Annons:
Etikettallmänt
Läst 380 ggr
AnnaNilsson85
2020-06-03 00:13

Tvist

Har en kaninkull som är 4,5 veckor gamla. De är allesammans tingade mot tingningsavgift. Igår så dog deras mamma efter en veckas kämpande med tvångsmatning och mediciner. Jag och mina barn är så ledsna och vill därför behålla en av de ungarna som är borttingad. Mamma kanin var ett år gammal och var tänkt till min hobbyuppfödning. Då jag aldrig någonsin trott att det skulle gå såhär så hade jag tänkt vänta till kanske nästa år med att spara en unge från henne. Pga dessa omständigheter så trodde jag att köparen skulle visa viss förståelse, jag skrev att jag var ledsen och beklagade mig så mycket och erbjöd en annan kaninunge ur min yngre kull för halva priset. Jag kan ju lixom inte få någon mer unge från den här honan! Han hotar mig dock att ta upp detta juridiskt, visar ingen som helst förståelse och hävdar att han har rätten på sin sida. Han går endast med på att byta kanin om han får ta någon av de andra honorna som redan är tingade, så det känns ju som att han bara vill bråka och jag blir inger sugen alls på att sälja någon kanin till honom eller träffa honom! Han har inte ens träffar kaninungen. Jag förstår att han blir besviken, men jag kan inte förstå hur man kan vilja åka hem till någon och kräva ett djur mot dennes vilja. I min blocketannons står det att jag som köpare kan avbryta köpet och att tingningaavtingningaavgift isf betalas tillbaka. Inga papper har skrivits och jag har swishat tillbaka pengarna. Jag vet inte vad lagen säger, har han som han menar lagen på sin sida? Oavsett så förstår jag inte hur man kan vara så omedmänsklig..

Annons:
Hellanja
2020-06-03 20:48
#1

Hej! Okej nu ska jag försöka hjälpa dig lite. Innan jag säger något mer så ska du veta att jag bara studerat juridik i lite mer än ett år. Men jag antar att ni antingen skriftligt eller muntligt avgjort ett avtal? Ett avtal är alltid bindande men kan ändras om båda går med på det. Det är alltid lättast att bevisa skriftliga avtal. Du har gett ett anbud, dvs att han kan få en annan kanin till halva priset men då han inte har accepterat det så blir det tyvärr inget nytt avtal mellan er. Alltså är det ni kommit fram till tidigare bindande. Avtal måste alltid hållas så om du skulle behålla kaninen utan att han gått med på det så bryter du tyvärr mot lagen.  En fråga bara, i ditt avtal du gjort med honom har du nämt något om att om du finner personen olämplig så får du bestämma att hen inte får kaninen? Någon som verkar så sur och ointresserad av att ens se kaninen kan ju vara rätt olämplig att få ha hand om en. Har du inte gjort det tror jag dock att han har rätt med att han har lagen på sin sida. 

Jag skulle kanske kontakta någon av de andra som tingat en kaninunge och fråga samma sak till dem. Om du verkligen vill ha just den kaninungen han ska ha så skulle jag kanske be någon av de andra att få behålla deras kaninunge , ge dem samma rabatt och sedan ge den kaninungen till honom och behålla hans. Men lyckas du med det så har du lagen på din sida då ni då ändrat avtalet. Anbud + accept = avtal. Du har erbjudit honom en annan kanin, han vill ha en kanin från samma kull (alltså anbud + motanbud är inte ett avtal men om du accepterar det = avtal) . Få honom att medge det skriftligt att han vill ha en annan kanin från kullen isåfall för då kan han inte dra sig ur det sedan.

I framtiden råder jag dig iallafall att lägga till en paragraf i avtal att även om kaninen är tingad så kan du bestämma om personen är lämplig eller ej. Och nu vet jag inte vad du har fått honom att säga skriftligt men få allt skriftligt för då är det lätt att bevisa.

Fråga gärna mer om du inte riktigt är säker så kan jag försöka hjälpa dig lite till.

Hellanja
2020-06-03 22:01
#2

Förlåt missade helt det sista som stod!  Om det i din blocketannons stod att du säger att du närsomhelst kan avbryta köpet och han gått med på det, genom att tex betala tingavgiften så har du lagen på din sida. Ett avtal behöver inte vara tydligt nedskrivet. Det kan tex vara att någon skickar ett sms och frågar ”vill du köpa det här äpplet för 5 kronor?” (Anbud) och du svarar ”ja det vill jag” (accept) så är det ett bindande avtal. På samma sätt blir det då ett avtal om du skrivit i din blocketannons annonserar att du säljer en kaninunge men att du kan ångra ditt beslut närsomhelst (ditt anbud) och han trots det accepterat det så är det ett bindande avtal enligt och du kan då, enligt avtalslagen göra så. Se till så att du har tex skärmdumpar på din annons, vad som stod osv samt vad han skrev till dig, tex sitt namn, adress, betalningsinformation osv osv där han helt enkelt visar att han accepterar ditt anbud eftersom det är det viktigaste att kunna bevisa. När ni nu är oense är det mycket viktigt att du på ett eller annat sätt kan bevisa detta tydligt om han skulle hota med juridiska medel igen.

Oavsett om han läst dina villkor eller inte, tex säger han kanske att han missat där det stod att du får välja att avbryta transaktionen, så är han i regel ändå bunden till att följa dem.  (Tips att läsa om avtalslagen på lagen.nu även om den kan vara lite klurig att tyda). 

Som sagt, ta så många skärmdumpar som möjligt, särskilt på där han skrivit att han förstår vad avtalet innebär och vad du har haft med i din blocketannons som ju egentligen är själva avtalet. Tycker inte du att han har fullföljt dina villkor har du rätt, enligt avtalslagen, att ångra köpet. Du har inte heller någon skyldighet att erbjuda honom en ny kanin om du inte skrivit det förstås, men ändå fint av dig att du gjorde det.

Är inte utbildad i juridik än men det här är vad jag har lärt mig och läste till och med i min juridikbok för att se om jag förstått det rätt. Hoppas det hjälper lite iallafall!

AnnaNilsson85
2020-06-04 10:09
#3

I annonsen skriver jag: Om kaninen blir sjuk eller dör så får ni välja en annan kaninunge om ni vill och det finns någon ledig eller få pengarna tillbaka. Om jag som uppfödare avbryter köpet betalas också tingavgift tillbaka" Vilket jag som köpare skulle tolka som ganska tydligt att säljaren anser dig ha rätt i avtalet att avbryta köpet, eller vad säger du? Det var iallafall vad jag ville ha sagt i annonsen, men i framtiden kommer jag att vara ännu tydligare. I annonsen har jag även länkat till min hemsida, och på hemsidan står att kaninungarna är leveransklara från 8 veckors ålder men kan behöva stanna längre. Han skriver också till mig att vi gjort upp, att han har skriftligt att han ska få hämta kaninen helgen v 25. Bara för att jag innan Kaninmamman dog och trodde att det skulle funka då ungarna nästan skulle vara 8 veckor vid denna tidpunkt. Nu är det ju så att de kommer behöva stanna hos mig längre än 8 veckor eftersom de inte har någon mamma, så det finns heller ingen chans att han oavsett skulle fått hämta någon kanin i v 25. Då är frågan vad som gäller där också? Jag som uppfödare kan ju inte skicka mina kaniner med fara för deras hälsa för tidigt. Och bara för att jag skrivit "Ja, det ska gå bra!" Eller vad det var i ett meddelande till honom så kan det ju knappast vara bindande. Eller?

Hellanja
2020-06-04 13:14
#4

Okej så jag vet faktiskt inte riktigt vad som gäller när ni gjort tillägg i efterhand. Skulle ändå tro att du har lagen på din sida i detta. Men jag skulle råda dig att skriva ungefär det du skrivit här nu och skicka det som en fråga hit: https://juridiktillalla.se/stall-en-fraga Det är gratis, väldigt tydligt och de har kunskap om kaniner också. Vet inte hur snabba de är på att svara men du har ju ett litet tag på dig innan dina kaniner är 8 veckor. Så prova skriva dit iallafall eftersom jag inte riktigt är säker på vad som i efterhand blir bindande eller ej.

Upp till toppen
Annons: