Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 475 ggr
Vinterskuggan
6/30/20, 3:17 PM

tips på burinredning

Vi ska skaffa oss två kaniner. Dvärgvädur. Funderar nu på vad som behövs i buren? De ska bo ute nu på sommaren. Gärna lite bilder på era kaninburar 😊 tips? på bra länkar? annat som kan vara bra att tänka på som nybörjare på kaniner?

Annons:
Fridaaaa
6/30/20, 5:07 PM
#1

1. Om de bor tillsammans: Stor yta! Inte under 2 kvm till 2 dvärgvädur tycker jag
2. Stor bra Hage
3. Ge inte gnagarblandningar, saltsten/mineralsten eller godisstänger - ohälsosamt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nicole Hallsten
6/30/20, 9:06 PM
#2

Saker som hänger i taket (typ höboll med maskrosblad i på sommaren och grönsallad på vintern, gnagpinnar och bollar. Något de kan kasta omkring. Mycket halm i huset att bädda med, lite mindre halm på sommaren såklart. Spån är bra att ha under halmen som bottenströ, blir mjukare och de kan flytta runt det som de önskar.

Nicole Hallsten
6/30/20, 9:06 PM
#3
Fridaaaa
6/30/20, 9:16 PM
#4

Rekommenderar inte höbollar eller klassiska höhäckar - risk att de fastnar i dem

Morötter & frukt = godis

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arcade-Foodie
6/30/20, 9:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag skulle köra även på att träna dina kaniner att bli rumsrena, så de går på låda. Underlättar städningen och du behöver inte byta underlag lika ofta. Se till att de har hyllor/hus som de kan gömma sig i och sitta uppe på. Samt ha lite gnagar leksaker i buren och byt ut dom med jämna mellanrum. Min kaniner älskar att springa igenom tunnlar, så de kan vara något att ha i hagen till buren. Hur mina inne kaniner har det kan ses på bilden lite grann, har fler saker utspridd i huset såsom kattunnel och lite leksaker, samt placerat ut vetbedar där de brukar sova. Ska fixa uteburen, som är inte speciellt bra gjord, men uteburen är 3 kvm med en Hage som är minst 10 kvm, den är större än mitt sovrum 🤣 När jag flyttar ska allting rivas av uteburen och kastas. Jag placerar ofta höet fritt i deras låda och fyller på nytt hö varje dag. Så de inte behöver äta nerkissad hö, men har lagt märke att kaninerna ofta utför sitt behov i en speciell hörn av lådan och de gillar att krafsa igenom all hö och välja ut sitt hö att äta. I uteburen använder jag en cykelkorg som höhäck som har lock, täcker locket med en fleece filt så tassarna inte kan fastna i gallret. Men ska fixa upp uteburen. Mina kaniner ganger inte på fleece, så använder det ofta till mina kaniner som underlag men ingen vidare bra underlag ute, då det drar åt sig vatten 🤣

Arcade-Foodie
6/30/20, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hur min utebur ser ut, placerar deras gangar leksaker i buren och under buren. Jag använder bärnät för att hindra skaterna flyger in till hagen samt hindrar att kaninerna rymmer. Men de är ingen säker Hage. Den klarar av att motstå katterna i området då de gillar inte att trassla in sig i bärnätet. Men om man ska ha en permanent Hage, så är det bättre att bygga en stabil Hage med nät i botten och tak. Då min familj är alltid hemma och grannarna alltid låter sina hundar vara lösa under dagen, så kan man bara se rävarna tidigt morgon och under natten ☺️ Uteburen har ändrats lite grann från bilden, då den har röd plåttak nu och en plast tunnel i hagen, då jag inte orkade med att behöva ta in och ut kattunneln. Mina kaniner gillar att gräva i hagen, så har ingen nät i hagen men fyller igen hålen om kaninerna börja försvinna under jorden.

Annons:
Vinterskuggan
7/1/20, 7:19 AM
#7

Fridaaaa Ska man träna kaninerna från början att gå på låda? Även i uteburen? Var är en bra placering av toalådan? Blir kaniner så pass rumsrena att man kan låta de gå fritt inomhus? Behöver de varsin toalåda eller räcker det med en?

Vinterskuggan
7/3/20, 5:23 PM
#8

Tack för era svar 😊

Upp till toppen
Annons: