Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 226 ggr
Trollelopp
6/26/20, 2:49 PM

Vad kan detta vara

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ägare till en ny kanin sedan 2 veckor, han är inte min första kanin men han har fått sår som ingen av de andra har haft. Såren är på insidan av öronen, de ser ut som att han kliat fram de. Huden runt är frisk, såren är inte röda runt eller ens upphöjda och vätskar inte. Resten av honom är fri från sår och är fin och hel och verkar inte irriterad på något sätt. Han kliar inte på öronen så att det märks (han tvättar sig så länge och ofta som jag tror att kaniner brukar tvätta sig och fastnar inte ovanligt länge på öronen eller kliar sig med bakbenen på de vad jag sett) så jag förstår inte vad det kan vara.. Kan det vara stress/miljö kost relaterat eeller är det uppenbart att det är parasiter/kvalster? Vill inte ta honom till veterinären i onödan eftersom han är så ny men vill heller inte vänta för länge så skulle vara Jättetacksam om någon kan spekulera åt mig vad det kan vara och hjälpa mig vad jag ska hålla utkik efter för symtom för att utesluta olika saker! Ville inte plåga honom och hålla för länge i hans öron så den bästa bilden var denna (fokus blev dålig på resten) han är helt obrydd när man rör hans öron och fortsätter att tugga hö utan reaktion men det kändes fel ändå 😋

Annons:
Maleficum
6/26/20, 8:23 PM
#1

Har det varit väldigt varmt? Jag har haft angorakaniner som fårr utslag i öronen när de varit väldigt varmt. Brukar se till att hålla dem lite svala och övervaka det så brukar det försvinna av sig själv ganska fort.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: