Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 467 ggr
klaragullan
2020-06-26 22:17

Stressad i famnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har en hane här hemma på snart 5 månader. Han är väldigt stressad när jag håller i honnom. Han har lätt att få “panik“ och bara kasta sig ur famnen vilkrt gör att både han och jag får skador. När jag står raklång (jag är 170cm) har han fått för sig att kasta sig ur så att han rivut djupa sår på mig (inte de på bildernna) och även då hoppade han in i väggen och sedan landade raklåmg på backen. Jag menar drt kan ju inte vara det bästa. Vi kollade upp efter och han hade inte fått några skador. Någon som vet vad detta kan bero på och hur man “botar“ det?

Annons:
NinniH
2020-06-26 22:40
#1

Det är inte alltid det går att vänja en kanin vid att bli lyft. Vissa tycker helt enkelt att det är läskigt. I sådana fall får man bara acceptera det. Jag har en hona själv, en fransk vädur, som tycker det är hur läskigt som helst med att bli upplyft. Så när jag behöver lyfta henne gör jag det med hjälp av en låda eller annat och då känner hon sig tryggare.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Arcade-Foodie
2020-06-26 22:53
#2

Försök att träna långsamt med bärning och låt det bli något roligt och bra. Det kan hjälpa din kanin att bli van eller åtminstone tolerera att bli buren. Ena av mina hanar brukade alltid skrika och senare i famnen var det morrningar, sprattlande och bitande. Tog typ ett år att träna honom men nu är han extremt lugn när man lyfter honom och bär honom. Han är den lugnaste av mina kaniner i famnen 😊 Så man kan alltid ge det en chans och pröva träna kaninen långsamt, men under tiden man tränar så använd andra saker att förflytta kaninen. Jag själv använde transport buren för att flytta mina kaniner, innan de var vana att bli burna.

klaragullan
2020-06-26 23:32
#3

#1 han är en vädurskorsning som ska användas inom hoppning så bära är väldigt viktigt. Det är endast när jag håller i honom som han brukar få så kallade “panikattacker“. Plocka upp honom och sätta ner honom går hur smidigt dom helst🤷‍♀️

[EM_L]
2020-06-27 11:31
#4

Tvätta det såret varje dag! Det kommer att bli ett ärr. Har fått många liknande och har långa ärr kvar från när min hane var stressad i famnen…. Börja med att ha honom i famnen när du sitter ner på golvet och ge honom han tycker om. Upprepa det flera gånger och håll honom som att du skulle lyfta honom på högre höjd. När han blir lugnare och vänjer sig så ökar du höjden successivt. Men ge honom något att tugga på medans du lyfter honom. Kolla hans klor också. Om du klipper dem så minskar du risken för att få djupa sår ifall han skulle riva dig.

Hannilov
2020-06-29 09:11
#5

Kaniner är ju bytesdjur och känner sig mest säkra med tassarna på marken. De flesta kaniner skulle helst inte vilja bli lyfta alls. Såklart är vissa kaniner mer okej med att bli lyfta, men andra som tex din och även min blir väldigt rädda av det. Lyft inte om absolut nödvändigt är mitt tips?. Min tjej älskar att bli klappad och kela med människor, bara hon inte behöver vara i famnen eller i knät. Hon bara sitter bredvid helt enkelt. Men såklart behövs det ju göra vissa gånger, så jag säger som de andra i tråden att öva på att lyfta, och även kolla hur du lyfter den, då den förmodligen är obekväm i det sättet. Hoppas det går bra!

Upp till toppen
Annons: