Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 237 ggr
Kyograze
6/17/20, 9:06 PM

Okej bur till två kaninhonor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag ska få hem två kaninungar på lördag och jag tänkte inte förrän nu på att buren kanske inte passar till dem? Vet ju vad minimåttet är men det känns lite missmisande, så tänkte fråga om ni tyckte att den är okej till dem? Hade buren till min förra dvärgvädur som inte gick ihop med någon annan kanin. Kaninhonornas mamma är renrasig japansk kanin och hanen är en korsning mellan gotland/silver, så de blir troligen mellanstora Hela burens längd är runt 180 x 65 x 65, men lite högre på högra sidan

Annons:
Samantha__12
6/17/20, 9:25 PM
#1

Tror det är rätt okej bur men de hade kunnat ha större. Om du har de där ha de inte inne i den hela tiden, de måste få vara utsläppta då om de 2 inte har så mycket plats i :) Mvh samantha

My.s
6/17/20, 9:27 PM
#2

Risk finns även att dom börjar bråks för de är lite plats för båda

My.s
6/17/20, 9:27 PM
#3

Risk finns även att dom börjar bråks för de är lite plats för båda

Chinesecrestedlover
6/17/20, 9:58 PM
#4

#0 Personligen tycker jag att den är för liten (jag har som minimum 200x80 cm, bottenyta)…men det beror ju också mycket på om de har mer utrymme utanför buren/hur mycket utrymme för utom buren de har att röra sig på (dygnet runt). 

Vad jag menar är att den kan fungera om de har en Hage till på x-antal kvadratmeter som de kan nyttja dygnet runt (vilket jag anser de ska ha, även med 200x80 cm bur), annars tycker jag att den är för liten. Ska man ha flera kaniner ihop är utrymme ännu viktigare, eftersom de måste kunna gå undan från varandra. 

Dock kan det vara värt att tänka på att höjden endast är ok för kaniner upp till 3,5 kg, så blir de större än så, blir höjden olaglig. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Kyograze
6/17/20, 10:25 PM
#5

Tack för svaren! Kommer nog låta dem bo i buren under de första dagarna eftersom jag inte har tid att fixa till den, sen ska jag se om jag kan fixa en undervåning till den. De kommer ha samma tillgång till sin Hage som min dvärgvädur hade, alltså ett par timmar per dag, men man vill ju vara på säkra sidan gällande burens storlek så inget bråk uppstår mellan dem :)

Upp till toppen
Annons: