Annons:
Etikett: kaninungar-och-avel
LĂ€st 924 ggr
Selmaskanin
5/17/20, 9:18 AM

Parad med en vildkaninđŸ˜”

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! IgĂ„r fann vi en herrans massa bebisar hos oss och vi har tvĂ„ kanin flickor. Dessa kaninbebisar ser ut som vilda kaniner och diar pĂ„ vĂ„r ena kanin. Vad gör vi? Jag har pratat med djurmagazinet och de hade aldrig hört talas om det hĂ€r


Annons:
Fridaaaa
5/17/20, 9:23 AM
#1

100% sÀkra att bÄda Àr honor? Hade dubbelkollat det

 Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

Uppkatten
5/17/20, 9:29 AM
#2

NÀr jag var barn sÄ hade bekanta ocksÄ "tvÄ honor" och fick kaninungar
 Ena "honan" visade sig vara en hane


SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
5/17/20, 9:30 AM
#3

#2 TyvÀrr allt för vanligt.

Stolt Àgare till fem La permer

Maleficum
5/17/20, 10:48 AM
#4

SÀger som de andra att dubbelkolla att bÄda verkligen Àr honor först (Àr den andra en hane Àr det stor risk hon redan Àr drÀktig igen)!

Om de nu skulle vara en vildkanin som Àr pappa sÄ kommer nog tyvÀrr ungarna att bli lite mindre sociala och kanske mer nervösa Àn vad en tamkaninskull skulle blivit.

UpptÀckte ni dem inte förrÀn nu? Dem ser ju ut att vara minst tvÄ veckor gamla.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Selmaskanin
5/17/20, 11:43 AM
#5

Kaninungarna var gömda i ett hus som vi inte tittar in i, gissar pĂ„ att de Ă€r 2 veckor gamla. Himla sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r tvĂ„ honor för de Ă€r 2Ă„r gamla och det har aldrig kommit nĂ„gra ungar innan detta. I Ă„r har omrĂ„det som vi bor i problem med vildkaniner och det visste jag inte ens fannsđŸ˜”đŸ˜”đŸ˜” kan man lĂ€mna bort dessa ungar? FörstĂ„r att man inte kan sĂ€lja dem
eller?

Uppkatten
5/17/20, 12:38 PM
#6

Men hur skulle dina honor ha kommit i kontakt med en vildkanin-hane dĂ„ menar du? Och Ă€r de s k vildkaninerna i ert omrĂ„de hemlösa tamkaniner (som dumpats/rymt) - eller
? Det Ă€r inte sĂ„ att dina kaniner har trĂ€ffat andra kaniner (t ex dina kompisars kaniner)
? Vad menar du med att lĂ€mna bort kaninungarna? Vart skulle du lĂ€mna dem dĂ„? Och varför skulle man inte kunna sĂ€lja dem?

SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.

Annons:
Chinesecrestedlover
5/17/20, 3:25 PM
#7

#0 Hej! Jag har haft tvĂ„ "vildkaniner" (tamkaniner som slĂ€ppts ut, mina var minst andra generationen). Dessa bĂ„da damer var otroligt mysiga och trevliga kaniner. De kom bĂ„da till mig som ungar (fick de frĂ„n ett stĂ€lle jag praktiserat pĂ„, folk slĂ€ppte ut kaniner dĂ€r sĂ„ fanns mĂ„nga "vilda kaniner" dĂ€rikring) och var precis som vilken annan kaninunge som helst, mĂ€rktes inte att de fötts/vuxit upp som vilda. 

#5 FörstĂ„r inte varför du inte tror att de skulle kunna sĂ€ljas och vem du skulle lĂ€mna bort de till. De behöver ju sin mamma ett bra tag till och det handlar ju om kaniner (oavsett om pappan Ă€r en "vildkanin"), det Ă€r ju inga harar. FĂ€rgen de har Ă€r inte direkt ovanlig bland tamkaniner heller, vad jag kan se sĂ„ ser de viltgrĂ„ ut (och ja, det Ă€r den fĂ€rgen som kaniner/harar har i naturen
men som sagt det betyder inte att era ungar Ă€r vilda). 

Som andra har sagt dubbelkolla att ni verkligen har tvĂ„ honor och se över era kaniners hĂ€gn/bur sĂ„ att inga flera kaniner kan ta sig in (om det nu Ă€r sĂ„ att en hane tagit sig in alltsĂ„). 

Behandla de precis som vilka andra kaninungar som helst och hantera de osv. sĂ„ ska du se att de blir tama och trevliga kaniner. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Katti
5/17/20, 10:07 PM
#8

TyvÀrr Àr det helt sant som nÄgon skrev att ungar till vildkaniner Àr vÀldigt svÄra att tÀmja. Vi hade en sÄn kull och grannen tvÄ nÀr jag var barn och bodde pÄ Gotland. Ungarna var helt otroligt stirriga och svÄra att fÄ kontakt med. Och dÄ var de ÀndÄ hanterade sedan smÄ som alla vÄra kaniner alltid har blivit, och mamman var tam. Men det gÄr inte att jÀmföra deras sÀtt att vara med tamkaniner ÀndÄ.

SajtvÀrd pÄ Kennel iFokus, medarbetare pÄ BARF iFokus

Maleficum
5/17/20, 10:19 PM
#9

#8 Och det finns till och med (en svensk) vetenskaplig studie gjord som förklarar varför det blir sÄ :)

https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/tama-kaniner-har-mindre-hjarna (kortfattat varför vilda kaniner Àr svÄra att fÄ tama).

https://www.pnas.org/content/115/28/7380 (hela artikeln om man kÀnner för att lÀsa den).

Om det nu inte rÄkar vara som i #7 fall dÀr "vildkaninerna" Àr utslÀppta tamkaniner för dÄ Àr chansen godare att fÄ tama ungar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons:
Â