Beteende, hälsa och skötsel

Kaninhona som kissar ner mattor hela tiden

2020-05-30 10:15 #0 av: godishanna

Har en kaninhona på ca 3,5 år (vi vet inte säkert då hon ör en omplaceringskanin), kastrerad. Vi har haft henne i 1,5år drygt och hon är inne på vintern och ute på sommaren. Efter förra sommaren verkade hon blivit lite sämre på att gå på låda än tidigare, upplevde att hon gick på lådan i utehagen men såklart svårt att se om hon även kissade i gräset. Men när hon flyttade in på hösten tyckte jag att hon oftare kissade på mattor istället för på lådan. En dag kissade hon ner soffan 😦
Detta har eskalerat under vintern, först var det lite mattor i kaninernas rum, sen soffan en gång men aldrig ute i huset. Men nu har vi två fläckar på mattan under soffbordet samt i flera rum. Nästan var dag kissar hon bredvid någon av lådorna i kaninrummet. Har testat att ta bort mattorna så att hon inte ska bli frestad men då lägger hon sig och vilar i lådorna istället, plus att vår andra kanin inte gillar att hoppa direkt på golvet. Har nu flera små trasmattor och tvättar hela tiden känns det som. Hon kissar förresten alltid ner min man när han ska hålla typ vid kloklippning så vi trodde först att det var någon protest.

Har varit hos vet för vaccinering och hälsokoll och hon fick inga anmärkningar. Tyvärr var det min man som tog dit henne och han glömde ju såklart nämna kissandet...

Nu är de på gång att vänjas vid att vara ute så snart är de ju ute dygnet runt. Men hur går vi tillväga för att lösa detta sen när de kommer in igen till hösten? Vill verkligen inte ha dem i bur men kan ju inte ha hela hemmet nerkissat 😰

Anmäl
2020-05-30 10:30 #1 av: Karties

Tror du behöver tillrätta beteendet, kan du sektionera upp så att kaninerna kan vara i en miljö du kan enkelt städa och tillrättavisa dem till lådan.

Efter ett tag förstår de vart de ska gå och öka deras yta att vara på. Det blir lådträning från början igen ☺️

Anmäl
2020-05-30 12:07 #2 av: Maleficum

Har hon alltid kissat ner den som håller henne (vid kloklippningen) eller har det kommit samtidigt som hon börjat kissa mer utanför lådan?

En rumsren (speciellt kastrerad) kanin brukar inte "glömma bort" att gå på lådan på det sett du beskriver så jag tycker helt klart det borde kollas upp hos veterinär då det kan vara tex urinvägsinfektion (eller urinsten/grus) och går det obehandlat under lång tid kan även njurarna bli påverkade.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.