Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 753 ggr
Jills
6/4/20, 11:00 PM

Kaninens första dag

Är lite nyfiken på hur ni har gjort när en ny kaninunge precis har kommit hem till er. Har ni bara låtit den vara i eventuell bur, eller kelat med den, etc? Beskriv gärna så mycket ni kan! Jag har under mina år som kaninägare gjort lite olika. När jag var tonåring och köpte en kaninunge lät jag den sitta i buren någon timme, sen satt den i mitt knä resten av kvällen. Annars var många av mina kaniner egen uppfödning så då blev det ju en helt annan sak. Senast för 9 år sedan, när jag i vuxen ålder skaffade kanin igen, lät jag honom vara i buren med luckan öppen, sen satt jag mycket på golvet och lät honom utforska. Imorgon får jag hem min nästa vän och funderar lite på hur jag ska göra 😊

Annons:
Arcade-Foodie
6/4/20, 11:09 PM
#1

För mig har det helt varit hur kaninen reagerar och dess personlighet. Om den är väldigt stressad och rädd, låter de vara och har bara koll att deras avföring ser bra. Jag väntar tills de har lugnat sig, ofta får de vara ifred i 48 timmar men kan bli mer. Men om kaninen är väldigt framåt kan jag sitta vid buren och prata med den och se om den kommer fram och hälsar samt vill ha lite gos ☺️

[EM_L]
6/7/20, 11:36 AM
#2

Säger samma sak som #1 För mer än sex år sedan när jag fick hem Mira så var hon mer av den försiktiga individen och smått rädd. Tog två dagar innan hon kände sig hemma och fick vara utanför buren. Men under de två dagarna var man ju givetvis där och gav henne klappar och mat ur handen. I mars i år fick jag hem Bevies som är otroligt framåt sedan dag ett. Han ville komma ut samma dag, men fick vänta tills dagen efter. Varje dag får han mat från mina och husses händer. Varje dag är han med oss. Det beror på personligheten och individen.

Jills
6/7/20, 10:13 PM
#3

Nu har min holländare, Birk, äntligen fått flytta hem till mig! Hämtade honom i fredags, och det som har slagit mig mest är hur orädd han är! Väldigt stor skillnad mot alla mina tidigt kaniner. Han fick vara i buren i ett par timmar, jag satt mycket utanför, sen ville han bara komma ut och skutta 😊 Så han har helt orädd halkat runt på parkettgolvet, hoppat upp på soffbordet (!) och verkar inte rädd alls för att bli upplyft, buren etc. Nu har jag gjort en Hage med kompostgaller runt hans bur så han inte kan springa helt fritt. Det får han nog börja med om ett tag, jag känner att jag behöver begränsa honom lite, då han som sagt är så orädd. Han äter glatt hö, grenar och pelletsen han fick med från uppfödaren (rabbfor). Han har också lärt sig att dricka ur vattenflaska! Inte kissat eller bajsat något alls utanför buren än så länge, jag är så imponerad! Enda problemet är just att han inte verkar gilla min pellets (Cuni Complete) som han har fått smaka på lite. Jag hoppas att han ska börja äta den sen, när jag slutar med rabbfor helt.

Jills
6/8/20, 10:51 PM
#4

Hur hade ni gjort med hans pellets? Han rör knappt Cuni Complete-bitarna, även när rabbfor är slut. Jag har ju en del rabbfor kvar så det är ingen panik, men hur ska man tänka? Skulle gärna slippa ge rabbfor i framtiden då det inte verkar ha tillräckligt högt fiber, samt bara finns i stora säckar.

Arcade-Foodie
6/8/20, 11:13 PM
#5

Låt det ta sin tid så äter din kanin sin pellets senare. Vara samma sak med min kanin innan men efter ett tag så började han käka sin pellets ☺️

Upp till toppen
Annons: