Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 718 ggr
Chinesecrestedlover
2020-06-10 02:39

Frigående kanin inomhus - han gör mig galen, tips?

Hej!

Lite bakgrundsfakta: Min kanin är en engelsk vädur vid namn Dumbo, det är en kastrerad hane och han är frigående i lägenheten.

Väldigt söt…men en riktig liten *sk#tunge* just nu…suck…

I nuläget håller han bokstavligen på att driva mig till vansinne! Just nu är det verkligen allt annat än kul att ha honom, han är bara till besvär…och jag menar i det närmaste dygnet runt. Jag har även i normala fall svårigheter att sova…nu går det knappt att koppla av ens. Jag blir tokigt på denna kanin! Han ska verkligen på ALLT han inte får. 

Jag tyckte att det var tillräckligt med att han försöker äta mina fejkväxter (så fort han får chansen) och att han tuggade sönder slangen till min precis uppackade tryckspruta (för terrarierna)…men han var tydligen inte klar där. Nej, det verkar snarare som han beslutat sig för att förvandla mitt liv till en ständig kamp…mot hans påhitt.

Den senaste grejen han fått för sig kan komma att få rejält allvarliga konsekvenser inte bara för honom utan också för mig och alla andra djur i lägenheten (och potentiellt även för alla grannar i samma hus).

Han tar sig nämligen upp på spisen så fort han får chansen, han behöver tydligen inte någonting att hoppa upp på först…utan klarar galant att ta sig upp på spisen. Det är en gammal hederlig elspis med plattor (ej induktion) och vred framtill…

Jag är orolig att han skulle kunna råka komma åt så han sätter på ugnen eller spisen när jag inte är hemma = eldsvåda som bara väntar på att hända. Vill inte gärna att han bränner ner huset! För hans egen del så är jag orolig att han ska hoppa upp och bränna sig när jag har saker på spisen.

Under tiden jag skriver på detta inlägg så har han hoppat upp på spisen minst typ. 8-10+ gånger (och då var en hel del av detta skrivit tidigare så jag bara klistrade in det). Flera gånger i minuten ibland och sen med uppehåll en stund och så samma visa igen. Jag kan inte slappna av och verkligen inte sova…och klockan är ca 2.30 på natten just nu, detta pågår dygnet runt med jämna mellanrum! Jag får ingen matro heller, för rätt som det är så måste jag plocka ner honom från spisen… det här går inte i längden. 

Några tips? på hur jag kan hindra honom från att ta sig upp på spisen/råka sätta på ugnen/spisen? 

En annan idiotisk grej han gör flera gånger om dagen är att han hoppar upp på marsvinens bur. Detta är inte bra av flera anledningar. Marsvin kan bli väldigt sjuka av en bakterie som kaniner kan bära på, så jag vill ha de åtskilda. Han kan skada marsvinen om han kommer åt de (de är ju mycket mindre än honom). Först hoppade han nämligen in i buren (hade inte lock på då) men nu är det ovanpå som gäller. Jag har i nuläget en hemgjord bur med galler som sitter ihop med buntband m.m. Den står ovanpå mitt köksbord i nuläget = han tar sig högt upp och hoppar sedan rakt ner därifrån. 

Tips på hur jag ska förhindra detta?

Han ska även så fort han får chansen upp ovanpå mina höbalar (jag har inte någon bra förvaring för de, så de är i vardagsrummet) …detta är ju inte bra av flera anledningar. Kaniner tenderar ju att ”gå på toa” när de äter (vilket såklart inte skulle vara bra om han gör på allt hö) och han är inte 100% rumsren så…dessutom så äter marsvinen också av det höet = bakterien igen. 

Tips på bättre förvaring för ca fem småbalar? Kan inte ha de i mitt förråd - det är fullt och har inga riktiga väggar mellan mig och grannarna, bara nät = skulle inte uppskattas. Har en uteplats…men vet inte hur jag skulle kunna förvara höet där. Att ha det ute skulle ju vara  ultimat (inte jättekul att vardagsrummet förvandlats till höloft). Det får dock inte ta för mycket plats, måste hålla höet torrt och fräscht samt så ligger uteplatsen i soligt läge och därmed blir det lätt väldigt varmt där. Har funderat på dynlådor (finns ju i olika storlek och material) och liknande (typ. små "minibodar/miniförråd") men vet inte hur höet skulle bli i en sån, kondens? 

Han hoppar även gärna  i/runt mina lådor (utan lock) som jag har strö i… (skulle inte vara trevligt om han bestämmer sig för att använda dessa som toalådor, det är strö jag använder till alla mina smådjur).

Har tänkt fixa några bättre lådor eller dylikt…men har inte riktigt hittat rätt ännu. Vill ha ganska väl tilltagna lådor (i alla fall en av lådorna). Vill få i en 20 kg lättströ bal i en låda och i den andra någon eller några säckar "spånpellets" (runt 14-16 kg/st) tips?? Hur förvarar ni ert strö? 

Om angorakaninen (som jag tingat och försöker få transporthjälp för att få hem) är ens en bråkdel så här…ehm…envis, så vet jag inte hur jag ska överleva. Det räcker och blir över med denna kanins galna upptåg. Hoppas han lugnar sig när han får en kompis att mysa med. Har aldrig varit med om maken till galen kanin och har aldrig blivit så irriterad på en kanin innan. Känns som han har en skruv (eller flera) lös. 

Min första innekanin har gjort att jag ser ännu mer fördelar av att ha utekaniner nu, då slipper man att kaninen klättrar överallt och går in för att förstöra! Han är verkligen överallt  och på ställen jag aldrig kunnat föreställa mig att en kanin ens skulle kunna ta sig upp på.  

Ni får ursäkta…men jag var bara tvungen att skriva av mig. Denna kanin…jösses vad han kan leda till förtvivlad frustration. 

Han gör mig galen…han är mysig också…men just nu (om han får för sig en grej så går det inte att få honom att sluta) gör han mig så less. Jag vill inte att mina marsvin (eller någon annan) ska skadas för att han far fram som en klumpeduns (eller att han ska förorena allt hö/strö…). 

Suck, Dumbo…varför kan du inte bara lugna ner dig…en aning…snälla! Jag orkar inte ha det så här. Jag behöver få vila och sova…

/Chinesecrestedlover

Annons:
_ftwsuga_
2020-06-10 06:25
#1

Jag vet inte om du har så du kan sätta för något som är ungefär två kompostgaller på varandra i dörrkarmen till köket, men jag skulle nog tipsa om att stänga av köket för ”lilla” Dumbo:) Många brukar tyvärr få göra så då vissa inte vet hur man ska få de ifrån köksbänken o spisen:( Har själv inte så att kaninerna får gå till köket då min mamma o bonuspappa inte vill det, katten o hunden ställer inte till med något förutom att katten ska hoppa upp på bänken o dricka ut kranen😂Katter är dock enklare att lära än kaniner när det gäller spisar dock:/

Maria
2020-06-10 07:19
#2

Jag har haft en katt som satte på spisen genom att sätta tassarna på vreden när han skulle hoppa ner och när han tog avstamp så vred han på spisplattan till det högsta så vi kopplade in barnlåset på spisen. Har du möjlighet till det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maleficum
2020-06-10 12:15
#3

Är så glad att Kenzie håller Harry och, framför allt, Zerelda i styr när dem är hos mig! Men måste ändå stänga in dem i extrarummet på natten så jag och Kenzie kan få sova i fred :P

Hade samma fundering som Maria, har du barnlås på spisen? Har själv en gammal spis och jag har barnlås (men har som tur är inte behövt använda det).

Har du höet helt löst? Har själv mitt hö i gamla påslakan och då har iaf dessa kaniner låtit det vara (om jag inte lämnat det öppet såklart får då vill de gärna sitta där och äta).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-06-10 14:00
#4

#1 Öppen planlösning så finns ingen dörrkarm tyvärr. Har dock funderat på att försöka "stänga av köket" (men då mest för papegojorna) med någon typ. av draperi eller så. Jag  vet dock inte hur jag ska gå tillväga riktigt, eftersom det inte finns några "självklara" ställen att fästa det på osv. Vet inte om det skulle hjälpa mot en galen Dumbo dock. 

#2 Barnlås finns…men vet inte hur man sätter på/av det, men ska absolut kolla om det kan gå att lista ut. Det är liksom bara en liten vit "plutt"…inte ens en knapp?? Men vet att det råkade vara på vid ett tillfälle då jag flyttade in, vilket nästan gjorde att jag inte kunde laga mat. Jag lyckades på något sätt få bort det…men hur kommer jag inte ihåg. 

#3 Ja, barnlås finns som sagt…men hur man får på/av det är en annan femma. 

Höet är övertäckt (det var inte det från början dock) men han verkar inte bry sig, han ska sitta ovanpå oavsett om han kommer åt det eller ej. Det går ju att kissa även på ett övertäckt hö, vill ju inte täcka det med plast liksom. Som sagt det var aldrig tänkt att vara en permanent lösning…stilen "höloft i vardagsrummet" passar inte riktigt mig, haha. 

Såhär såg det ut från start (precis när jag "lastat in" allt hö), men nu är det täckt med handdukar osv. Plus att det är en bal eller så mindre nu = jämnare ovanpå.

Maleficum
2020-06-10 19:18
#5

Min spis barnlås funkar så att man drar ut knoppen för ungstemperaturen lite och vrider den åt vänster. Men alla spisar är ju olika och en del är ju mer hemliga än andra 😛

Nöden är uppfinningarnas moder eller vad man nu brukar säga 😉 När jag hade Nymphadora (och speciellt innan syskonen hade hunnit flytta så jag även hade Bellatrix kvar) så blev jag väldigt bra på att lösa problem! Hon var ju en utbrytardrottning (hon och Bellatrix jobba dessutom tillsammans bla genom att en höll självstängande dörren öppen så den andra kunde rymma) samt älskade att tugga på sladdar så hon letade sladdar bara för att få tugga!

När jag hade alla tre kaninerna (samt när jag precis köpt Kenzie eftersom planen var att ha fler kaniner) hade jag höet i boden då jag köpte fler balar åt gången. Nu med bara en kanin så köper jag en-två balar åt gången bara så förvarar en i garderoben (i ett lakan i en stor kartong) och den andra ligger just nu på pusselbordet (normalt sett har jag den inne i extrarummet men där är ju Zerelda och Harry just nu, och vintertid har jag den på altan då Kenzie föredrar när höet är lite fuktigt och inte snustorrt som det blir inne).

Kan du lägga kompostgaller ovanpå höet som sticker ut en bit så det blir svårare att hoppa upp? Lite så som djurparks hägn brukar vara skapta så djuren inte ska ta sig ut? Annars är det väl bara högre staket som gäller :P Misstänker han tar sig över även om kompostgallren är på högkant?

Om du kan få till en luftig bod eller liknande ute borde det klara sig även om det blir varmt (viktigt är väl att det inte regnar in i den men att luften lätt kan gå rakt igenom lite som gamla lador var byggda). Har sett folk som förvarat hö på pallkragar ute och haft halmbalar runt om som skydd.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-06-10 20:05
#6

#5 Ja…det lät ju enkelt…men min spis känns mer som en "hemlig agent"😉…fattar inte hur jag ska göra…men det ska väl gå att lista ut på något sätt. 

Hmm…kan försöka fixa någon slags lock eller så på höet…men han kan även använda soffan som "trappa" så vet inte hur mycket skillnad det skulle göra, tyvärr. 

Kompostgaller på högkant = no problemo 😂 tyvärr… Detta gör att jag inte riktigt vågar ha honom så mycket på uteplatsen som jag skulle vilja, mitt  "tillfälliga" staket (var inte meningen att ha det i flera år…eh…) är inte högre än så (eftersom det är kompostgaller😉, haha). Även när jag fixar ett riktigt staket, så lär det bli svårt att hålla denna galning inne…enligt hyresvärdens regler får jag nämligen inte bygga högre staket än 1 meter… men kanske får tänka "djurparkshägn" i miniformat där. Varför fick jag en J@vl# studsboll, haha? 

Luftig bod…kanske kan gå, men vet inte hur jag ska få tag på en bra och i lämplig storlek (att ha tummen mitt i handen är en riktig kamp, haha). Åh…vad jag saknar min "lekstuga" (blev ganska snabbt kaninförråd, haha), där fick jag plats med hur mycket som helst nästan och det gick att vädra vid behov, den var en bit från marken etc. Väldigt bra och gediget byggd… byggd av min händiga pappa (han är dock tyvärr inte längre kapabel att bygga p.g.a. sjukdom). Varför lärde jag mig aldrig att bygga, hur korkat är inte det när man har fri tillgång till hjälp 😕?

Annons:
Maleficum
2020-06-10 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Vet du vad det är för sort (och märke) brukar man ju kunna hitta bruksanvisningar på nätet.

Jag fick ju höja staketet här hemma mot jordgubbslandet för några månader sedan då jag passade Harry och Zerelda (är typ tredje gången i år nu jag passar dem) för Zerelda tog sig över till jordgubbslandet och "trassla" in sig i grannens mjuka nätskrot hon har på sin sida. Som tur var så var grannens hund inte ute och jag lyckades efter en del åbäke lyfta upp Zerelda, sen blev det direkt fram med mer galler 😛 Peppar, peppar så håller hon sig inne om man har kompostgaller på högkant men tar sig lätt ut om det är på andra hållet. Lite skillnad när man är van med sitt egna lilla blindstyre där det räcker att spärra av med ett halvt kompostgaller!

Är glad jag har ett stort plank mot allmänningen samt stor tjock häck mot grannen mitt över (de vill ju inte gärna hoppa över staket rakt in i en häck). Så är egentligen främst mot grannen vid sidan (som har den läskiga hunden Maja) där jag varit mest bekymrad för är bara häck som täcker halva vägen åt det hållet men staketet jag har runt tomten verkar hålla alla kaniner inne bra. Annars kanske dubbelstaket kan vara en tillfällig lösning? Lite beroende på hur han tar sig över (försöker han ta sig över det inre staketet hamnar han väl mellan staketen och då kanske det är svårare att ta sig vidare? Om han inte klättrar över såklart 😃 (som Lupin gjorde en gång).

Vet precis hur det är! Både min pappa och brorsa är superduktiga på datorer (pappa jobba med datorer i 25 år ungefär) så jag orkar ju inte riktigt lära mig allt utan ber ju dem om hjälp så fort något krånglar 😉

Har turen att jag nog har ärvt en del händighet (min gammelmorfar var byggmästare och min morfar har alltid gillat att bygga och fixa saker och min pappa och brorsa är också varit väldigt bra på det) så kan fixa rätt mycket om jag bara får tillgång på material och verktyg (är främst verktyg och material som brister här).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: