Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 372 ggr
[MelliOO]
6/29/20, 3:12 PM

Sprattlar i famnen

Vi fick hem vår nya kanin för några dagar sedan. När vi hämtade den verkade den ganska lugn, van vid händer, satt lugnt i famnen och kunde nån gång sprattla men inte mycket. Vi försökte låta kaninen vara de första 24 timmarna i buren, men det var svårt för han verkade nästan klättra på väggarna av iver att få komma ut och springa. Han verkade lugn i sitt nya hem, mer uttråkad. Aja, redan dagen efter började vi hantera han en del, vi hade lärt oss hur vi skulle hålla han och min lillasyster höll han väldigt mycket. Nu i efterhand kan jag tycka att vi borde väntat lite med att lyfta han så mycket. Jag vet ju inte exakt hur han var innan men han kan sprattla en del, rivas och nån gång har han lyckats hoppa ur famnen för att sedan sätta sig ner och äta gräs. Det är förstås inte hela tiden, han brukar sitta lugnt i min lillasysters famn för det mesta. Men ibland får han fnatt, speciellt när man ska sätta ner han. Jag är så orolig för att vi förstört hans lugn på något sätt, att vi kanske gjort han mindre tam, jag vet inte. Har vi gjort något fel? Hur ska vi göra så att han sprattlar mindre? Han är för övrigt ganska trygg, man kan klappa hur mycket som helst, och att ta upp han är inte svårt. Det är bara i famnen som han ibland får fnatt, och när man ska sätta ner han. Blir supertacksam om nån kan hjälpa till, får lite ångest för är så rädd att ha gjort nåt fel som inte går att ändra på…

Annons:
[MelliOO]
6/29/20, 3:18 PM
#1

Han är ca 9 veckor gammal

sp0ngeb0b
6/29/20, 4:08 PM
#2

Vill börja med att säga att det är ovanligt att kaniner vill vara i famnen men det är ju säkert möjligt om det gick bra när ni tittade på honom. Kanske kan bero på att han är lite stressad på grund av miljöombytet eller att han inte känner sig helt bekväm med nya människor. Ge det lite tid så går det kanske sen.

Arcade-Foodie
6/29/20, 4:34 PM
#3

Det är vanligt att kaniner inte gillar att vara i famnen, börja istället att träna vad som är bra beteenden och börja från låg höjd. Men i början med ungar så skulle jag först köra på att bygga förtroende med din kanin, låta din kanin komma till dig och utforska dig. En tryggare kanin blir lättare att lära dem saker och att de litar på dig. Efter du har kaninens förtroende kan man börja träna på upplyftning och bli buren. Min ena kanin som jag har ägt sen han var en unge accepterar hela tiden att bli upplyft och buren medan min andra kanin med trauma behöver man göra en viss rutin innan man lyfter för att han inte ska bli rädd. Enligt mig kan man träna kaniner att bli vana/ tolera att bli buren med positiv förstärkning och ta saker i kaninens egna tempo men det kan ta tid och väldigt mycket tålamod. T.ex. Jag lyfte aldrig min kanin med trauma under hela första året förutom när det var kloklippning och när han rymde. Men under hela året tränade jag honom långsamt att bli van med beröring och att framtassarna vilade i min hand medan jag klappade honom. Nu 2 år senare och jag kan bära honom nästan hela tiden om jag gör rätt rutin, han kan fortfarande blir skrämd om man bara tar honom utan förvarning och klappningar☺️ Så kaniner har också olika positioner de gillar att bli burna och hur man ska lyfta upp dem.

Perny06
7/3/20, 4:48 PM
#4

När jag fick min kanin var han lika! Han sprattlade hela tiden och ville inte bli buren. Men jag blrjade hitta ett sätt som han var bekväm med! Han gillar INTE att bli buren som man ”ska” lära dem enligt alla böcker om kaniner. Sedan när jag ska sätta ner honom her jag händerna under hans mage så han inte når mig med bakbenen. Sedan sätter jag ner honom långsamt och börjar han sprattla tar jag upp honom innan han nuddar backen. Och gör det igen. Skulle han dock hoppa ur mina händer tar jag bara upp honom igen och gör exakt samma sak igen. Det tar lite extra tid men de är så värt de. Sedan släpper jag inte handen under magen även när han är på marken tills han antingen är still eller skuttar frammot försiktigt. Rekommenderar även att lära kaninen komandot ”stanna”, ”gå in” och ”nej” för då blir det även lättare. Sammanfattning: Lär honom komandon som hjälper dig(det tar olika tid med olika kaniner) Ta det lungt när du sätter ner kaninen. Lär honom vad som är rätt och fel men utan att straffa honom utan ge belöning när han gör rätt☺️ Hoppas det hjälper//Perny

Upp till toppen
Annons: