Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 548 ggr
klaragullan
2020-05-12 23:20

Kaninungar och mat

Hej! Jag har två kaniner sedan innan men har aldrig haft en kaninunge. Idag har jag åkt och hämtat en kaninunge med 75% dvv och 25% lejonhuvad dvv. Hur mycket ska kaninungen äta? Han blir 3 månader nu på lördag. Jag fick med brit rabbit junior. Ska jag börja byta foder nu?

Annons:
Clo•
2020-05-13 13:20
#1

Du måste fortsätta använda pellets som du fick av uppfödaren de första veckorna. Sedan går du gradvis över till det nya fodret genom att blanda in en liten mängd varje dag (cirka en matsked) och öka successivt. Byter du på en gång så kan din kanin få bekymmer med magen… Vad gäller mängd, så kan en kaninunge äta hur mycket pellets den vill upp till 6 månader (enligt min kanins uppfödare). Detta då den kommer att fälla sin päls i omgångar och behöver mycket energi! Och såklart ska det alltid finnas obegränsat med hö 😊!

Katti
2020-05-13 22:07
#2

Jag föder upp dvärgvädurar sedan många år och har aldrig gett fri tillgång till pellets. Ungar får 1/2 dl var om dagen, från att de går hos mamman (fast då tar ju mamman det mesta och ger det till ungarna i form av mjölk!) och fram till att de är ett halvår ungefär. Sen minskar jag till någon matsked eller ingen pellets alls när de har vuxit färdigt. Ett bra hö är och kommer alltid att vara det absolut viktigaste för kaniner!

Såhär års är det för mig självklart att alla kaniner får grönt från naturen.De kan utan problem äta bara det (det är självklart det mest naturliga!). Det är dock jätteviktigt att man fasar inte det över en tid.  Det går bra att göra övergången på två till tre veckor, mer försiktig än så behöver man inte vara, bara man har koll på att pluttarna är som vanligt så är det bara att fortsätta öka!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Clo•
2020-05-14 10:40
#3

Va intressant! Jag var själv osäker i början ang. mängd och därför frågade jag uppfödaren 😊 Kan det bero på ras och hur mycket de rör på sig ? Eller är det så att det alltid är bäst att inte ge fri tillgång? Min kanin är en liten rex och är frigående inomhus/utomhus. Utomhus har han dock inte tillgång till pellets utan hö, blåbärsris, gräs osv.

Upp till toppen
Annons: