Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 302 ggr
Perny06
7/1/20, 10:45 PM

Hår låssninh

Hej! Mitt lilla hjärta Stampe är en ute kanin och har bott ute hela året! Han är 14 månader gammal. Vi har en räv på gården som har skabb. Då jag sett att Stampe tappat en del päls bakom huvudet i nacken så undrar jag vad det kan vara. Det är lite tunn, kort päls kvar och jag undrar om han är sen på att tappa vinterpälsen eller om de kan vara skabb!😩 Han har dock långt hår på resten av kroppen och han är en gottlandskanin.☺️ Så vad jag vet ska dem ej vara långhåriga! (Han var ganska korthårig förra sommaren) Med detta sagt, vet nån vad detta kan vara? Bör jag uppsöka en veterinär?? Tacksam för många svar!!😩🥺

Annons:
sp0ngeb0b
7/3/20, 11:00 PM
#1

Ja du borde uppsöka veterinär om kaninen tappar päls. Det kan vara kvalster eller t.ex. allergi eller hudsjukdom. Samtliga kan klia vilket ju inte är så trevligt för kaninen och det är ju heller inte så trevligt att få kala fläckar. Du måste ta kaninen till veterinären om du tror att något är fel, annat är djurplågeri :) Du kan ju alltid börja med att ringa first vet och höra vad de tror. Har du försäkring brukar de samtalen vara gratis.

Perny06
7/4/20, 11:27 PM
#2

Jag har fått ett resept och har redan behandlat honom en omgång🥺

Upp till toppen
Annons: