Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 360 ggr
Fannelie
5/26/20, 7:22 PM

Utstående öga

Hej! Jag undrar om någon varit med om att kaninens öga plötsligt börjar stå ut, som om något trycker ut det från insidan så det står ut mer än på andra sidan? Vi träffade en veterinär idag men han visste inte vad det var och hänvisade till ett djursjukhus som kan röntga mm. Men de har tid tidigast om över en vecka. Skulle vilja veta vad vi har att förvänta oss och om det är farligt eller går att göra något.

Annons:
gertrud123
5/27/20, 11:30 AM
#1

Hej! Det kan vara många olika saker men det vanligaste (som jag förstått det) är att det är problem med en tand längre bak i munnen. Antingen kan en inflammation eller infektion i tanden sprida sig uppåt och ge upphov till bölder, även vid ögat. Det kan också vara ett tandanlag som blivit överväxt och så att säga trycker upp mot ögat så det putar ut. Detta kan man se om man söver och röntgar, då kan man också avlägsna en dålig tand om man hittar en sådan. Såklart kan det vara andra saker också och jag är absolut ingen veterinär men det är vad jag fick information om från min veterinär angående min kanin. Har du inte haft någon som helst dialog med din veterinär vad han/hon tänker att ni letar efter, eller vad det kan vara?

Fannelie
5/27/20, 6:54 PM
#2

Tyvärr fick älsklingen somna in hos veterinären idag. Det var en tumör som växte innanför ögat och tryckte ut det, gick inte att göra någonting åt det så för att hon inte skulle lida blev ett oväntat och sorgligt besked.

emmachau11
5/27/20, 7:43 PM
#3

Aww vad tråkigt att hon fick somna in:(

Upp till toppen
Annons: