Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 497 ggr
Jills
2020-05-30 00:39

Förstörde jag kaninen?

Min förra kanin var lättstressad och blev lätt dålig i magen, framför allt efter transport och miljöombyten. Det var en lejonhuvad. De första åren med honom reste jag en del med nattåg, dvs ca 11 timmars resa. Även när han bara var 8 veckor gammal - det första jag gjorde när jag hämtade hem honom var att sätta mig på nattåget. Nu, så här i efterhand, känns det ju inte så bra. Kan det vara så att jag gjorde honom stressad redan i början, och att det är en del av orsaken till att han sen alltid var stressad vid transporter? Nojjar mig lite nu inför nästa kanin. Vill verkligen att det ska bli bra och att han ska bli trygg.

Annons:
kaninalskaren06
2020-05-30 01:01
#1

Antagligen är det nog så, tyvärr. Får man fråga varför du måste ha med dig kaninen på tågen?

Arcade-Foodie
2020-05-30 08:52
#2

Första resan för min kaninunge var en 9 timmar bilresa, han var stressad och skakade nästan hela resan. Efter att tränat honom att bli van med transportburen och att resa, så springer han alltid direkt till transportburen. Då jag gjorde så att mina kaniner associerar transportburen med godis och man alltid får något gott när man är i den. Det är allt från hökakor till grönsaker som de får under resan. Jag har alltid godis på mig när jag ska åka någonstans, speciellt om det är tåg. Mina kaniner sover nu alltid i transportburen och tigger efter sitt godis medan de smaskar på sitt hö ☺️ Nästan inga kaniner gillar att resa i början och kan bli stressade. Men man kan skapa en trygghet och bygga upp deras vana med att resa och åka runt.

lydisleon
2020-05-30 12:17
#3

Tror inte att du "förstörde" honom, det är helt naturligt att kaniner blir stressade vid resor. Det är ju en annorlunda situation med mycket ljud, lukter osv. Men som #2 säger så finns det sätt att underlätta för kaninen och tex. bygga upp en positiv association till transportburen. Satsa på det med din nästa kanin så tror jag att det kommer gå fint :)

Arcade-Foodie
2020-05-30 12:42
#4

Det är aldrig försent att träna en kanin att bli van med saker ☺️

Jills
2020-05-30 14:54
#5

När jag hade kaninen så bodde jag långt bort från min hemort och det blev en del resor för att hälsa på familjen, därav nattåg. Sen blev det en del resor till/från vårt landställe, det ligger ca två timmar bort med bil. Jag var nog dålig med att träna Skorpan (dåvarande kanin) med transportburen. Han hade alltid något att äta/dricka men det rörde han aldrig, inte ens godsaker. Ofta stampade han i golvet precis när han sattes i transportburen. Han var alltid darrig eller stel i kroppen när jag skulle lyfta ur honom. Med nästa kanin kommer det inte bli några långresor utan endast till landstället och då handlar det om två timmar i bil. Jag skulle vilja ta med honom till landstället till midsommar men då är han 10 veckor, det kanske är för tidigt?

Arcade-Foodie
2020-05-30 15:48
#6

Jag själv gjorde många små trips med min kanin när han var en unge. Han lärde sig fort att gilla det, så en två timmar trip kommer vara obehaglig i början men de är något din kanin kan lära tycka om senare ☺️

Annons:
Jills
2020-05-30 16:31
#7

#6 Så du tror inte det är någon fara att ta med honom till midsommar?

Arcade-Foodie
2020-05-30 16:56
#8

#7 hur många dagar stannar du över? Om det är bara ett dygn så är de onödigt men om det är en vecka eller mer så är det helt okej. Då din kanin hinner att landa och bli lugn igen ☺️

Jills
2020-05-30 18:38
#9

#8 Det handlar det om att åka upp på torsdag och hem på måndag. Tänker att jag får hålla det lite öppet och se hur han känns när jag får hem honom nästa vecka.

Arcade-Foodie
2020-05-30 19:01
#10

#9 Låter som en bra ide och se hur din kanin reagerar. Hoppas du kommer trivas med din nya kanin ☺️

Upp till toppen
Annons: