Annons:
Etikettallmänt
Läst 455 ggr
Gizgiz2
2020-06-27 19:31

Tips sökes!

Hejhej! Har tagit emot en omplacerings dvv kanin. Han e ganska smal och ska nu få äta upp sig lite. Min fråga är vårat golv är halt. Han har ett rum för sig själv… vad kan jag ha på golvet så det inte blir halt? Förstår att man kan tex ha mattor men vilka rekommenderar ni. Vad rekommenderar ni för leksaker och ikea saker man kan köpa? Jag har honom fri som sagt men har en sån bur som alla säger nej till med en helt öppen sida. Där inne finns då halm och hö. Så han går ut o in. Kommer absolut inte vara instängd i den. Är det fortfarande okej eller vad ska jag tänka på? Tacksam för tips? 😇

Annons:
Hannilov
2020-06-29 09:04
#1

Har också en dvv fritt i mitt rum, gällande mattor rekommenderar jag billigare mattor då det finns chans att den förstörs, ger även bra ”grepp” till kaninen. Leksaker är väl allt möjligt, jag brukar försöka köpa så naturliga leksaker från djur affären som möjligt, men även vissa från internet. Ha många olika leksaker framme så som tunnlar osv. Gör att kaninen inte blir uttråkad. Ett annat tips? på leksaker är att göra egna av kartong, säkert och de älskar det. Även viktigt att ha ett sorts hus för den med två öppningar, så kaninen kan gå undan ifall den skulle vilja det. Gällande Ikea så finns det mycket om du söker upp på internet, bland annat ”HOL” (som en bur där man endast har toaletten), ”Duktig” (docksäng som många har) osv. Finns även en del saker på Ikea samt andra djuraffärer som är till för katter och hundar, men fungerar minst lika bra för kaniner. Min lilla tjej älskar att ha olika hundsängar framme men även tex mat o vattenskål från hund sektionen är bra för kaniner. Gällande buren så låter det bara bra! Har själv en bur som fungerar som bla toalett och även ett litet gömställe. Har dock beställt en ”HOL” från Ikea då det ser lite bättre ut. Hol är ungefär som en bur i funktionen men mycket snyggare och bättre enligt mig. Då man skär ut två olika hål i den gör det även att det blir ett gömställe för den. Låter jättebra det du gjort än sålänge och skönt att du är påläst. Hoppas det jag skrev hjälper! :)

Gizgiz2
2020-06-29 10:29
#2

Tack så mycket för alla tips? 🥰

sp0ngeb0b
2020-06-29 16:17
#3

Jag har trasmattor, de flesta köpta på second hand så det har inte kostat så mycket. De blir tyvärr förstörda, åtminstone vissa av dem. De av mina som är lite mer löst vävda har gått sönder i väven så att säga, tror kaninerna har krafsat på dem. Har några som är tätare och de är hela och fina. De har även bitit av fransarna på någon av dem. Plus att de har kissat på dem X antal gånger vilket orsakat fläckar som inte alltid går bort (dock går det mesta i lukt- och fläckväg bort på 60 grader i tvättmaskinen, med ättika som sköljmedel).  Så alla mattor blir kanske inte jättevackra för alltid men jag gillar utseendet på trasmattor och jag bryr mig inte så mycket om de är lite sönder. Märker jag att kaninerna helt slutar gå på mattorna kanske jag byter ut dem men känns extremt onödigt att köpa nya hela tiden. 

Kaniner gillar ju olika saker och jag rekommenderar dig att titta på kaninens beteenden innan du lägger en massa pengar på leksaker. Man hör ju om folk som köper massa saker som kaninerna sedan inte rör, haha. Men alla kaniner uppskattar nog tunnlar. Jag har en tunnel som jag köpt på djuraffären och två formrör som jag köpt på en bygghandel. Formrören går även att tugga på men de är ganska hårda så de äts inte upp direkt. Har även en "chube" (liten kartongtunnel) och en videtunnel men de är mer eller mindre slukade. Speciellt videtunneln, den ser de som 100% mat och inte leksak så den tar jag bara fram ibland. Annars gillar de gömställen, saker de kan hoppa upp på, springa bakom/under osv. Har gjort hus av kartonger några ggr vilket uppskattas. Gör jag två ingångar går de gärna in och ut men sedan äter de upp kartongen så den varar ju inte för alltid. Aktiveringsbollar, aktiveringsmatta, hopvikta toarullar med pellets i, trädgrenar är annat som uppskattas av mina små.

Upp till toppen
Annons: