Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 604 ggr
Arcade-Foodie
2020-07-07 10:41

Hur man sätter ihop en trio?

Hej, Jag har planer sätta ihop mina kaniner i en trio eller blir de bättre att de har varsin par. Just nu har jag 2 kastrerade hanar och har inte suttit ihop dem med varandra, då jag inte har någon neutral yta förutom badkaret. De kommer vilja slåss mellan varandra för att göra upp rank men när de äter saker så Bråkar de? inte och de kan ignorera varandra. Min ena hane har lite trauma med andra kaniner, vilket gör att han går till med bråka först spelar ingen roll om de är en Hane eller Hona?. Han reagerar på samma sätt när han är på neutralt område. Jag ska få en hona om någon månad är planen och ska sätta ihop henne med en hane. De komme bo ute tillsammans medan jag fokuserar med andra hanen att bli mer social och trygg bland människor. Jag kommer att kastrera honan senare och tänker när hon har läkt sätta ihop alla tre med varandra. Då jag antar hon blir kastrerad om ett år, vilket också blir perioden jag flyttar till en lägenhet. Så ihopsättningen kommer ske på en helt ny neutral område och större yta, då kaninerna kommer få ett eget rum. Eller sätter man först ihop honan med ena hanen och senare den andra. Värsta fall kommer jag omplacera min ena hane och försöka hitta ett nytt hem åt honom.

Annons:
flocken
2020-07-07 10:53
#1

Jag har aldrig haft 2 kastrerade hanar tillsammans. Bara honor med kastrerade hanar. Tycker det är den bästa kombon. 2 hanar känns osäkert

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Arcade-Foodie
2020-07-07 11:37
#2

Har hört andra har haft två kastrerade hanar tillsammans, ena hanen kastrerades tidigt och den andra hade aldrig någon stark sex eller dominant driv. Vet inte vad som blir bäst, de båda är glada hanar som dagligen gör glädjeskutt. Men tror att ena hanen skulle nog klara av att omplaceras om ett år. Behöver bara jobba lite mer med hans rädslor och traumas mot människor, så de blir en ännu säkrare kanin. Men kommer kännas sisådär att omplacera honom när man själv har lagt nästan 20.000 kr på veterinär kostnad för att fixa honom och han har blivit så trygg med mig 😅 Kan senare dela upp kaninrummet men då blir de mindre yta åt kaninerna. När de är alla vana med att ha större yta att leka och vara bortskämda. Men jag kan utöka flocken med fler honor om de behövs, så de blir jämna par.

Emmai
2020-07-07 23:00
#3

Mina 2 kastrerade hanar gick tidigare tillsammans i hagen. Det fungerade toppen i några år när de hade halva tomten att vara på. När vi behövde minska ytan pga en katt som jagade ena hanen så började de efter ett tag att bråka. Dem kan utan problem gå tillsammans i skogen, men just i en mindre Hage (ca 2x3m) fungerar det inte. Så inget jag rekommenderar om kaninerna inte har stor yta att vara på, och kommer bra överens såklart!

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Arcade-Foodie
2020-07-08 01:43
#4

#3 De kommer inte vara i en Hage utan ett större rum som deras yta. De bor förstunden inne och är separerade men ibland kan de se varandra, de kan morra mot varandra då min ena kanin är i sin revir. Brukar säga åt dem att sluta eller säger åt den kaninen som morrar, de slutar alltid och senare låter de varandra vara. De ofta nosar lätt på varandra och brukar ignorerar varandra. Som sagt är de ingen ihopsättningen jag kommer göra nu. Om deras personlighet verkligen inte fungerar och ytan blir fortfarande för liten med ett eget rum. Så kommer en hane att omplaceras när rätt hem dyker upp. Det blir först relevant när jag flyttar till lägenhet och vad jag ska göra med två kastrerade hanar. Har inga problem att hålla isär hanarna under denna period men tänker framöver om något år. Vill ju helst ge kaninerna den största ytan de kan få och bäst möjlighet att vara glada ☺️ De är två glada pojkar med olika personligheter, ena är perfekt vid hantering och andra kan vem som helst lyfta på. Riktiga kelgrisar är dom båda, så de kommer bli svårt att ge upp ena hanen om jag måste 😅 Har blivit van att se dem göra glädjeskutt varje dag och se deras gulliga floppar samt få pussar från dem. Så kommer verkligen inte vara lätt att ge upp ena hanen.

Katti
2020-07-08 15:30
#5

Ska man ha hanar ihop så ska de vara det från att de är ungar och kastreras tidigt (innan de själva har fattat att de är hanar). Eller möjligen att en kastrerad hane får en hanunge som kompis, som även han, om allt går bra så långt, kastreras tidigt. Annars går det inte. Att låta dem göra upp om rangen är dödsdömt. I ordets bokstavliga bemärkelse; det är stor risk att minst en av dem dör. Detta är så klart heller inte lagligt.

Vill du att kaninerna ska ha sällskap så är det varsin hona de ska ha. Honan behöver i de allra flesta fall inte kastreras, även om det inte är någon nackdel.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Arcade-Foodie
2020-07-08 16:55
#6

Får väl se om jag skaffar en hona till eller omplacerar ena hanen. Han behöver inte omplaceras nu, då han har hela huset medan den andra ska flytta ut till uteburen som är 3 kvm och har en 15 kvm Hage 😊 Tror omplacering kommer att bli bäst åt honom senare, där han kan få mycket yta och en kaninkompis. Ska bara göra honom mer gosig och lugn i de flesta situationer, samt introducera honom till barn.

Annons:
Perny06
2020-07-09 02:19
#7

Hoppas det går bra! Och att du hittar någon som kan ta hand om honom💕

Upp till toppen
Annons: