Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 549 ggr
AnnaNilsson85
2020-06-07 11:01

Kaninungar dör

Har 3 kullar med dvärgvädurar. Första är 6 veckor, andra är 5 veckor och den yngsta är 2 veckor. För ca 2 veckor sedan dog plötsligt en av ungarna till mellankullen från ena dagen till den andra. Hade aldrig lagt märke till att den verkade klen på något vis. Förra veckan blev mamman till mellankullen dålig, slutade äta och bajsade inte. Var in till vet som gav henne vätskeersättning och microlax första ggn. Blev inte bättre, så åkte till en annan veterinär ett par dagar senare. Där fick hon vätskeersättning igen, antibiotika och stödmatningspulver. Men det gick inte vägen för henne ändå. Mellankullen blev då moderlös, så jag fick tips? att sätta in hennes kull till någon av de andra honorna. Satte dem till den med den äldre kullen och allt verkade gå bra. För ett par dagar sedan såg 2 av ungarna i den äldsta kullen vissna ut. Jag tog in dem och såg att de varken åt eller bajsade. Började stödmatning med critical care, gav minifomdroppar, lite annanasjuice, vatten.. masserade magarna försiktigt Men de dog båda två i förrgår.. precis innan de dog var magarna väldigt svullna på dem och allt gick lixom fort. Igår märkte jag att en till ur samma kull drog sig undan en aning, och nu är jag rädd att den går samma öde till mötes.. Vad är det som händer?! Aldrig varit med om liknande förut.. inte bytt foder.. ger dem rabbfor. Gav samma till mina kullar förra året utan några som helst problem. De får mkt hö.. Bytte ut allt mitt hö igår, köpte av en Bonde fall att mitt kan ha blivit dåligt. De får också lite gräs och maskrosor.. Någon som varit med om liknande och vet vad det kan bero på?? Ingen diarré eller liknande har någon.. Kan det vara stress för att den andra kullen kom in till dem så de blev för många? Jag tog ut dem igen för säkerhets skull igår till egen bur, mellankullen.. eller kan värmen ha ställt till med något?? Känner mig så förtvivlad och hjälplös..

Annons:
Maleficum
2020-06-07 12:21
#1

Min första tanke är Koccidios, även om det väl oftast brukar ge diarré.

Låter ju iaf som något mamman kanske hade som ungarna smittats med och då ungarna flyttades ihop med andra kullen möjligen smitta dem tyvärr.

Dem tog inga prover på mamman?

Se till att hålla extra god hygien, speciellt mellan de olika kullarna och andra kaniner ifall det är något smittsamt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

AnnaNilsson85
2020-06-07 12:54
#2

Tycker bara det är konstigt isåfall att ingen har diarré.. och de ser fina ut i form innan. Ej avmagrade. Vi har heller inga harar eller vildkaniner i området där vi bor.. Det slog mig idag att jag köpte nya vattenbehållare häromdagen från dollarstore.. jag sköljde ur dem litegrann innan jag fyllde på vatten i dem åt kaninerna.. Men kan det ha suttit något giftigt i dem??! Kom på det nu på jobbet och ringde min sambo och bad honom ta undan dem..

AnnaNilsson85
2020-06-07 12:59
#3

Och förresten, nej.. Inga prover tog dom alls på mamman..

Maleficum
2020-06-07 13:07
#4

Man kan ju tycka det inte borde vara gift i dem (om de är gjorda för djur). Kan de ha lämnat nån bismak i vattnet som gjort att de druckit för lite?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

AnnaNilsson85
2020-06-07 13:18
#5

Har haft både dom behållarna (som finns på djuravdelningen) och även haft vattenflaskor samtidigt.. så de har ju kunnat välja

AnnaNilsson85
2020-06-07 13:19
#6

Konstigt när de dör vid 6 veckors ålder från att ha varit hur pigga som helst innan 😪

Annons:
eliinlee
2020-06-10 00:02
#7

Detta har precis hänt mig med, förutom att mamman är pigg. Boven var gräset. Den första gräsen som kommer upp tidigt på sommaren är rätt farlig. Vissa blir inte sjuka, men dom som blir dör rätt fort. Vilket jag dessvärre inte hade någon aning om så de har fått gräs.. kan vara samma orsak?

Chinesecrestedlover
2020-06-10 15:20
#8

#7 Va? Aldrig någonsin hört talat om att gräs skulle vara farligt för kaniner, oavsett tid på året och då har jag (innan kaninen jag har nu) endast haft utekaniner som betat gräs när de vill, sedan 1990. Även mina kaninungar betade gräs förövrigt, så fort de klarade att äta själva (då jag tog min enda kaninkull). Är du säker på att det är orsaken? Menar du att de ätit för mycket gräs snabbt och blivit dåliga i magen eller?

eliinlee
2020-06-17 15:44
#9

#8 Ja, jag är säker då vi åkte till blåstjärnan. Det första gräset kan vara lite farligt, framförallt i större mängder. Och mina kaniner bor ute i hagar, så de åt nog en del. Gör inte om det iallafall

Upp till toppen
Annons: