Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 460 ggr
saikaniner
2020-05-25 09:48

Behålla från kullen

Hej, jag har fått en kull kaninungar. Alla har blivit tingade men jag har beslutat mig för att behålla 1/2 av dem själv. Jag hoppas innerligt att 2 av de som är intresserade av mina kaniner kommer dra sig ur för annars vet jag inte hur jag ska göra.. 🥺 Hur brukar ni göra vid dessa tillfällen? kan verkligen inte motstå dessa sötnosar & funderar på hur man ska berätta de för sina köpare. Jag funderar på att erbjuda mig ta en till kull, så de kan få kaniner ifrån den men känns dumt att de ska behöva vänta ännulängre. Hur hade ni gjort?

Annons:
NinniH
2020-05-25 09:58
#1

Jag brukar inte låta någon tinga ungar innan jag själv är säker på om jag ska spara någon/några ur den. Men om alla ungarna redan var tingade (och avgift betald) hade jag nog helt enkelt fått bita i det sura äpplet, låta de flytta till sitt nya hem och lärt mig den hårda vägen. Personligen tycker jag det känns fel att ändra sig när de redan är tingade. Tänker lite ur deras perspektiv också, att uppfödaren låtit de tinga sin unge som de säkerligen väntar på och sen helt plötsligt ändrar uppfödaren sig. Jag hade varit väldigt besviken.

Men det är min åsikt. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Chinesecrestedlover
2020-05-25 10:47
#2

#0 Jag har precis blivit lurad efter att ha betalt tingningsavgiften för en kanin för  att sedan inte få tag på "uppfödaren" förrän ca två månader senare och fick då veta att kaninen tingats av/sålts till någon annan. 

För mig som fäster mig extremt snabbt vid djur känns detta nu som att jag haft en kanin som dött och som jag kommer sakna under lång tid framöver. Jag hade döpt honom och förväntade mig ju att få hem honom, så att min nuvarande kanin skulle få hem sin kompis osv. 

Detta beteende (att plötsligt ej gå att nå, att sälja en tingad kanin vidare fast jag fortfarande ville och vill ha honom etc.) är för mig extremt oseriöst och jag sörjer nu en kanin jag sett som min sedan dagen jag tingade den. 

Om jag var du så skulle jag låta de som tingat sina kaniner få köpa dessa, alla kaniner är söta och jag förstår att du vill ha kvar någon…men det skulle du ha tänkt på innan du lät folk se dessa ungar som sina. 

Att tinga ett djur SKA betyda att man får köpa den, det är tänkt som och ska vara en trygghet för köparen och för säljaren att djuret blir sålt. Att som uppfödare dra sig ur detta efter att man låtit köparen tinga tycker jag inte är ok. Vill man inte sälja kaninen (av någon anledning) så får man säga detta INNAN den blir tingad.

Jills
2020-05-25 11:42
#3

Är kaninen redan bortlovad finns inte mycket att göra, tyvärr. Om jag hade varit du hade jag tagit en kull till och behållit ungar från den istället. Om jag hade varit köpare, där säljaren plötsligt säger att kaninen jag har blivit lovad ska behållas av uppfödaren själv, hade jag blivit redigt förbannad och varnat andra från att köpa från den uppfödaren.

saikaniner
2020-05-25 22:06
#4

#1 de har inte betalt något än då de är såpass små, men har ju skrivit upp alla som är intresserade men de är nu fler av dem som inte hört av sig & jag kommer låta de kaninerna få stanna hos mig om de inte hör av sig snarast. De har visat intresse, läst mina sms men inte hört av sig efter de. Då har väl inte jag gjort något fel, jag har försökt kontakta dem men de har inte gett något svar. Nästa fråga då, hur gör ni i DENNA situationen? Alltifrån 1- 3 veckor sen de läste & inte gett några svar. När ber ni om tigningsavgiften? 😄

Arcade-Foodie
2020-05-25 22:28
#5

Om du inte fått tigningsavgift och de inte svarar så kan du behålla ungarna. Jag är alltid snabb att svara på meddelande när det gäller saker via sms eller andra meddelande. Åtminstone kan man ge en vecka, men om de har läst och inte svarat, så kan du strunta i dom ☺️ Som uppfödare antar jag att man vill ha en bra kontakt med de som ska köpa ens kanin. Och denna gången blir det inte ditt fel, utan det var intresse koll och du tog senare kontakt med dom utan att de gav något svar.

Jills
2020-05-25 23:03
#6

Jag blir lite osäker men visst är det skillnad på att tinga en unge och att bara göra en intresseanmälan? Men om köparna visat så lite intresse och inte svarat på så lång tid så skulle jag också anse att de har förlorat sin rätt till att köpa kaninen. För att vara snäll hade jag nog skickat ett meddelande och skrivit att "om ni inte svarar inom X antal dagar, så kommer kaninen att gå till en annan köpare, eller behållas". Ungefär så. Tyvärr är det väl så att många visar intresse i början och sen inte hör av sig när det är dags att tinga. När man ska ta ut avgift tycker jag är svårt! Minns inte hur jag gjorde när jag själv födde upp, det var så länge sedan 😛

Annons:
NinniH
2020-05-26 07:44
#7

#4: Om de bara lämnat intresse så är det ju ett helt annat läge och då har du absolut möjlighet att spara någon/några. 🙂

Jag har en kull nu som blir 4 veckor på torsdag. Med dem har jag gjort som så att jag öppnade intresseanmälan från de blev 3 veckor och jag kunde börja se kön (dubbelkollas vid 4 v) och sen stängs den nu den sista maj. Då får alla de som är intresserade fylla i ett formulär på hemsidan, så ser jag vem som är intresserad av vilket kön och om de har önskemål om en särskild unge. Sen försöker jag matcha ihop dem utefter vad de önskar och hur ungarna är rent personlighetsmässigt. När det är gjort har de möjlighet att få tinga dem vid 5 veckor och då vill jag att dem betalar in sin tingningsavgift (en viss del av priset) inom 2 dagar, om vi inte kommer överens om något annat. Hör de inte av sig inom en vecka så räknar jag de som inte intresserade och ungen kan tingas av någon annan.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

saikaniner
2020-05-26 14:54
#8

#5 ja precis så känner jag också, kontakten är det viktigaste & jag prioriterar alltid mina kaninköpare. Tycker inte att de gör samma sak.. kan jag bara säga då att ” med tanke på att du har läst men inte svarat har jag nu ingen kanin kvar?” 😅 #6 ja, jag la ut en intressekoll på blocket & fick 4 som va intresserade, 3 av dem pratat jag med så fort jag har någon uppdatering om bebisarna & skickar bilder på dem för att de ska få möjlighet att se utvecklingen. Men resten har inte svarat så känner att de inte är värt att prioritera dessa längre utan då får möjlighet att behålla de själv. 🤪 #4 smart gjort, så ska nog jag göra i framtiden! 😄 Jag kommer ju också försöka matcha ihop kaninerna med mina köpare, men vissa har ju krav på ” svart/vit hona, brun hane osv. Då kan jag ju inte göra så mycket utan får endast se när de växer upp och om jag kan erbjuda en kanin utefter deras önskemål 😂😇

saikaniner
2020-05-26 14:54
#9

#5 ja precis så känner jag också, kontakten är det viktigaste & jag prioriterar alltid mina kaninköpare. Tycker inte att de gör samma sak.. kan jag bara säga då att ” med tanke på att du har läst men inte svarat har jag nu ingen kanin kvar?” 😅 #6 ja, jag la ut en intressekoll på blocket & fick 4 som va intresserade, 3 av dem pratat jag med så fort jag har någon uppdatering om bebisarna & skickar bilder på dem för att de ska få möjlighet att se utvecklingen. Men resten har inte svarat så känner att de inte är värt att prioritera dessa längre utan då får möjlighet att behålla de själv. 🤪 #4 smart gjort, så ska nog jag göra i framtiden! 😄 Jag kommer ju också försöka matcha ihop kaninerna med mina köpare, men vissa har ju krav på ” svart/vit hona, brun hane osv. Då kan jag ju inte göra så mycket utan får endast se när de växer upp och om jag kan erbjuda en kanin utefter deras önskemål 😂😇

saikaniner
2020-05-26 14:55
#10

#8 skulle de stå på den sista 😉

saikaniner
2020-05-26 14:55
#11

#8 skulle de stå på den sista 😉

Upp till toppen
Annons: