande lite problem med tilliten även om det går framåt hela tiden. Jag har honom ute i ett hägn på dagarna när det inte regnar och jag uppfattar det som att han tycker att det är mysigt. Häromdagen lyckades han rymma från hägnet och sprang lyckligt runt i gräset och mellan buskarna som finns runt omkring. Han höll sig hela tiden i närheten och när jag väl kom nära så stannade han upp, kollade han på mig, sprang några varv till och återvände tillslut till sitt hägn. Detta fick mig att börja fundera på om jag skulle låta honom springa runt själv i en halvtimme (såklart under uppsikt) för att han verkligen verkade tycka att det var fantastiskt! Men en del av mig tycker att det är lite väl tidigt eftersom vi inte riktigt har ordentlig tillit än. Tänk om han blir livrädd och springer till skogs och jag inte kan få tag på honom? Kanske ska nämna att detta är på en ö med sex andra tomter, inga hundar för tillfället men räv och havsörn vistas ibland i området. Finns det någon här som har några tankar eller tips?? 🐰(bild på min boll i sitt utehägn för uppmärksamhet) Och ursäkta ett väldigt låååångt inlägg

Annons:
Emmai
7/9/20, 9:18 PM
#1

Vet inte hur din tomt ser ut, men vad jag förstår så är den inte helt inhägnad. Jag tycker att du ska vänta tills han litar på dig mer. Så att han inte springer iväg när du ska lyfta upp honom. Är han en kanin som springer iväg i panik när han blir skrämd, så skulle jag inte vågat ha honom lös för säkerhets skull.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Arcade-Foodie
7/9/20, 9:42 PM
#2

Vänta tills du kan hantera din kanin helt och lyfta när som helst. Om din kanin blir skrämd kan de bli nästan helt omöjligt att fånga. Jag själv låter en av mina kaniner springa lös på tomten under uppsikt, han kommer vid inkallning och jag lyfter upp honom om någon går förbi med en hund eller en bil kommer in på gatan. Medan min andra kanin skulle jag aldrig våga släpa lös, då man inte alls kan lita på att jag kan lyfta honom eller kommer nära honom. Även fast han har rymt minst 20 ggr och alltid kommit vid inkallning, så blir det bara Hage eller sele för honom. Denna sommaren har de bara varit 3 gånger han lyckas bryta sig ut från huset 😅

Upp till toppen
Annons: