Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 282 ggr
Jills
5/28/20, 4:37 PM

Torka egna växter

Är det någon som torkar egna växter till kaninerna? Jag tänker inte på grenar utan typ maskros, groblad, kirskål etc, som finns färskt på sommaren men inte på vintern.

Annons:
Scorpio97
5/28/20, 5:22 PM
#1

Jag har ingen kanin, men när jag hade hamstrar för flera år sedan brukade jag torka grönt åt dom :) Torkade på handdukar inomhus och förvarade sedan i tomma hö-påsar till vintern.


//Jessie

Agda
5/28/20, 5:25 PM
#2

Jag brukar torka brännässla, daggkåpa, maskros, rölleka, rödklöver, groblad och blad av nyponros. Och även kvistar av hallon, vinbär och nyponros.

NinniH
5/28/20, 5:31 PM
#3

Tanken är att jag ska försöka torka lite i år. Jag måste bara fixa någon lämplig anordning att torka dem på. 🙂 Tänkte torka maskrosor, kirskål (har vi i överflöd), brännässla, hallonblad, ringblommor och så något mer.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Samantha__12
5/28/20, 6:41 PM
#4

Nej man ska inte torka eller något sånt man ger dom så som dom är. 🤗

Jills
5/28/20, 7:16 PM
#5

Hur torkar ni? Och när ni ger maskros, är det bara bladen eller blomman också? Jag tänker på tex. Teddytassen, men även andra djuraffärer som säljer mycket "nyttigt kaningodis" och en hel del är torkade blad av olika växter. Hittade massa på den här sidan https://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninfodergodis/nyttigt-kaningodis/ Och det känns ju oerhört onödigt att betala så dyrt när det bara är att gå ut och plocka gratis.

NinniH
5/28/20, 7:22 PM
#6

#4: Att man torkar är för att de ska kunna ha tillgång till det även på vintern.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
Agda
5/28/20, 9:14 PM
#7

#5: Inomhus på kompostgaller på ett stort köksbord och på en tvättställning. Under förra sommaren så torkade jag också i trådbackar i ställning. Jag lägger fiberväv över nätet så att inga växter far igenom. I rummet jag torkar så finns också en luftvärmepump som står på under de kyligare dagarna, vilket hjälper torkningen.

Jag torkar både blad och blomma av maskros.

Upp till toppen
Annons: