Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 568 ggr
Jills
2020-05-31 22:45

Pellets till kaninunge

Nu får jag snart hem min holländare, och uppfödaren ger rabbfor till sina kaniner, utblandat med lite kanin och marsvin-pellets tror jag. Jag kommer börja med att ge Cuni complete, men funderar över två grejer: Hur mycket pellets ska kaninen ha när den fortfarande växer? När jag födde upp kaniner så tror jag vi gav växande kaniner fri tillgång till pellets, men jag tror att kunskapsläget kanske har ändrats sen dess. Så, hur mycket? Och, hur skulle ni ha vant in den nya maten? Under hur lång tid?

Annons:
_ftwsuga_
2020-06-01 17:40
#1

Många uppfödare använder kaninunge pellets som t,ex Brit Junior. Då det oftast är flera ungar i en kull och de växer så använder de oftast fri tillgång till pellets:)

Jills
2020-06-02 00:18
#2

Men hur ska jag göra med min kanin? Kan börja blanda ut med nya fodret redan första dagen? Ska han verkligen ha fri tillgång till pellets?

Arcade-Foodie
2020-06-02 00:36
#3

Låt kaninen först bli van med sitt nya hem innan du presenterar det nya fodret. Så låt det först gå 3 dagar eller en vecka. Ha koll hur din kanins avföring ser ut. Eftersom första dygnet kommer vara ganska stressigt och första veckan kan vara en jobbig situation. Det beror helt hur din kanin reagerar med sin nya miljö och om den börjar äta av sig själv och äter korrekt mängd hö utan magkrångel 😊 Jag låter foder bytet gå över en längre period, ungefär en månads tid och sedan blandar jag ut det sista av de gamla fodret med det nya fodret. Så tycker du ska avvakta med foderbytet tills din kanin har vant in sig i hemmet eller åtminstone börjat äta normalt.

Jills
2020-06-14 21:56
#4

Nu får Birk som nu är 9 veckor ca 1 dl pellets per dygn, jag blandar lite mellan rabbfor och Cuni. Han äter också hö, grenar, blad och annat grönt, jag vänjer honom långsamt. Men ibland blir han som tokig och vill bara ha mat, hoppar runt och på mig i jakt efter mat, han är ett riktigt matvrak! Men jag behöver väl inte vara orolig att han får för lite mat, eller?? Att han går hungrig?

Arcade-Foodie
2020-06-15 08:47
#5

Din kanin svälter inte, hö ska vara 90% av din kanins foder och kaniner klarar sig helt på godkvalitet av hö och utan pellets. Även jag har en matvrak till kanin som ofta tigger, så länge man ignorerar honom går han sen till sin hölåda för att äta men man kan alltid pröva att få något gott 😂 Ha bara koll att hans avföring är gyllen gula/bruna och stora, så din kanin inte äter allt för mycket pellets.

_ftwsuga_
2020-06-15 19:51
#6

Jag ger min stora silver kanin unge på 9v 75ml (5msk) till 1dl med Brit Junior en gång per dag, då hon äter mestadels hö och grönsaker:) hon äter mer av höet och grönsakerna än vad hon äter av pelletsen dock! (Skålen är det inte säkert att den är tom dagen efter eller under dagen, fyller på om hon har slut på pellets då får hon ungefär 2-3msk)

Annons:
_ftwsuga_
2020-06-15 20:18
#7

Måste också tillägga att min kanin, Kiara fick sin första näve med maskrosblad o gräs nyss:3

Upp till toppen
Annons: