Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 857 ggr
SabinaG
2020-06-25 02:07

HJÄLP!!! FORT!!

Hej! Min hona fick kull för ca 2 timmar sen. Hon har fått en kull innan men åt upp dom, jag hann se 3st.( vet inte om det var flera) Jag skulle släppa in henne i buren för natten och såg att hon satt med päls i munnen. Så nu mellan 22:00-00:00 så fick hon en kull. Först kom det 2st som hon höll på att ha ihjäl (ena har hon bitit av halva örat på) men jag lyckades ta dom ifrån henne (båda lever och mår bra av det jag ser) Jag såg att det fanns flera ungar kvar i magen så jag gick in och lät henne vara. Sen efter kanske 30min -1 timma gick jag ut och kolla och då tokbädda hon, i sin bodel. Gick in och gjorde mej klar för natten. Gick ut och kolla och där låg det 5st fina levande ungar. (Jag kikade såklart för att kolla hur många det var och om det fanns någon död) Men nu till min fråga: Hur gör jag med dom 2 jag tog ifrån henne? Ska jag lägga tillbaka dom med resten av kullen eller ska jag ta hand om dom? Jag är väldigt rädd att hon ska ha ihjäl alla om jag lägger tillbaka ungarna jag tog in 😔 Det kändes typ som dom 2 första kom "för fort" för henne, därav hon försökte ha ihjäl dom. ( men hon har ju haft ihjäl sin förra kull, som också var hennes första, detta är andra kullen på henne, tjuvparning) Jag har byggt en låda åt dom 2 ungarna här inne med mjuka handdukar+ halm och hö från hennes bur, få små tussar päls jag lyckades få tag på och nytt hö. Jag är mest orolig för den ungen hon hann bita av halva örat på, att den ska "påvärka" henne och ha ihjäl dom andra 😫💔 Hur ska jag göra, lägga tillbaka dom med syskonen eller ta hand om dom själv? Vill verkligen inte att hon har ihjäl ungarna 😔 snälla hjälp mej 🙏 Och då menar jag HJÄLP och inga påhopp eller elaka kommentarer! Tack för att ni orkade läsa detta och jag hoppas verkligen någon kan hjälpa mej 🙏🙏 🌸

Annons:
Medm
2020-06-25 21:20
#1

Har varit med om en liknande situation för länge sen, att hon äter upp sina ungar beror på att hon är stressad, om man se henne ska man absolut inte röra henne eller ungarna kolla inte ens på dem eller närma dig, vänta tills nästa dag. Helst ska alla ungarna dö om hon börjar att äta up dem, men om dem fortfarande lever ska du antigen åka till veterinären med den skadade unge eller avliva den, som sagt om du ser dem ska du absolut inte närma dig kanin honan. Hon behöver få vara ifred

Medm
2020-06-25 21:21
#2

En till sak vad jag har förstått så är den väldigt vanligt att en hona äter ungarna men man ska inte försöka ta ifrån dem för då kan honan hamna i konflikt detta är en mycket naturlig sak som sker

SabinaG
2020-08-01 17:37
#3

#2 Medm: Jag såg inte ditt inlägg förns nu 🤔 Tack för ditt svar 🌺 Hon fick 7 ungar totalt och 4 lever ännu. Jag la tillbaka dom andra 2 och det gick jätte bra. 1 såg jag att hon hade bitit ihjäl men dom andra 2 verkar ha dött av något annat, en hade krupit bort från resten av syskonen och kanske frös ihjäl 🤔 men det var när det var 30+ ute och jag såg den levande på morgonen, under dagen när jag gick ut med mera isflaskor till min hona och hane men på kvällen låg den utanför kullen och var död, kan det bero på det trots att det var så varmt ute? Den 3e vet jag inte.. den hittade jag bara halvt levande och har dragit slutsatsen att den inte fått tuttat ordentligt. 1 av dom jag på tillbaka lever, vet inte om den 2:a lever för den var svart och det fanns 2 svarta i kullen (såg ingen skillnad på dom, dom var identiska). Men nu är det full fart, fina färger och teckningar och den hon hann bita på örat blev "bara" på toppen så det påverkar inte hörsel eller smärta 🥰 Den har sååå otroligt vacker färg och så charmigt med örat (inget illa menat med det såklart 🌺) Återigen, tack för ditt svar och förlåt för sent svar 🌻

[Blåkatt]
2020-08-02 21:55
#4

Hej. Kul att det gick hyfsat bra ändå. Är du uppfödare eller var båda gångerna ett misstag? Har man inte läst på tillräckligt och vet vad man gör så kan det vara en dålig idé att låta eller ens riskera att ens husdjur parar sig och får ungar. Därför är kastrering så viktigt om man har av båda könen. Ingen utskällning utan bara kritik i all välmening. 

Lycka till.

Lizziethebunny
2020-09-24 09:21
#5

Min hona "råkade" också bli dräktig två gånger men hon fick 5 stycken båda gångerna och bara en dog, fast det var nog på grund av en sjukdom. Hon var jätte gullig med ungarna och lugn även om det var hennes första kull. Vi hade ett sorts galler som var tillräckligt stora hål i så att ungarna kunde hoppa emellan mammans och pappans burar. De trivdes bäst hos pappan och det hade inte mamman något emot. De var ganska jobbiga så det var skönt för henne att de alltid ville vara hos pappan. Pappan var alltid snäll och gosade med ungarna medans mamman fick sova. Man såg ofta pappan och ungarna sitta på pappans lilla hus och sova. Fyra av de hoppade till och med in till deras faster som var lite vildare än pappa men det hände sällan att hon jagade ungarna.

Det är verkligen olika när det gäller kaniner. En kanin klarar av första kullen utan problem och en är så stressad att hon biter ihjäl ungarna. Tycker verkligen synd om de kaniner som blir så stressade. Men tur att det inte gick helt åt skogen med ungarna. :)

Sunshineshk
2021-01-20 10:36
#6

#5: tur att pappan var snäll💕Tror nog att min hane inte skulle reagerat så bra, han skulle nog försöka para de ba för de är kaniner😂

13 kaniner<3
Innehavare av Sunshine’s Kaningård

Annons:
frer
2021-01-20 17:34
#7

,

  • Redigerat 2021-01-20 17:49 av frer
Upp till toppen
Annons: