Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 411 ggr
godishanna
2020-05-30 10:15

Kaninhona som kissar ner mattor hela tiden

Har en kaninhona på ca 3,5 år (vi vet inte säkert då hon ör en omplaceringskanin), kastrerad. Vi har haft henne i 1,5år drygt och hon är inne på vintern och ute på sommaren. Efter förra sommaren verkade hon blivit lite sämre på att gå på låda än tidigare, upplevde att hon gick på lådan i utehagen men såklart svårt att se om hon även kissade i gräset. Men när hon flyttade in på hösten tyckte jag att hon oftare kissade på mattor istället för på lådan. En dag kissade hon ner soffan 😦 Detta har eskalerat under vintern, först var det lite mattor i kaninernas rum, sen soffan en gång men aldrig ute i huset. Men nu har vi två fläckar på mattan under soffbordet samt i flera rum. Nästan var dag kissar hon bredvid någon av lådorna i kaninrummet. Har testat att ta bort mattorna så att hon inte ska bli frestad men då lägger hon sig och vilar i lådorna istället, plus att vår andra kanin inte gillar att hoppa direkt på golvet. Har nu flera små trasmattor och tvättar hela tiden känns det som. Hon kissar förresten alltid ner min man när han ska hålla typ vid kloklippning så vi trodde först att det var någon protest. Har varit hos vet för vaccinering och hälsokoll och hon fick inga anmärkningar. Tyvärr var det min man som tog dit henne och han glömde ju såklart nämna kissandet… Nu är de på gång att vänjas vid att vara ute så snart är de ju ute dygnet runt. Men hur går vi tillväga för att lösa detta sen när de kommer in igen till hösten? Vill verkligen inte ha dem i bur men kan ju inte ha hela hemmet nerkissat 😰

Annons:
Arcade-Foodie
2020-05-30 10:30
#1

Tror du behöver tillrätta beteendet, kan du sektionera upp så att kaninerna kan vara i en miljö du kan enkelt städa och tillrättavisa dem till lådan. Efter ett tag förstår de vart de ska gå och öka deras yta att vara på. Det blir lådträning från början igen ☺️

Maleficum
2020-05-30 12:07
#2

Har hon alltid kissat ner den som håller henne (vid kloklippningen) eller har det kommit samtidigt som hon börjat kissa mer utanför lådan?

En rumsren (speciellt kastrerad) kanin brukar inte "glömma bort" att gå på lådan på det sett du beskriver så jag tycker helt klart det borde kollas upp hos veterinär då det kan vara tex urinvägsinfektion (eller urinsten/grus) och går det obehandlat under lång tid kan även njurarna bli påverkade.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

godishanna
2020-09-17 09:53
#3

Hej
Jag har ju glömt uppdatera här. Vi står i kontakt med veterinär fortfarande då vi inte riktigt för bukt med bekymret. Det har konstaterats att hon har bekymmer med ett bakben, vilket i och för sig har kommit senare än vad kisseriet började. Vi tänkte det kanske var orsaken, att det helt enkelt var bökigt att hoppa ner i lådan. Röntgen visade varken på grus i urinvägar eller någon skada på ben eller rygg. Kan ju fortfarande vara någon nervhistoria dock. Har skaffat två lådor med låg kant och hon tar sig i utan problem även i en lite högre. Däremot skippar hon att hoppa upp och lägga sig på hyllan i kaninrummet som hon brukade innan. Helt klart har hon ngt bekymmer. Nu har vi 5 lådor i deras rum varav 3 skuttar hon i lätt. Likväl kissas det på golvet. Hon har stått på en omgång Metacam samt någon inkontinensmedicin för djur, minns ej namnet nu.
Hon hoppar sina vanliga rundor i huset då deras dörr alltid är öppen när vi är hemma och hon har inte kissat en enda gång utanför kaninrummet sedan vi tog in dem.
Knepigt det här. Men hon är som vanligt i övrigt. Återbesök vet på g så får vi se vad de säger.

Lizziethebunny
2020-09-20 11:00
#4

Det kan kanske vara att hon inte trivs i lådorna. Har du hö i lådorna eller någon annan stans?

Jag har hö i mina kaniners låda för att de ska kunna sitta där och ta det lugnt och bara tugga på lite hö när de gör sitt.

Har du märkt något mönster med var hon kissar? Det kan ju vara att hon tycker det är obekvämt i lådan. Nog för att hon har använt den innan som du sa, men kaniner kan ju bestämma sig för att vara lite kräsna helt plötsligt.

godishanna
2020-09-20 16:02
#5

#4: Kanske, men svårt att veta. Vi har länge haft ”Toalätt” strö med halm över. Har en höhäck som sitter så att de måste vara i ena lådan när de äter. Ibland lägger jag hö i de andra med för variation. Vi testar ”Lättströ” nu istället för att se om det är mer populärt. Det är lite mjukare mot tassarna än toalätt.

Lizziethebunny
2020-09-21 08:42
#6

#5: Jag använder också Toalätt och mina kaniner tycker det är helt ok. Men alla kaniner är ju olika. :)

Hoppas det löser sig.

Annons:
Maleficum
2020-09-21 12:57
#7

#6: Visst är alla kaniner olika, min kanin uppskattar inte toalett (även om man har hö eller halm ovanpå).

Har främst kört torv med halm/hö ovanpå, just nu har han öko plus kattströ (har alltid hö eller halm ovanpå ströet eftersom han är långhårig och han annars drar ut allt stör på golvet :P) eftersom min kompis kaniner har det och det är kvar i lådan sen jag passade dem (väldigt drygt strö speciellt med enbart en kanin som dessutom går mycket på toa utomhus på tomten). Annars har jag precis börjat testa lättströ (välhackad halm).

Han föredrar helt klart mjukt under tassarna (och väldigt van med hö ovanpå) och jag kan inte ha mjuka fluffiga mattor i närheten av toalådan för då sätter han sig ofta där (han är helt blind).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

godishanna
2020-10-08 10:43
#8

Ny uppdatering. Vi var på återbesök hos veterinären igen då hon inte visat vare sig ngn förbättring eller försämring av rörelsestörningen i bakbenet. Däremot hade hon börjat dricka extremt mkt nu den senaste veckan och kissat likaså. Tyckte hon blivit lite tunnare med. Där vägdes hon och hon hade gått ner 0,4 kg alltså en tredjedel av sin normalvikt sedan förra besöket. Hon hade dessutom anemi. Troligen hade njurarna börjat lägga av trodde veterinären så vi valde att låta henne skutta vidare till de evigt gröna maskrosängarna där och då. Otroligt sorgligt och vi vet ju egentligen inte vad hon drabbats av, men att hålla på med 1000 undersökningar när kroppen redan börjat stänga av kändes inte som ett alternativ. Vi får trösta oss med att vi gav henne ett kärleksfullt hem de två åren vi hade henne. Hon var ju adopterad från djurens vänner då hon dumpats på motorvägen av tidigare ägare. Gud vet vad hon varit med om i sitt liv. Hon är saknad ❤️

Maleficum
2020-10-08 13:34
#9

#8: Beklagar verkligen! Men hon har haft det bra sista tid i livet och ni försökte verkligen!

Tyvärr finns ju inte så mycket att göra när njurarna börjar lägga av (hade en hund där njurarna sluta funka).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: